Netjes!
Denk dat die van mij er ook aan komt twee keer schoon gemaakt maar hij begint weer te hikken . Af en toe een klein beetje inhouden. Het zal week ineens zijn afgelopen met dat ding. Tot die tijd zien we het wel. Garantie is hier ook reeds voorbij maar zal eens langs rijden bij de garage met dit verhaal.
symptomen gasklephuis?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32
Ik was ook weer bijna toe aan een nieuwe ETM. Ik had mijn originele ETM nog liggen en heb deze zelf omgebouwd met een Hall-sensor. De sensor koste incl. verzenden etc. ca. 50 euro. Ik moest wel een software reload doen omdat de geplaatste ETM al de nieuwe software had. De omgebouwde ETM had nog de 1e originele software. Dit had noodloop en geen cruise control tot gevolg. Na de reload werkte alles perfect...en het gaat nooit meer stuk. Op naar de 500K. (nu 375K). Als je je huidige gemonteerde ETM ombouwt is er meestal geen reload nodig. Belangrijk is de juiste ijking van de voltages bij gasklep dicht stand. Dit staat allemaal beschreven op deze link:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/15 ... m-fix-idea
De ombouw heb ik gedaan volgens deze beschrijving:
https://www.box.com/shared/qc8t8352od
Ik heb de Hall-sensormagneet aan het asje van de Hall-sensor laten zitten en middels een busje verbonden met de gasklepas (dus niet gelijmd, zoals in de beschrijving!). Dit is wat betrouwbaarder en beter te ijken.
Ik heb inmiddels al weer enkele duizenden Km met de omgebouwde ETM gereden en het werkt perfect, geen "doorval" van het stationair toerental onder 850 of hikken. Ook cruise control werkt prima.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/15 ... m-fix-idea
De ombouw heb ik gedaan volgens deze beschrijving:
https://www.box.com/shared/qc8t8352od
Ik heb de Hall-sensormagneet aan het asje van de Hall-sensor laten zitten en middels een busje verbonden met de gasklepas (dus niet gelijmd, zoals in de beschrijving!). Dit is wat betrouwbaarder en beter te ijken.
Ik heb inmiddels al weer enkele duizenden Km met de omgebouwde ETM gereden en het werkt perfect, geen "doorval" van het stationair toerental onder 850 of hikken. Ook cruise control werkt prima.
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Goh, dat lijkt haast het ei van Columbus!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Het paasei van Columbus! Heb de handleinding bekeken, je moet wel redelijk handig zijn om deze Columbiaanse modificatie zelf uit te voeren, maar zeker de moeite waard.....Oceanracer schreef:Goh, dat lijkt haast het ei van Columbus!
Ik kon +/- € 400 aftikken bij de dealer voor de voor deze auto inmiddels 3e(!) ETM! :roll:
Prachtig die huisvlijt van eenieder!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32
Hieronder nog enkele foto's om te verduidelijken hoe ik het heb gedaan. Het is inderdaad wel wat werk, maar geeft een goed gevoel als het uiteindelijk werkt en je enkele honderden euro's hebt bespaard.
Ik heb de beschikking over een draaibank en kon daardoor de aanpassing gemakkelijk uitvoeren.
Ik heb de beschikking over een draaibank en kon daardoor de aanpassing gemakkelijk uitvoeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Is inderdaad geen standaard DHZ-klusje.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 09:17
- Locatie: Purmerend
Waar kan ik een werkplaatsafspraak inspannen? Super!
Maar ik ben er niet handig genoeg voor....
Maar ik ben er niet handig genoeg voor....
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32
Voor de dhz'er die de ombouw met de Vishay potmeter te veel werk vinden, is er ook een ander alternatief. Dit is een Hall sensor van Sacer. Is wat makkelijker te plaatsen. Wel adviseer ik de eerder gemailde linkjes naar de forums te lezen omdat er een summiere beschrijving bij zit. (Heb ik ook weer ergens gelezen).
Link naar Sacer Hall sensor op ebay:
http://www.ebay.com/itm/Contactless-TPS ... 37&vxp=mtr
Ook op deze link is veel over etm's en de Sacer ombouw te vinden: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12
Link naar Sacer Hall sensor op ebay:
http://www.ebay.com/itm/Contactless-TPS ... 37&vxp=mtr
Ook op deze link is veel over etm's en de Sacer ombouw te vinden: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... m.php?f=12
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Moet je eigenlijk 1 Hall sensor of 2 sensors er op monteren? Je hebt deze constructie er namelijk 2 keer op zitten.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32
1 hall sensor is voldoende. Het signaal van deze ene sensor wordt ook naar de andere geleid. Het bestaande signaal van deze sensor wordt ontkoppeld en doet daardoor niet meer mee. Het voordeel van deze oplossing is dat de computer niet meer de mist in kan gaan! De signalen (lees spanningen) worden n.l. met elkaar vergeleken door de computer. Zodra er een te groot verschil gemeten wordt als gevolg van b.v. slijtage van de koolbanen geeft de computer (onderdeel van ETM) een storingsmelding en ontstaat een Limp Home of zelfs totale uitval. (bij mij reageerde de ETM niet meer op het gaspedaal. Na opnieuw starten was er weer reactie. Daarna heb ik destijds direct de etm vervangen (was bij 180K). Ter info: de software upgrade die Volvo heeft geleverd n.a.v. alle claims en problemen met deze constructie zorgt ervoor dat de computer mindergevoelig is voor gemeten spanningsverschillen tussen beide potmeteruitgangen als gevolg van slijtage..(een lapmiddel dus, geen oplossing!) Met nieuwe software is wel zgn sweep-test mogelijk, daarmee kunnen de beide spanningen worden uitgelezen en vergeleken. Is er (te) veel verschil, dan zijn de potmeters te ver versleten. Hier 2 linkjes om het verschil te zien:
goed: https://www.box.com/s/73e88ff945d4c2df6849
versleten: https://www.box.com/s/fea71f1def920be59335
Met 1 Hall sensor voor beide ingangen heb je dus nooit verschil! Omdat een Hall sensor betrouwbaar genoeg is, is dit een nette oplossing..
(je doet de redundancy wel een beetje geweld aan..)
Nog even een toelichting waarom een 2e Hall sensor niet kan: Aan de andere zijde zit n.l. de stappenmotor die de gasklep bedient. Deze levert een magnetisch veld dat de hall-sensor die daar dan vlak in de buurt zit misleidt. Dit geeft dan een verkeerd signaal met uiteraard storing tot gevolg.
Al deze info heb ik ook van internet gehaald, er is erg veel over te vinden...
goed: https://www.box.com/s/73e88ff945d4c2df6849
versleten: https://www.box.com/s/fea71f1def920be59335
Met 1 Hall sensor voor beide ingangen heb je dus nooit verschil! Omdat een Hall sensor betrouwbaar genoeg is, is dit een nette oplossing..
(je doet de redundancy wel een beetje geweld aan..)
Nog even een toelichting waarom een 2e Hall sensor niet kan: Aan de andere zijde zit n.l. de stappenmotor die de gasklep bedient. Deze levert een magnetisch veld dat de hall-sensor die daar dan vlak in de buurt zit misleidt. Dit geeft dan een verkeerd signaal met uiteraard storing tot gevolg.
Al deze info heb ik ook van internet gehaald, er is erg veel over te vinden...
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Thanks voor de info! Had inderdaad ook last van een uitval. (Tijdens het optrekken) Na het schoonmaken is hij weer "goed" hij valt niet uit. Ik ga denk ik 1 ETM van de sloop halen en proberen die om te bouwen met een Hall sensor.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32
Kevinwalter, men adviseert wel (in jou geval) ook een gasklep van een turbo te nemen. Verder is het voor een goede voorbereiding aan te bevelen om de Amerikaanse sites goed te bestuderen om verassingen te voorkomen. Veel succes en mocht je vragen hebben, pm mij dan of zet ze op forum. Op de site van Xemodex kun je een schema met aansluitingen van de stekker aan de ETM vinden. Je kunt de ETM dan op de werkbank op 12V aansluiten. Dit is handig om te ijken. Dit is de link naar het schema
http://www.xemodex.com/technologyimprov ... 0Chart.pdf
http://www.xemodex.com/technologyimprov ... 0Chart.pdf
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI