Afgelopen kerst ging ik naar Oostenrijk en onderweg begon de motor ineens te haperen. Na een tijdje was alles weer gewoon en was er niets meer te merken. Verderop in de reis begon deze ineens weer te stotteren en viel de motor zelfs een keer helemaal stil. Op de weg terug helemaal niets meer gemerkt.
Een tijdje terug viel ineens mijn motor uit nadat hij eerst wat stotterde.
Toen toch maar laten uitgelezen bij de dealer en die gaf aan dat de EGR-klep vervangen moest worden.
De klep is toen vervangen en in Nederland nergens last meer van gehad.
Nu was ik afgelopen week weer naar Oostenrijk en onderweg begon de motor weer te haperen. Ook viel mijn vermogen weg en ik kon ook niet meer hoger in de toeren komen in zijn vrij. De eerste mogelijkheid om te stoppen gezocht en de motor uitgezet. Na het opnieuw starten was dit probleem weer verholpen. Wel af en toe ineens een stuk waar de motor haperde/stotterde. Na een tijdje ging dit weer over en kon ik weer gewoon rijden.
Ook ging op een gegeven moment het oranje motor lampje branden. Ik kan me voorstellen dat door het stotteren de verbrandingsgassen niet helemaal in orde zijn en dat het daarom is gaan branden.
Ik ga weer naar de dealer om hem opnieuw te laten uitlezen maar iemand nog tips wat dit zou kunnen zijn?
Haperende 1.6D
-
- 1st Gear member
Toen de motor minder vermogen had, kreeg je toen ook de melding Ant-skid in je schermpje? Dit kan in principe van alles zijn, maar bij de 1.6d is het regelmatig de EGR-klep.
Bij mij ook vervangen, daarna nog veel problemen. De oplossing in mijn geval was een nieuwe klep (uiteraard garantie) en een update van de software...
Bij mij ook vervangen, daarna nog veel problemen. De oplossing in mijn geval was een nieuwe klep (uiteraard garantie) en een update van de software...
- V50-Mart
- 4th Gear member
Als het de EGR klep is, zou je ook een motormanagement storingslampje moeten zien volgens mij op je dashboard. Ik had van de week bij hard doortrekken in zijn 4 tijdens invoegen op korte strook ook een anti-skid melding met daarna minder motorvermogen. melding is niet meer teruggekomen daarna. Vergeet niet dat er ook gewoon een storing kan plaatsvinden in de software. de vermogens beperking is gewoon een standaard reactie van de auto om je te beschermen tegen evt schade volgens mij.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17