Er gebeurt sinds deze week iets raars met m`n Volvo V50 1.6d uit 2008. Bij een koude motor (temperatuur buiten -4) start de auto perfect. Na een minuut of 10 te hebben gereden valt het vermogen weg, het lijkt alsof de noodloop ingaat. Het lijkt te gebeuren als ik boven de 3000 toeren kom. Vervolgens is het vermogen weg, ik heb moeite om de 100 te halen. Na opnieuw starten is het probleem verholpen en komt het ook niet meer terug.
Ik ben bang dat de turbo het bij de koude start begeeft. Apart detail: vorige week kleine beurt gehad en daarbij bleek dat de turboslang niet goed vast zat, er lekte daar ook olie. Maar dat is volgens de garage verholpen en moet het een probleem meer zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
V50 1.6d vermogen valt weg
-
- 1st Gear member
Bedankt voor het snelle antwoord! Een paar duizend kilometer terug is er een nieuw roetfilter op gezet en toen meteen een nieuwe egr-klep. dat was een hoop gedoe: na het plaatsen van een nieuwe klep bleef ik meldingen krijgen en viel de auto terug in noodloop. na een software-update was toen alles weer goed.Karizma schreef:Kan van alles zijn.
Van software update tot vervuilde EGR klep tot roetfilter...
Met andere woorden: dat kan het toch niet zijn...ik ben zelf een beetje bang voor de turbo...
- BillyBob
- 5th Gear member
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Auto viel zelfs stil midden op een superdrukke weg (stressen!). Vermogen viel af en toe zonder reden weg en ik kreeg de algemene anti-skid foutmelding. Opnieuw starten en alles ging weer normaal.... voor even.
Bleek uiteindelijk de brandstoffilter te zijn (vervuiling icm koude temperaturen). Normaal gezien wordt die wel vervangen bij 120.000 km dus weet niet of het hier van toepassing is?
Bleek uiteindelijk de brandstoffilter te zijn (vervuiling icm koude temperaturen). Normaal gezien wordt die wel vervangen bij 120.000 km dus weet niet of het hier van toepassing is?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
-
- 1st Gear member
Hoi BillyBob: dat klinkt aannemelijk! Ik blijf het nog even aankijken, maar ga wel controleren of het filter is vervangen....
Bedankt voor de tip! Ik laat het resultaat nog even weten...
Trouwens, het gekke is dat ik de anti-skidmelding niet krijg...geen enkele melding...
Bedankt voor de tip! Ik laat het resultaat nog even weten...
Trouwens, het gekke is dat ik de anti-skidmelding niet krijg...geen enkele melding...
- BillyBob
- 5th Gear member
Hi Roberto,
Die anti-skid was maar één keer. Ander keren zelfde fenomeen als jou, zonder melding. Vervelend is het wel. Succes!
Die anti-skid was maar één keer. Ander keren zelfde fenomeen als jou, zonder melding. Vervelend is het wel. Succes!
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
- V50-Mart
- 4th Gear member
Volgens mij gaat een turbo fluiten voordat ie stuk gaat, dus je zou het moeten horen als die problemen gaat geven. Ik heb het ook gehad, bij mij was het de 1e keer een EGR probleem, en de 2e keer een lekke turboslang.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Schorpioen
- 5th Gear member
Een fluitende turbo kan heel oud worden.V50-Mart schreef:Volgens mij gaat een turbo fluiten voordat ie stuk gaat, dus je zou het moeten horen als die problemen gaat geven. .
Is een teken dat hij goed werkt.

Hoorde je het maar als de turbo het gaat begeven.
Meestal zie je het aan een behoorlijke rookpluim en hoor je een harde klap.

";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- 2nd Gear member
hebben er ook last van...
wat ik wel merkte is dat de regelklep een beetje lekt aan de turbo (klein beetje roetafzetting onder de plastieken beschermkap van de motor). Heeft nog iemand dit al gezien?
Was ermee naar de dealer geweest, rapportje naar VOLVO gestuurd en volgens VOLVO is dit normaal (en ook niet gerelateerd aan het af en toe vermogensverlies)
wat ik wel merkte is dat de regelklep een beetje lekt aan de turbo (klein beetje roetafzetting onder de plastieken beschermkap van de motor). Heeft nog iemand dit al gezien?
Was ermee naar de dealer geweest, rapportje naar VOLVO gestuurd en volgens VOLVO is dit normaal (en ook niet gerelateerd aan het af en toe vermogensverlies)
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
-
- 1st Gear member
Ik merk dat dit probleem vaker voorkomt. Inmiddels ben ik 10 duizend kilometer verder: geen enkel probleem meer! Toen het nog wel voorkwam was het een stuk kouder, zo`n min vier graden. Dat doet me vermoeden dat het meer een computerprobleem is geweest dan iets met de turbo...
Fingers crossed!
Fingers crossed!
-
- 1st Gear member
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad met mijn v50 2.0diesel uit 2009. Toen naar de dealer gestapt, hebben toen de gaspedaal en nog iets vervangen. Probleem opgelost 

Volvo V50 2.0d black full option
Ford s-max 1,8 Tdci
Peugeot expert tepee 2.0
citroen c3 1,4 diesel
Ford s-max 1,8 Tdci
Peugeot expert tepee 2.0
citroen c3 1,4 diesel
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hier inderdaad het gaspedaal, en 3 injectors die kapot waren... Een auto met 70.000 KM op de teller. En wel de volle 3000 euro reparatiekosten betalen. Belachelijk dat daar geen coulance in zit. Gelukkig is het een leasebak...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- Starter
Hallo mede Volvo rijders,
Ook hier problemen met het 1.6D blok.
Sinds een week of 2 zit de motor permanent in de loopmodus. Dit deed ie wel eens vaker, maar dit was na een keer opnieuw starten weer verholpen. Nu dus niet meer helaas.
In versnelling 1 en 2 trek de motor nog enigzins door, vanaf de 3e versnelling dient er vanaf de 2000 rpm geschakeld te worden.
Gebeurt dit niet dan valt het vermogen weg, licht het dashboard op als een kerstboom en valt na een seconde of 5 de motor geheel uit. Hij is dan wel weer opnieuw te starten, maar van harte gaat het niet.
Er worden geen foutmeldingen weergegeven in het dashboard.
De auto is naar de garage geweest. De monteur dacht aan lekkende/vuile injectoren. Deze zijn schoongemaakt en goed vastgezet, maar helaas zonder resultaat.
Het probleem blijft bestaan en er is alleen nog mee te rijden in 'grootmoeder' modus.
Ik weet dat roetfilter/EGR een veel voorkomend probleem is, echter had ik bij de vorige reparaties daaraan niet de bovenstaande symptomen.
Hulp is van harte welkom!
Ook hier problemen met het 1.6D blok.
Sinds een week of 2 zit de motor permanent in de loopmodus. Dit deed ie wel eens vaker, maar dit was na een keer opnieuw starten weer verholpen. Nu dus niet meer helaas.
In versnelling 1 en 2 trek de motor nog enigzins door, vanaf de 3e versnelling dient er vanaf de 2000 rpm geschakeld te worden.
Gebeurt dit niet dan valt het vermogen weg, licht het dashboard op als een kerstboom en valt na een seconde of 5 de motor geheel uit. Hij is dan wel weer opnieuw te starten, maar van harte gaat het niet.
Er worden geen foutmeldingen weergegeven in het dashboard.
De auto is naar de garage geweest. De monteur dacht aan lekkende/vuile injectoren. Deze zijn schoongemaakt en goed vastgezet, maar helaas zonder resultaat.
Het probleem blijft bestaan en er is alleen nog mee te rijden in 'grootmoeder' modus.
Ik weet dat roetfilter/EGR een veel voorkomend probleem is, echter had ik bij de vorige reparaties daaraan niet de bovenstaande symptomen.
Hulp is van harte welkom!