Heb sinds januari een V70 2.4D MY2008 met 18" conti's (245/40R18), auto ligt met deze banden als een blok op de weg, zou eigenlijk ook niets anders meer willen (ook en misschien vooral vanwege de looks) en dat ze stug en hard zijn heb ik allang geaccepteerd, maar horen daar ook (lichte) trillingen bij? De auto stuitert echt niet over de weg, maar tis toch voelbaar en niet altijd even prettig.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik zit zelf aan het volgende te denken:
- het zijn zomerbanden, misschien met de huidige kou toch te stug? Zou het beter worden als de temperaturen gaan stijgen?
- Bandenspanning met 2.6 te hoog, onze Ford MPV staat ook op 18" conti's (235/45R18) en daar mag volgens de opgave 2.2 bar in. Niks geen trillingen en geen overdreven stugheid (wel iets minder scherp sturen). De Ford is gebouwd op hetzelfde platform als de V70, weegt ook hetzelfde, beetje vreemd dat er zo'n groot verschil in spanning mag zitten.
- Of moet ik de bandenspanning juist verhogen naar 2.7?
- Of de wielen toch nog eens laten balanceren?
Ben vooral ook benieuwd naar de ervaringen van andere 18" rijders, zijn de trillingen vanaf 100 km/h een offer dat gebracht moet worden voor zulke enorme velgen? Vind het echt niet erg dat ze stug zijn en dat de weg goed gevoeld wordt, maar ben toch benieuwd of de trillingen er ook bij horen.
Ervaringen met 18" velgen
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29005
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb op mijn S80 originele Volvo 18 inch velgen met 245/40/18 banden en geen last van trillingen.
De bandenspanning is 2.6 bar rondom conform voorschrift Volvo, eco stand.
Het moet dus echt zonder trillingen o.i.d. kunnen en het rijdt geweldig!
De bandenspanning is 2.6 bar rondom conform voorschrift Volvo, eco stand.
Het moet dus echt zonder trillingen o.i.d. kunnen en het rijdt geweldig!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb zelf net 2 sets conti sport contact 3 in 18 inch onder de auto gehad, en ook dat bleef maar trillen. Er zat simpelweg een hoogteslag in alle banden. Met de conti's zat er continu onrust in de auto. Ik heb er op aangedrongen om te wisselen naar Michelin.
Heb nog niet kunnen rijden met de Michelins, omdat de winterbanden eronder zijn gekomen.
Laat je banden eens controleren op hoogteslag.
Heb nog niet kunnen rijden met de Michelins, omdat de winterbanden eronder zijn gekomen.
Laat je banden eens controleren op hoogteslag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Het zijn inderdaad conti's sport contact 3 banden, ik ga laten controleren op hoogteslag, is niet moeilijk vast te stellen, lijkt me, auto op de brug en dan een flinke zwengel aan de band.
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nu een aantal dagen de Michelins eronder (Pilot Supersport). Echt heel erg fijn rijden. Natuurlijk wat stugger dan de winterbanden, maar wat een wegligging! Ik moet echt opnieuw de grenzen leren kennen.
Maar waar het om gaat; totaal geen onrust meer en het afrolcomfort is zeer goed te noemen, geen trillingen waar te nemen.
Enige nadeel van deze band is de zeer dunne velg beschermingsrand. Ik kan de velg niet eens plat neerleggen, dan raakt de velg de straat al.
Maar waar het om gaat; totaal geen onrust meer en het afrolcomfort is zeer goed te noemen, geen trillingen waar te nemen.
Enige nadeel van deze band is de zeer dunne velg beschermingsrand. Ik kan de velg niet eens plat neerleggen, dan raakt de velg de straat al.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Heb 18" Odysseus met 245/40 Pirelli PZero. Super goede wegligging en stuurt erg direct, een verademing na de winterbanden (16").
Uiteraard voel je iets meer ribbels, steentjes etc maar echt trillen doen ze niet. Ik sluit mij aan bij het mogelijke probleem aangehaald door EdRaket..
Oh ja, bandenspanning hier 2.7
Uiteraard voel je iets meer ribbels, steentjes etc maar echt trillen doen ze niet. Ik sluit mij aan bij het mogelijke probleem aangehaald door EdRaket..
Oh ja, bandenspanning hier 2.7

Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- peer54
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30
Heb vandaag mijn wielen laten wisselen, dit om cuppen zo veel mogelijk te beperken. Ik was er wel te laat mee. De achterbanden zijn al licht gecupt zo constateerde de banden specialist. Advies is om de 10.000km wisselen.
Groet, Peer.
Groet, Peer.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Heb vorige week de voorwielen laten balanceren, aan beide kanten 25gr onbalans, trillingen zijn nu weg, maar je blijft natuurlijk de weg goed voelen (en da's wat mij betreft prima).
Heb de bandenspanning in eerste instantie verlaagd naar 2.3 bar, wordt de wagen wat comfortabeler van, maar je levert nogal wat in op sturen. Heb ze dus weer op 2.6 bar gezet en ben er blij mee. Heb ook wel eens 2.7 geprobeerd, maar dan gaan de banden bij mij veel lawaai maken.
Heb de bandenspanning in eerste instantie verlaagd naar 2.3 bar, wordt de wagen wat comfortabeler van, maar je levert nogal wat in op sturen. Heb ze dus weer op 2.6 bar gezet en ben er blij mee. Heb ook wel eens 2.7 geprobeerd, maar dan gaan de banden bij mij veel lawaai maken.