kraken bij draaien van stuur

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

Hallo,

ik heb sinds een week een krakend geluid vanaf links voor.

ik hoor het als ik stil sta en mn stuur draai om weg te rijden

of bij langzaam rijden en dan het stuur flink draai.

Wat zou dit kunnen zijn? Iemand met de zelfde klacht wel eens gehad?

gr
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

Ik heb hetzelfde, sinds bij mijn S80 de veerpootlagers en veerzittingen zijn vervangen voor hardere, gemodificeerde exemplaren. Hij doet het alleen als het echt koud en vochtig is buiten, wanneer ik stil sta en snel aan het stuur draai. Na nog geen 50 meter rijden is het al weer weg.
Bij navraag bleek dit een normaal verschijnsel te zijn, schijnbaar omdat het rubber stugger is. Bij mij zijn namelijk die onderdelen wel 3x onder garantie vervangen, juist vanwege die klacht. Ik herken het wel, maar de mijne doet het dan aan beide kanten en ik erger me er niet aan; omdat het normaal is. Bij jou kan het dus ook de veerpootlager en/of veerzitting zijn.

Rens
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Krakend geluid kan veroorzaakt worden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

jpwg001 schreef:Krakend geluid kan veroorzaakt woorden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
Is dat een flinke klus om te repareren?
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Als ik weet waar het reservoir zit ga ik gelijk kijken!
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

trabelski schreef: Als ik weet waar het reservoir zit ga ik gelijk kijken!
Links, onder het koelvloeistof reservoir. Reservoir is zwart.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Rome
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
Locatie: Gelderland

Homokineet ?
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.

Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.



Afbeelding
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

trabelski schreef:
jpwg001 schreef:Krakend geluid kan veroorzaakt woorden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
Is dat een flinke klus om te repareren?
Ligt er aan hoe handig je bent. Ik durf het zelf niet aan, maar de volvospecialist rekende er een uur voor. Wiel er af, veerpoot er onderuit en het lager zit er bovenop.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Had ik ook, toerentalafhankelijk.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

jpwg001 schreef:
Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Had ik ook, toerentalafhankelijk.
bij mij geen toeren, denk zelf dat het een rubber van iets is. als ik in de ochtend het stuur omdraai kraakt hij flink als de auto warm is lijkt het minder te worden..
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Misschien komt het geluid uit het rubber dat geplaatst is op de plek waar de stuurstang door het schutbord gaat. Mijn S60 heeft daar ook last van gehad. Ik heb er indertijd een topic over geplaatst, maar ik kan dat helaas niet terugvinden. De oplossing was wat vet ertussen. Mijn garage heeft dat gedaan, dus ik weet niet precies hoe het zit.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ik dacht in de eerste instantie dat het mijn homokineet was. Via dit forum heeft iemand mij erop gewezen dat het de veerpootlagers kunnen zijn. Op een stuk met oneffenheden heb ik de auto zowel linksom als rechtsom een paar rondjes laten rijden in de uiterste stuurstand. Zo kwam ik erachter dat het gekraak op hield na een half rondje en niet meer terug kwam, homokineet dus uitgesloten.
Zodra de veer meegedraaid is met de veerpoot, en het veerpootlager niet meer hoeft te werken, stopt het kraken. Wellicht een test om je rubbers en homokineet uit te sluiten.
Heb het zelf nog niet vervangen, maar is af en toe wel gênant als je een parkeerhaven in gaat waar mensen staan....... Klusje voor van de zomer.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

Pff kunnen veel oorzaken zijn dus....

Ik ga er een specialist naar laten kijken hopen dat de schade beperkt is!

iig bedankt voor de reacties
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

VolvoS801999 schreef:Hoi,

Ik heb hetzelfde, sinds bij mijn S80 de veerpootlagers en veerzittingen zijn vervangen voor hardere, gemodificeerde exemplaren. Hij doet het alleen als het echt koud en vochtig is buiten, wanneer ik stil sta en snel aan het stuur draai. Na nog geen 50 meter rijden is het al weer weg.
Bij navraag bleek dit een normaal verschijnsel te zijn, schijnbaar omdat het rubber stugger is. Bij mij zijn namelijk die onderdelen wel 3x onder garantie vervangen, juist vanwege die klacht. Ik herken het wel, maar de mijne doet het dan aan beide kanten en ik erger me er niet aan; omdat het normaal is. Bij jou kan het dus ook de veerpootlager en/of veerzitting zijn.

Rens
oke thnx voor de tip, ik hoor het ook als ik langzaam een stoeprand oprij...
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

Hallo,

Bij maximale stuuruitslag kan het zijn dat je stuur uitslag begrenzer 'droog' is.
Even goed invetten misschien?

groet, Thijs
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

Teebonk schreef:Hallo,

Bij maximale stuuruitslag kan het zijn dat je stuur uitslag begrenzer 'droog' is.
Even goed invetten misschien?

groet, Thijs
thnx voor de tip!
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

We horen graag of dit het was..!

groet, Thijs
trabelski
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.11.2012 - 13:57

Teebonk schreef:We horen graag of dit het was..!

groet, Thijs
gaat het snel na laten kijken

de schade wordt gemeld 8)
2003 / S60 / 2.4 D5 120kw / RTI / Half Leder
Gebruikersavatar
ASS60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 21.12.2010 - 18:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

En, nog nieuws...?

Heb dezelfde klachten maar daarnaast een *kloink* in het vooronder, danwel *klok*. Bij wegrijden, drempeltje, kuilen maar soms ook op asfalt met een knikje. Nu met de tethysjes er weer onder vind ik m ook erg zoekerig, in de stad volgt ie elke spoor en is het stuur heel bewegelijk.
En nou niet gelijk: banden! Oke, van 16" Michelin Alpin naar 17" 225 Conti's, maar dat moet toch kunnen.
De auto heeft aandacht nodig, afspraak is reeds gemaakt. Naast wat elektra focus op onderstel/sturen. Kortom de lijst is lang... waar te beginnen? Tips anyone, kosten...

bijna twaalf, 175.000 km
S60 2.4T | 2001, black sapphire metallic/beige select | on 17"; Tethys and permanent sun screen
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”