Wie gebruikt die wel eens, en krijg je dan ook continue de irritante melding dat je de lichtschakelaar moet aanpassen!
De dealer zegt "dat klopt in die stand blijf je die melding krijgen" ik kan het echter niet geloven.
dus wie heeft hetzelfde "probleempje"
gr Brian
Stadslichten
- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Het begrip "stadslichten" is verkeerd: het zijn parkeerlichten. Je mag namelijk niet rijden met alleen de stadslichten aan.
Dus wat de dealer bedoelt is dat je de lichten vol aan dient te zetten, of alles uit. Maar niet er tussenin.
Dus wat de dealer bedoelt is dat je de lichten vol aan dient te zetten, of alles uit. Maar niet er tussenin.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 3rd Gear member
zal met de regelgeving te maken hebben 
Volgens mij zit het zo
- De stadslichten mag je gebruiken samen met de DIMLICHTEN of de GROOTLICHTEN.
- Je mag niet met de stadslichten alleen aan rijden.

Volgens mij zit het zo
- De stadslichten mag je gebruiken samen met de DIMLICHTEN of de GROOTLICHTEN.
- Je mag niet met de stadslichten alleen aan rijden.
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Msuidgeest schreef:Het begrip "stadslichten" is verkeerd: het zijn parkeerlichten. Je mag namelijk niet rijden met alleen de stadslichten aan.
Niet helemaal mee eens de gebruiksaanwijzing spreekt over stadslichten voor + achterlichten !!
- Auk
- 6th Gear member
Stadslichten is een ander woord voor parkeerlicht. Het klopt dat je achterlichten daarbij ook branden maar het is verboden in Nederland te rijden met enkel en alleen de stads-/parkeerverlichting.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 2nd Gear member
nooit geweten, dus met oudere auto's (Zoals mijn Alfa Romeo 33), zou ik niet op mijn stadslichten (overdag) mogen rondrijden?
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
zou dat de verklaring zijn voor de melding ! want dan zouden er meer van dit soort meldingen moeten zijn bijvoorbeeld als je je mistlampen aanzet ??
het irriteert mij namelijk dat er in de gebruiksaanwijzing niets over deze melding is te vinden
gr rbian
het irriteert mij namelijk dat er in de gebruiksaanwijzing niets over deze melding is te vinden
gr rbian
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
- Auk
- 6th Gear member
Yeps. Klik voor meer info.Alfist33 schreef:nooit geweten, dus met oudere auto's (Zoals mijn Alfa Romeo 33), zou ik niet op mijn stadslichten (overdag) mogen rondrijden?
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Stadslicht:
Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. (zie boven art. 32) Dit betekent dat je wel stadslicht (of dimlicht) mag voeren in situaties waar het voeren van verlichting niet beschreven staat. Op de dag, bij helder weer mag je als je hier voor kiest, of dit veiliger vindt ,dus wel stads- of dimlicht voeren.
dus stadslichten voeren overdag zou dus wel kunnen/mogen lees ik hier
Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. (zie boven art. 32) Dit betekent dat je wel stadslicht (of dimlicht) mag voeren in situaties waar het voeren van verlichting niet beschreven staat. Op de dag, bij helder weer mag je als je hier voor kiest, of dit veiliger vindt ,dus wel stads- of dimlicht voeren.
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
- Auk
- 6th Gear member
Dat is inderdaad de verklaring voor die melding. Je mag het enkel en alleen gebruiken wanneer je parkeert en/of andere verlichting daarbij voert.nippie schreef:zou dat de verklaring zijn voor de melding ! want dan zouden er meer van dit soort meldingen moeten zijn bijvoorbeeld als je je mistlampen aanzet ??
Bij mistverlichting werkt het anders. Bij mijn 480 kan ik bijvoorbeeld geen mistverlichting voeren bij enkel stads/parkeerlicht, dit werkt met behulp van een relais en denk dat dat ook zo bij de nieuwere generaties Volvo's geregeld is. Een melding is in deze dan dus overbodig.
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- Auk
- 6th Gear member
Klopt inderdaad. Er wordt overigens niet verwezen naar artikel 41, wat weer gaat over DRL (dagrijverlichting). Verwarrend allemaal...nippie schreef:Stadslicht:
Artikel 41, lid 1 RVV90
Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Ik begrijp het niet helemaal meer. Kom verschillende verhalen tegen op internet dus ben nu de draad kwijt haha. Maar iets zegt me dat het verboden is.
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- Paul
- Geartronic member
Maar waarom zou je daarmee willen rijden je hebt toch DRL?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
wie gaat er in praktijk alleen bij het parkeren stadslicht voeren eigenlijk? 
als het uiteindelijk niet voor overdag bedoeld is, heeft het in mijn ogen geen enkele nut.

als het uiteindelijk niet voor overdag bedoeld is, heeft het in mijn ogen geen enkele nut.
Alfa Romeo Virus in my veins
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Eigenlijk zijn "stadslichten" alleen interessant (en verplicht) als je op een onverlichte plek op de openbare weg moet parkeren. En waar vindt je die meestal? Juist ja: buiten de stad 
Overigens zijn "verhalen op internet" niet interessant, zeker niet als ze niet verwijzen naar wetsartikelen. In de wet staat behoorlijk duidelijk welke verlichting je wanneer moet voeren.
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staat alleen iets over de verplichting om stadslichten te voeren in bepaalde situaties (m.n. bij parkeren in het donker). Er staat ook e.e.a. over het voeren van dimlicht. Ik kan niets vinden over het NIET mogen voeren van stadslicht.
Ook in de bijlage bij de "Wet Mulder" (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften) wordt slechts gesproken over boetes in situaties waarin stadslicht onterecht NIET gevoerd wordt.
Mijns inziens komt het er op neer dat je stadslicht in elk geval nooit mag gebruiken in plaats van andere verlichting. Dus als je vanwege de omstandigheden dimlicht, groot licht en/of mistlicht moet voeren, mag je niet in plaats daarvan stadslicht voeren. I.c.m. dagrijverlichting mag overigens expliciet geen enkele andere verlichting (aan de voorkant) worden gevoerd.
Ik zie geen regeling waaruit blijkt dat je in situaties waarin andere verlichting niet verplicht is geen stadslicht zou mogen voeren (behalve dus i.c.m. dagrijlicht). Voer je stadslicht, dan moeten overigens ook je achterlichten en kentekenplaatverlichting branden.

Overigens zijn "verhalen op internet" niet interessant, zeker niet als ze niet verwijzen naar wetsartikelen. In de wet staat behoorlijk duidelijk welke verlichting je wanneer moet voeren.
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staat alleen iets over de verplichting om stadslichten te voeren in bepaalde situaties (m.n. bij parkeren in het donker). Er staat ook e.e.a. over het voeren van dimlicht. Ik kan niets vinden over het NIET mogen voeren van stadslicht.
Ook in de bijlage bij de "Wet Mulder" (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften) wordt slechts gesproken over boetes in situaties waarin stadslicht onterecht NIET gevoerd wordt.
Mijns inziens komt het er op neer dat je stadslicht in elk geval nooit mag gebruiken in plaats van andere verlichting. Dus als je vanwege de omstandigheden dimlicht, groot licht en/of mistlicht moet voeren, mag je niet in plaats daarvan stadslicht voeren. I.c.m. dagrijverlichting mag overigens expliciet geen enkele andere verlichting (aan de voorkant) worden gevoerd.
Ik zie geen regeling waaruit blijkt dat je in situaties waarin andere verlichting niet verplicht is geen stadslicht zou mogen voeren (behalve dus i.c.m. dagrijlicht). Voer je stadslicht, dan moeten overigens ook je achterlichten en kentekenplaatverlichting branden.
- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
dus ik kom dan weer bij mijn oorspronkelijke vraag,
waarom ik deze melding krijg
waarom ik deze melding krijg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- nippie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ja dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dan zou de melding moeten verdwijnen als je rijd !! of pas moeten verschijnen als je de auto uitzet bijvoorbeeld (dan zou het enigzins zinnig zijn) in mijn c30 kreeg ik deze melding namelijk niet als ik de stadslichten aan had staan.