Stadslichten

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

OGA244 schreef:een C30 is niet vergelijkbaar met een V40 qua gimmicks

really i didn't notice that ??!!

ach ja nu zie ik het hij heeft zelfs 2 deuren extra valt me nu pas op :P :P
OGA244
8th Gear member

als jij in deuren al gimmicks ziet
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

ja joh ik wel hoor, echt reuze handig die 2 dingen extra. Hadden ze bij de c30 ook moeten doen, heb nog gevraagd of het als accessoire besteld kon worden :wink: :wink:

Maar goed de vraag of anderen dezelfde melding lrijgen als ze de stadslichten aanzetten (en er mee gaan rijden) blijft nog open

gr Brian
Blackflash
2nd Gear member

Nou dat is niet helemaal waar hoor, mijn C30 had een Gimmick wat ik nog niet in de praktijk ben tegengekomen bij een V40, nl die heerlijke roffel van de 5 pitter. In de V40 niet te betalen maar ik denk wat dat betreft nog wel terug aan mijn C30.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

hahaha daar heb je gelijk in maar een t3 met een heico uitlaat maakt ook een "machtig mooi geluid"hoor.
Alleen de "kick in the butt"als je een t5 op z'n staart trapt die mis ik wel af en toe. Maar ach we worden ouder hé dan hoeft het toch niet meer zo snel

gr Brian
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

nippie schreef:ja dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dan zou de melding moeten verdwijnen als je rijd !! of pas moeten verschijnen als je de auto uitzet bijvoorbeeld (dan zou het enigzins zinnig zijn) in mijn c30 kreeg ik deze melding namelijk niet als ik de stadslichten aan had staan.
De melding is er waarschijnlijk omdat op een auto met DRL deze stand bijna nooit de bedoeling kan zijn, want als je verlichting moet voeren moet je namelijk de schakelaar verder draaien en als je overdag met DRL wilt rijden moet je de schakelaar ook op een andere stand zetten (want stadslichten mogen niet tegelijk met DRL). De stadslichten zijn dan alleen zinnig bij parkeren in het donker.

Dus jouw wens om toch met stadslichten te rijden, is waarschijnlijk te exotisch om rekening mee te houden.
Kasoers
1st Gear member

Patrickv schreef:zal met de regelgeving te maken hebben ;)
Volgens mij zit het zo
- De stadslichten mag je gebruiken samen met de DIMLICHTEN of de GROOTLICHTEN.
- Je mag niet met de stadslichten alleen aan rijden.
Oneens.

Stadslicht:
Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. Dit betekent dat je wel stadslicht (of dimlicht) mag voeren in situaties waar het voeren van verlichting niet beschreven staat. Op de dag, bij helder weer mag je als je hier voor kiest, of dit veiliger vindt ,dus wel stads- of dimlicht voeren.
S60 SUMMUM MY2006 MAGIC BLUE
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

mensen

de vraag was/is heeft iemand die melding ook wel eens gezien ?!

ik had gehoopt op heel veel NEE, of een aantal ja , maar ik krijg allemaal antwoorden die mijn oorspronkelijke vraag niet beantwoorden ](*,)
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

De geldende regelgeving kan wel de reden zijn dat je deze melding ziet: als waarschuwing dat je iets doet wat (voor de meeste mensen/situaties) niet de bedoeling is, zoals ik ook aangaf in mijn vorige reactie.

De kans dat je, gezien de regelgeving en de verlichtingsopties die je Volvo heeft, echt met stadslichten wilt gaan rijden, is - los van jouw persoonlijke wens - gewoon erg klein. Vandaar - denk ik - de waarschuwing dat je de schakelaar (waarschijnlijk) in de "verkeerde" stand hebt staan.

Wil je overdag verlichting, zonder direct je dimlichten aan te hebben, is DRL de meest logische optie. Dat mag niet i.c.m. andere verlichting, dus als jij stadslicht selecteert: waarschuwing.

Moet je andere verlichting voeren, dan zijn stadslichten überhaupt geen optie, dus: waarschuwing.
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
vidar
Starter

@ nippie: ik heb gisteren tijdens het rijden even aan de lichtschakelaar gezeten en deze op de 2e stand gezet (Vanaf links gezien) Toen ik dat deed kreeg ik de melding die jij ook kreeg. Na alle reacties gelezen te hebben lijkt het erop dat deze melding verplicht getoond wordt. Dit is omdat je met deze stand verlichting niet mag rijden.

Nadat ik de schakelaar weer op auto zette ging de melding ook weg.

Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.

Ik blijf de led dagrijverlichting gaaf vinden. (bij de normale v40) In mijn optiek vind ik het mooier dan de losse ledjes die je bij veel andere merken ziet. Daarom blijft mijn verlichtingstand op auto staan. Nergens geen omkijken naar.
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

@ vidar

thank you, thank you, thank you

als starter even laten zien hoe het hoort met je eerste post, gewoon antwoord geven op de gestelde vraag !

veel lees en reactie plezier op dit forum

gr brian
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
jaapiov40
Starter

Hier hetzelfde.
Tijdens het rijden de schakelaar in stand 2 geeft bij mij dezelfde melding.

Vroeg mij ook al af of dit standaard was..
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

@ jaapiov40

ook jij bedankt !! de starters laten vandaag echt zien hoe het hoort zeg.
heel veel lees en reactie plezier op dit forum

gr brian
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

Ten eerste: voor zover ik weet, is dit een discussieforum, dus "discussie" is "hoe het hoort"...

Ten tweede: jij had dus liever 10 reacties gezien met alleen het woord "Ik!" erin? Dat is immers het meest strikte antwoord op je vraag "Wie gebruikt [stadslichten] wel eens?" en "Wie heeft hetzelfde 'probleempje'?".

Wat heb je daar in hemelsnaam aan? Wil je niet weten wat de reden is/zou kunnen zijn voor de melding en het feit dat die niet uit te zetten is (zoals je dealer je al verteld had)? Dat is namelijk waar de rest van de discussie over gegaan is.

Wat weet je nu door de laatste twee reacties dat je nog niet wist? Dat je dealer niet gelogen heeft? Of dat jouw V40 geen uniek exemplaar is met een geheel eigen willetje, maar dat andere V40's zich net zo gedragen? Goh, verrassend...
Paul
Geartronic member

Dus conclusie de melding klopt en het zit op meerdere auto's?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

Herko_ter_Horst schreef:Ten eerste: voor zover ik weet, is dit een discussieforum, dus "discussie" is "hoe het hoort"...

Ten tweede: jij had dus liever 10 reacties gezien met alleen het woord "Ik!" erin? Dat is immers het meest strikte antwoord op je vraag "Wie gebruikt [stadslichten] wel eens?" en "Wie heeft hetzelfde 'probleempje'?".

Wat heb je daar in hemelsnaam aan? Wil je niet weten wat de reden is/zou kunnen zijn voor de melding en het feit dat die niet uit te zetten is (zoals je dealer je al verteld had)? Dat is namelijk waar de rest van de discussie over gegaan is.

Wat weet je nu door de laatste twee reacties dat je nog niet wist? Dat je dealer niet gelogen heeft? Of dat jouw V40 geen uniek exemplaar is met een geheel eigen willetje, maar dat andere V40's zich net zo gedragen? Goh, verrassend...

Uiteraard verwacht ik een discussie maar ook een antwoord op de gestelde vraag.
Het antwoord van mijn dealer was niet bevredigend en niet duidelijk, de gebruiksaanwijzing gaf ook geen uitsluitsel (de melding wordt zelfs helemaal niet vermeld). Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld om er achter te komen of meer mensen dezelfde melding kregen. Wellicht reageerde ik een beetje gefrustreerd, waarvoor mijn excuses.
De reden erachter wil ik nog steeds weten vandaar dat ik ook een mail riichting Volvo heb gestuurd in de hoop dat ze er een antwoord op gaan geven.

gr brian
danceplaza
2nd Gear member

dus je kan geen 'parkeer' stadslichten aan zetten aan 1 bepaalde kant, volgens mij zie ik altijd beide kanten links en recht aangaan.
Volvo V40 Summum D2 || Misty Blue || Espresso Brown leder
Opties: Intro line incl. Premium Audio || Security line incl. PCC
Panoramisch zonnedak || Sportchassis || Verwarmbare voorstoelen || Automatisch dimmende spiegel || Extra getint ramen achterportieren en achterklep || 17"; Segomo lichtmetalen velgen 225/45 R17
Plaats reactie

Terug naar “V40”