Ik lees hier op het forum iets over de remcilinder achter terugdrukken, terwijl ik op problemcar.nl iets lees over de cilinder indraaien... Hoe zit dat nou?
Sander
V40 1.9Td '98
Remblokken vervangen
- marcelg
- 4th Gear member
ehb op de volvo nog niet me blokken vervangen.
maar op me vorige auto moest je de remcilinder terug drukken omdat anders de nieuwe blokken niet passen.
wel oppassen dat je ze niet scheef terug drukt en dat de cilinder schoon is.
maar op me vorige auto moest je de remcilinder terug drukken omdat anders de nieuwe blokken niet passen.
wel oppassen dat je ze niet scheef terug drukt en dat de cilinder schoon is.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
- MaVe
- 2nd Gear member
Als je de remcilinder tertug drukt, vergeet dan ook niet het deksel van het remvloeistof reservoir te verwijderen, en let erop dat de remvloeistof niet te hoog komt, dit om overstroming te vermijden...
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
- marcelg
- 4th Gear member
met de hand? dat gaat inderdaad zwaar.
ik heb zelf de beschikking over een setje om cilinders terug te duwen.
probeer het anders een met een plankje hout zodat je meer kracht kan zetten.
NIET ALS HEFBOOM GEBRUIKEN,DAN GAAT DE CILINDER SCHEEF EN BESCHADIG JE DE RUBBER RINGEN!!
ik heb zelf de beschikking over een setje om cilinders terug te duwen.
probeer het anders een met een plankje hout zodat je meer kracht kan zetten.
NIET ALS HEFBOOM GEBRUIKEN,DAN GAAT DE CILINDER SCHEEF EN BESCHADIG JE DE RUBBER RINGEN!!
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
-
Guestuser
Ik denk dat zwaar het verkeerde woord is. ik gebruik er nu een lijmklem voor, die zet ik aan de ene kant op de cilinder, en aan de andere kant op de bout van de handrem...
En nog wil het niet (of nouwelijks)
En nog wil het niet (of nouwelijks)
-
martin2
- 3rd Gear member
De remzuigers moeten ingedraaid worden, als een schroef. Even uit het hoofd rechts om om terug te stellen. Je hebt er speciaal gereedschap voor dat hje kunt kopen bij de betere automaterialen zaak. De amateur doet het "met de hand" of ook wel met een schroevendraaier haken en dan de schroevendraaier als hefboom gebruiken om de zuiger te verdraaien. Lijkt een beetje op een verfblik openen zal ik maar zeggen.
MvG Martin
MvG Martin
-
440 GLE automaat
- 2nd Gear member
- Contacteer:
tip van een monteur: (ikke dus)
hey als je je remblokken gaat vervangen let er op dat je hoezen van je remzuigers heel zijn dit is erg belangrijk ivm eventuele roes en vuiligheid.
ook zorgt die hoes er voor dat de remzuiger ietsjes word terug getrokken na het remmen.
bij het plaatsen van de nieuwe remblokken is het erg belangrijk dat ze gemakkelijk passen en dat dis de rem zittingen ook wel zadels genoemt schoon zijn daar mee boedoel ik dat ze dus niet met een hamer oid mogen gemonteerd worden maar er gewoon gemakkelijk in gaan!
en voor je remzuiger: als het gaat om een remklauw met hand rem er op/in dan MOET je ze terug draaien ivm het stel mechanisme van de handrem.
--
zit er geen hand rem op dan kun je ze gewwon terug drukken meestal gebeurt dit met een waterpomp tang. let er wel op dat je ze niet scheef drukt! dat is wel belangrijk.
en als er een 'anti-piep' plaatje in de remzuiger zit dan is het raadzaam om die even te verwijderen.
na montage let er dan op dat VOOR je weg rijd je EERST even een paar keer je rempedaal moet indrukken om de remmen op druk te pompen (zuigers naar de remblokken trappen)
en houd vooral in de gaten dat je ongeveer de eerste 200 km een nodstop of te hard remmen moet voorkomen. er zit namelijk een slijt laagje op nieuwe remblokken en als je daar mee te hard remt dan kunnen je remschijven te heet worden en krom trekken!
ik denk dat ik je zo even voldoende info heb gegeven.
gr Colin
hey als je je remblokken gaat vervangen let er op dat je hoezen van je remzuigers heel zijn dit is erg belangrijk ivm eventuele roes en vuiligheid.
ook zorgt die hoes er voor dat de remzuiger ietsjes word terug getrokken na het remmen.
bij het plaatsen van de nieuwe remblokken is het erg belangrijk dat ze gemakkelijk passen en dat dis de rem zittingen ook wel zadels genoemt schoon zijn daar mee boedoel ik dat ze dus niet met een hamer oid mogen gemonteerd worden maar er gewoon gemakkelijk in gaan!
en voor je remzuiger: als het gaat om een remklauw met hand rem er op/in dan MOET je ze terug draaien ivm het stel mechanisme van de handrem.
--
zit er geen hand rem op dan kun je ze gewwon terug drukken meestal gebeurt dit met een waterpomp tang. let er wel op dat je ze niet scheef drukt! dat is wel belangrijk.
en als er een 'anti-piep' plaatje in de remzuiger zit dan is het raadzaam om die even te verwijderen.
na montage let er dan op dat VOOR je weg rijd je EERST even een paar keer je rempedaal moet indrukken om de remmen op druk te pompen (zuigers naar de remblokken trappen)
en houd vooral in de gaten dat je ongeveer de eerste 200 km een nodstop of te hard remmen moet voorkomen. er zit namelijk een slijt laagje op nieuwe remblokken en als je daar mee te hard remt dan kunnen je remschijven te heet worden en krom trekken!
ik denk dat ik je zo even voldoende info heb gegeven.
gr Colin
-
franzi
- 1st Gear member
Remcillinders voren kun je normaal gewoon naar binnen drukken,achter is het een ander verhaal bij de s/v 40 serie,daar heb je speciaal gereedschap voor nodig of met een lijmtang druk uitoefenen en gelijktijdig de zuiger naar binnendraaien maar ben voorzichtig met de stofhoezen van de remzuiger.
volvo for live
-
Guestuser
Aan de bestuurderskant kon ik idd de cilinder rechtsom indraaien. Rechts ging hij eerst een stukje en heb ik hem daarna idd een beetje moeten helpen met de lijmklem. Al met al zaten ze er toen ik het draai-trukje kende zo onder.
Iedereen bedankt voor de tips.
Iedereen bedankt voor de tips.
-
440 GLE automaat
- 2nd Gear member
- Contacteer:
graag gedaan 
- laheije
- 4th Gear member
Op dit punt moet ik je toch tegenspreken, nl bij de volvo moet je bij de voorremblokken vernieuwen wel degelijk de cilinder naar binnen draaaien en niet zoals jij vertelt met een tang. Mocht je dit zo doen dan druk je je een ongeluk en het haalt niets uit.zit er geen hand rem op dan kun je ze gewwon terug drukken meestal gebeurt dit met een waterpomp tang. let er wel op dat je ze niet scheef drukt! dat is wel belangrijk.
Ik heb zelf een slechte ervaring hiermee gehad.
Van een monteur had ik toch niet zo een onprofessioneel antwoord verwacht, heb je zelf al eens remblokken van een volvo vervangen?
Sorry maar dit moest ik even kwijt.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- EdwinnieV40
- Starter
Donderdag is het zover! Ga ik voor het eerst van mijn leven remschijven en blokken vervangen met hulp van een handig oom. Alvast bedankt voor de tips.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Wat de monteur verteld is helemaal juist.
Ik heb twee weken geleden mijn remblokken en schijven aan de voorzijde vervangen en deze moesten gewoon ingedrukt worden. Dus niet gedraaid worden. Aan de achterzijde moeten ze gedraaid worden.
En ik heb ze ook met een waterpomptang ingedrukt, dat ging heel makkelijk en zeer goed. Zelfs een monteur van mijn eigen Volvo garage zei dat ik het met een waterpomptang kon doen.
Alles natuurlijk wel met beleid.
Ik heb twee weken geleden mijn remblokken en schijven aan de voorzijde vervangen en deze moesten gewoon ingedrukt worden. Dus niet gedraaid worden. Aan de achterzijde moeten ze gedraaid worden.
En ik heb ze ook met een waterpomptang ingedrukt, dat ging heel makkelijk en zeer goed. Zelfs een monteur van mijn eigen Volvo garage zei dat ik het met een waterpomptang kon doen.
Alles natuurlijk wel met beleid.
- laheije
- 4th Gear member
Dan vraag ik mij toch wel af wat ze bij volvo allemaal bij elkaar geprutst hebben, want ik kon met geen mogelijkheid de cilinders ingedrukt krijgen en moest ze dus draaien.
Volgens mij hebben ze maar wat gedaan, de een draaien en de ander drukken dan weer een draaien enz. k.... volvo. zo langzaam aan ben ik het vertrouwen van volvo aan het verliezen.
Ik bezit een s40 uit 1999 en daar moest ik ze aan de voorkant indraaien.
Volgens mij hebben ze maar wat gedaan, de een draaien en de ander drukken dan weer een draaien enz. k.... volvo. zo langzaam aan ben ik het vertrouwen van volvo aan het verliezen.
Ik bezit een s40 uit 1999 en daar moest ik ze aan de voorkant indraaien.
- EdwinnieV40
- Starter
foto's worden niet weergeven 
- EdwinnieV40
- Starter
@ laheije
'Toevallig' vandaag met hulp van een handige oom de remschijven en blokken voor en achter van mijn v40 uit 2000 vervangen. Na wat nalezen op het forum kwam ik er wel uit. De cilinders waren niet gemakkelijk terug te drukken aan de voorzijde. Met een lijmklem en wat hefboomeffect gingen die toch terug.
en zaten de blokjes en schijven er weer mooi op.
Aan de achterzijde was het andere koek. Het indrukken viel hier niet mee.
Tip voor de achterzijde. Zoek een tang die precies met de bek in de uitsparing past. Maak de remklauw weer stevig vast aan de wielophanging. Zet nu handmatig kracht en draai tegelijkertijd rechtsom. Soms moet je even wat improviseren met een lijmklem om hem op de weg terug te helpen. Hij is in de meeste gevallen alleen maar heen gegaan en nooit meer terug in zijn NULstand. Kijk wel uit dat je met de tang het rubber niet beschadigd.
Op de foto zijn duidelijk de inkepingen te zien. Het rechtsom draaien heeft trouwens te maken met opnieuw afstellen van de handrem.

De schijven achter worden wel vastgemaakt met een inbusschroefje. Aan de voorzijde niet. Zo ziet het eruit als er weer nieuwe schijven en blokken op zitten aan de achterzijde.

Waarschuwing: Houd de stand van de remvloeistof in de gaten als je de cilinder terugdrukt. Vier cilinders terugdrukken zou overstromen kunnen veroorzaken en dat geeft een ongelooflijke zooi! Maak natuurlijk wel de dop los voordat je aan het avontuur van terugdrukken begint, maar daar was al aan herinnert.
Weet iemand trouwens waar die kleine klemmetjes/veertjes voor zijn die je op de remblokje moet klikken? Kan er geen verklaring voor bedenken.
'Toevallig' vandaag met hulp van een handige oom de remschijven en blokken voor en achter van mijn v40 uit 2000 vervangen. Na wat nalezen op het forum kwam ik er wel uit. De cilinders waren niet gemakkelijk terug te drukken aan de voorzijde. Met een lijmklem en wat hefboomeffect gingen die toch terug.
Aan de achterzijde was het andere koek. Het indrukken viel hier niet mee.
Tip voor de achterzijde. Zoek een tang die precies met de bek in de uitsparing past. Maak de remklauw weer stevig vast aan de wielophanging. Zet nu handmatig kracht en draai tegelijkertijd rechtsom. Soms moet je even wat improviseren met een lijmklem om hem op de weg terug te helpen. Hij is in de meeste gevallen alleen maar heen gegaan en nooit meer terug in zijn NULstand. Kijk wel uit dat je met de tang het rubber niet beschadigd.
Op de foto zijn duidelijk de inkepingen te zien. Het rechtsom draaien heeft trouwens te maken met opnieuw afstellen van de handrem.
De schijven achter worden wel vastgemaakt met een inbusschroefje. Aan de voorzijde niet. Zo ziet het eruit als er weer nieuwe schijven en blokken op zitten aan de achterzijde.
Waarschuwing: Houd de stand van de remvloeistof in de gaten als je de cilinder terugdrukt. Vier cilinders terugdrukken zou overstromen kunnen veroorzaken en dat geeft een ongelooflijke zooi! Maak natuurlijk wel de dop los voordat je aan het avontuur van terugdrukken begint, maar daar was al aan herinnert.
Weet iemand trouwens waar die kleine klemmetjes/veertjes voor zijn die je op de remblokje moet klikken? Kan er geen verklaring voor bedenken.
- laheije
- 4th Gear member
Zoals ik al eerder aangaf lukte het indrukken aan de voorkant dus niet, maar misschien omdat het een phase 1 is?mijn v40 uit 2000 vervangen. Na wat nalezen op het forum kwam ik er wel uit. De cilinders waren niet gemakkelijk terug te drukken aan de voorzijde. Met een lijmklem en wat hefboomeffect gingen die toch terug.
Ik heb het zo gedaan, de ontluchtingsnippel opengedraaid en toen geduwd tot hij ver genoeg ingedrukt was en toen vlug de nippel weer vastgedraaid simpel toch.
Achter heb ik (nog) niets vervangen.
Gr. Huub
- Turbodesk
- 5th Gear member
Die veertjes/klemmetjes zijn om een irritand piep geluid te creeren als de remblokken bijna op zijn.
Ik heb ze eraf gelaten, check toch regelmatig de remmerij.
Ik heb ze eraf gelaten, check toch regelmatig de remmerij.
- sprokkel
- Starter

ik heb gisteren de remblokken van mijn s40 vervangen wat erg makkelijk ging trouwens. ik heb de remcilinder ingedrukt met een waterpomp tang nadat ik de remvloeistof reservoir open had gedraaid. nieuwe remblokken geplaatst alles netjes met kopervet gedaan etc en hij remt weer als een nieuwe. ook het rempedaal hoef je nu maar iets in te drukken ipv helemaal onderin...
Nu heb ik een vraag , op bovenstaande remblokken zie je op de onderste een lipje ( deze zijn van een toyota)
bij mijn remblokken zaten twee van die lipjes los erbij.. maar ik heb ze niet kunnen ontdekken op de oude.
Waar dienen deze lipjes voor en heb je ze nodig ?
Groet,
Dennis