Blijf nou eens van die EGR af!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Hoeft ook niet, wij bouwen nieuwe kolencentrales ten behoeve van de stroom voor onze PIH 's en Priusgebakjes want er is voor veel meer jaren kolen dan gas op deze aardkleaut.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Plús dat de bouw van die centrales weer goed is voor de werkgelegenheid! Hypocriet? Túúrlijk niet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Huh....werkgelegenheid?? Voor het voormalige Oostblok wel...
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Ohw ja, die in de Eemshaven werd te duur. Het was goedkoper om de stroom uit oost Europa te halen..... Groen? Nee hoor, niks groens aan!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
En als de bouw klaar is, is er geen groen meer ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- alfapan
- 2nd Gear member
Denk dat ze het toch beter en ruimer moeten onderzoeken. Mijn auto rookt niet meer, verbruikt veel minder en blijft heel.4wielen schreef:Mannen (en enkele vrouw),
Ik lees steeds vaker dat mensen hun EGR dicht zetten.De EGR heeft een functie, en dat is zorgen dat jouw Volvo minder schadelijke uitstoot heeft. Als je de EGR dichtzet, ben je dus bewust meer aan het vervuilen. En dat alleen maar ten gunste van je eigen portemonnee. Klaarblijkelijk kan je Volvo dan iets minder verbruiken en de kans op een bepaalde schade (die volgens mij bijna nooit voorkomt, maar ook te voorkomen is door goed onderhoud) wordt verkleind. Ik vind dat bijzonder asociaal gedrag. En als we hier elkaar ook nog eens tips gaan geven hoe je om de APK heen kan... Sorry, ik word daar niet goed van. En dat wilde ik toch even kwijt. Laat het goedpraten maar beginnen...
Al die egr icm dpf's verbruiken meer, roken soms verschrikkelijk tijdens regeneratie, en doen dit na erloop van tijd zeer regelmatig door verstopping ( alle merken last van). Tevens is een roetfilter gevukd met edelmetalen zelfs zeldzaam, en moet de egr, roetfilters en zelfs motoren worden vervangen door storingen door dit systeem.
Zeg niet dat wat ik doe goed is, maar hiermee doorgaan is ook nie de weg.
Keurige verbrandig is belangerijk en schone brandstof ( autobrandstof wordt schoner en dchepen lopen tegenwoordig op teer).
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd
Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
- diesel01
- Geartronic member
Haha anders schop jij even een topic omhoog die de gemoederen weer bezig kan houden...
Het lijkt wel het midden oosten.
Niet dat het mij boeit, ik blijf stug doorrijden in mijn D5.
Het lijkt wel het midden oosten.
Niet dat het mij boeit, ik blijf stug doorrijden in mijn D5.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- alfapan
- 2nd Gear member
Ja, tv is poesje dus lekker lezen op forum..
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 145 2.0 qv
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 145 2.0 qv
-
- 2nd Gear member
Ach, diesel, het is me wat...
Ik heb de afgelopen 10 jaar bijna uitsluitend met diesel gereden, privé enkel rokende modellen zonder EGR en roetfilter, professioneel énkel modellen met EGR en roetfilter...
Mijn 940 met wat opgeschroefde dieselpomp kan na een tijdje rustig rijden een flinke pluim leveren wanneer het gas er dan eens op gezet wordt (best handig met wielerterroristen die denken dat ze te snel zijn voor het fietspad, alsook bumperklevers), maar de rookpluim die een Peugeot 2.0HDI met roetfilter (ja, die motor kennen jullie hier wel!) na pakweg een ton op de teller kan produceren wanneer je een beetje beladen vertrekt, daar kan mijn 940 nog altijd niet tegen op, ondanks het ding onderhand flink wat olie en koelvloeistof mee verbrandt!
We spreken dan nog niet over het regelmatig regenereren van het roetfilter, de uitstoot van het dieselgestookt voorverwarmertje waar geen enkele filter op zit...
Niet veel later dan die kaap van 1 ton moet er ook een aantal liter chemisch spul in een daartoe voorzien tankje bijgevuld worden, en moet er een schoon roetfilter gemonteerd worden...
De oude wordt door de fabrikant netjes ontdaan van alle opgestapelde roet, om dit vervolgens... juist ja, naar een verbrandingsoven te sturen...
Conclusie: vroeg of laat komt al dat roet toch gewoon in het milieu terecht. Een roetfilter en EGR-klep zorgt er alleen voor dat dit niet gebeurd tijdens het meten van de uitstoot, waardoor de wagen een lekker milieuvriendelijke "eco" stempel krijgt...
Voor de dealer aangenaam bijverschijnsel: de motor, inlaat, egr-klep en roetfilter raakt op den duur zodanig dichtgekoekt dat er wel flink wat uren gesleuteld moet worden aan de auto om weer een eind verder te kunnen, tot de auto het op den duur niet meer waard is en de klant veel eerder dan noodzakelijk een nieuwe wagen besteld... Lekker milieuvriendelijk hoor!
Ik heb er schoon genoeg van, ik heb van de gelegenheid van een kapotte koppakking gebruik gemaakt om een écht milieuvriendelijke wagen te kopen:
- Een gebruikte estate van middelbare leeftijd (moet niet meer gefabriceerd worden en kan normaal nog een mooie tijd mee, kan ook veel meer spullen in 1 rit vervoeren terwijl ik zelfs iets minder plaats inneem op de weg dan met mijn 940 sedan)...
- Met een 170pk motorblok waar in de meeste omstandigheden nog voldoende reserve op zit om met het verkeer me te komen (en dus minder snel slijt dan een blok dat regelmatig op zijn limiet zit)...
- Zonder piepklein motorblok met giga-turbo (ook weer positief voor de levensduur)...
- Met een LPI installatie (die gebruik maakt van een restproduct als brandstof, en intussen nog eens een stuk minder schadelijke stoffen uitstoot)...
Isabelle
Ik heb de afgelopen 10 jaar bijna uitsluitend met diesel gereden, privé enkel rokende modellen zonder EGR en roetfilter, professioneel énkel modellen met EGR en roetfilter...
Mijn 940 met wat opgeschroefde dieselpomp kan na een tijdje rustig rijden een flinke pluim leveren wanneer het gas er dan eens op gezet wordt (best handig met wielerterroristen die denken dat ze te snel zijn voor het fietspad, alsook bumperklevers), maar de rookpluim die een Peugeot 2.0HDI met roetfilter (ja, die motor kennen jullie hier wel!) na pakweg een ton op de teller kan produceren wanneer je een beetje beladen vertrekt, daar kan mijn 940 nog altijd niet tegen op, ondanks het ding onderhand flink wat olie en koelvloeistof mee verbrandt!
We spreken dan nog niet over het regelmatig regenereren van het roetfilter, de uitstoot van het dieselgestookt voorverwarmertje waar geen enkele filter op zit...
Niet veel later dan die kaap van 1 ton moet er ook een aantal liter chemisch spul in een daartoe voorzien tankje bijgevuld worden, en moet er een schoon roetfilter gemonteerd worden...
De oude wordt door de fabrikant netjes ontdaan van alle opgestapelde roet, om dit vervolgens... juist ja, naar een verbrandingsoven te sturen...
Conclusie: vroeg of laat komt al dat roet toch gewoon in het milieu terecht. Een roetfilter en EGR-klep zorgt er alleen voor dat dit niet gebeurd tijdens het meten van de uitstoot, waardoor de wagen een lekker milieuvriendelijke "eco" stempel krijgt...
Voor de dealer aangenaam bijverschijnsel: de motor, inlaat, egr-klep en roetfilter raakt op den duur zodanig dichtgekoekt dat er wel flink wat uren gesleuteld moet worden aan de auto om weer een eind verder te kunnen, tot de auto het op den duur niet meer waard is en de klant veel eerder dan noodzakelijk een nieuwe wagen besteld... Lekker milieuvriendelijk hoor!
Ik heb er schoon genoeg van, ik heb van de gelegenheid van een kapotte koppakking gebruik gemaakt om een écht milieuvriendelijke wagen te kopen:
- Een gebruikte estate van middelbare leeftijd (moet niet meer gefabriceerd worden en kan normaal nog een mooie tijd mee, kan ook veel meer spullen in 1 rit vervoeren terwijl ik zelfs iets minder plaats inneem op de weg dan met mijn 940 sedan)...
- Met een 170pk motorblok waar in de meeste omstandigheden nog voldoende reserve op zit om met het verkeer me te komen (en dus minder snel slijt dan een blok dat regelmatig op zijn limiet zit)...
- Zonder piepklein motorblok met giga-turbo (ook weer positief voor de levensduur)...
- Met een LPI installatie (die gebruik maakt van een restproduct als brandstof, en intussen nog eens een stuk minder schadelijke stoffen uitstoot)...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- alfapan
- 2nd Gear member
Sinds de egr dicht is heb ik nooit meer roet! Das ook gezond, nox krijg je vooralsnog geen kanker can.
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 145 2.0 qv
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 145 2.0 qv