Hallo
Ik zou je hydraulische stoters maar laten vervangen. Laatst een d5 185pk bij ons in de garage gehad waar een paar hydraulische stoters het van hadden begeven. De slepers waren als gevolg van de defecte hydraulische stoter kapot gegaan en restanten van de sleper tussen de nokkenas en het gat van de verstuiver geraakt, gevolg defecte kop (gat in) en een beschadigde nokkenas. Reparatie: cilinderkop vervangen, alle hydr. stoters en alle 20 slepers vervangen, alsmede een nokkenas. Duur geintje! Kan het gevolg zijn van verversen met een niet voorgeschreven oliesoort.
Als ik ooit een d5 koop dan laat ik uit voorzorg alle 20 hydraulische stoters vervangen en ververs ik de auto met de voorgeschreven soort olie.
Geratel S60 D5 (tot 2900 rpm)
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
De auto waar je nu over praat is de D5 met regenererend roetfilter. De genoemde schade komt toch doordat zich diesel mengt met de olie en daardoor de smering afneemt?
Ik heb de eerste generatie D5, dus zonder deze roetfilter, met een onderhoudsinterval van 20 000 km.
Zijn er hier verhalen bekend dat dit ook bij deze eerste generatie motoren voorkomt?
Ik heb de eerste generatie D5, dus zonder deze roetfilter, met een onderhoudsinterval van 20 000 km.
Zijn er hier verhalen bekend dat dit ook bij deze eerste generatie motoren voorkomt?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17.08.2010 - 20:16
Dat zou ik zo niet weten. Weet wel dat het een auto is met toen nog geen twee ton op de teller. Motor liep rauw en dus later stuk. Ik vond de schade een grote ravage. Toen we de stoters uit de kop hadden gehaald waren er diverse hydraulische stoters die gewoon vast zaten, dat komt dus door slechte smering lijkt mij.
En dat kan wel te maken hebben met wat jij vermeldt, ik weet het niet. Regelmatig je motorolie verversen, olie filter vervangen lijkt me raadzaam en verstandig.
En dat kan wel te maken hebben met wat jij vermeldt, ik weet het niet. Regelmatig je motorolie verversen, olie filter vervangen lijkt me raadzaam en verstandig.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Hallo Joerka...waar werk je als ik vragen mag ?
Het probleem dat jij beschrijft gaat vaak gepaard met een klop in het inlaatcircuit. Ik heb op youtube een filmpje geplaatst:
Het probleem dat jij beschrijft gaat vaak gepaard met een klop in het inlaatcircuit. Ik heb op youtube een filmpje geplaatst:
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Dit verhaal ken ik alleen van de D5 185 PK, waarbij het roetfilter automatisch wordt geregenereerd.Musicus schreef:Zijn er hier verhalen bekend dat dit ook bij deze eerste generatie motoren voorkomt?
Dit bij de oude 163 PK nog niet gehoord, voor mij een reden om nog even te blijven doorsturen, totdat ze bij Volvo het werkelijk onder de knie hebben.
Dit zou bij de modellen na 2009 zo zijn (behalve de 2.0D daar zou het partikelfilter weer voor problemen zorgen).
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Mijn S60 my2007 maakt alleen dat geluid als ik het gaspedaal echt vloer. Bij normaal stevig optrekken hoor je het niet. Het lijkt dan alsof de motor de druk niet kwijt kan. Inderdaad tot 2900 toeren. Het gaat om het blok met 163pk. Overigens doet die het alleen in de 1e en 2e versnelling. Daarna hoor je het niet meer. Schijnt dus geheel normaal te zijn?
Edit: Ik gebruik de specifiek voorgeschreven Castrol olie 0w30 A5/B5 en wissel elke 15dkm.
Edit: Ik gebruik de specifiek voorgeschreven Castrol olie 0w30 A5/B5 en wissel elke 15dkm.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Of het geheel normaal is durf ik te betwijfelen. Mijn auto deed het eerst namelijk niet. De garage kan geen duidelijke oorzaak vinden, dus tja...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Jou d5 is van voor t roetfilter e.d toch? Hebben meer 'nieuwe' 2.4d motoren zo'n ratel. (hwb zelf het idee dat demotor bij plankgas de druk niet genoeg kwijt kan).

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km