Motor draait wat stroef bij stationair en als hij koud staat

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
blacklizard
2nd Gear member

Hallo,

Onlangs kocht ik een s40. Als ik nu de motor start dan draait hij precies vierkant. Soms is dat als hij stationair draait hij gaat stil vallen.
Als hij warm is draait hij perfect.
Starten doet hij onmiddellijk.
Ik heb hem eens uitgelezen en hij zeft foutcode 0380 ECM gloeibougiesralais. Nu als ik het contact aan zet en voor verwarm hoor ik de relais klikken dus denk ik dat de relais niet stuk is maar één van de gloeibougies.
Zover ik zie zitten de bougies op een zeer moeilijk bereikbare plaats (achteraan de motor naar kant voorruit)
Ik weet dat gloeibougies wel eens durven vast te zitten en dus makkelijk afbreken tijdens het uitdraaien.
Heeft iemand deze al vervangen? Of laten vervangen? Wat zijn de tips om ze er makkelijk uit te draaien?
Het gaat hier om een S40 20diesel 140000km
Ik vind dat de auto minder trekt bijv aan roodlicht. Optrekken. Pas vanaf 2800 toeren ongeveer gaat de turbo in gang. Is dit normaal? Ik rijd dagelijks met iemand mee met een 16d en deze trekt precies beter of dan mijn 20d.Of ligt het toerental van de 16d lager wanneer de turbo geactiveerd wordt?
Ik vind ook dat mijn verbruik redelijk hoog ligt. 6.5 liter gemiddeld. Of is dit normaal?
Migaddo
2nd Gear member

Bij mij zijn er 2 gloeibougie's als zeker 50000 km stuk, (V50 2.0D) dit geeft geen problemen, behalve dat ik een melding krijg (service vereist).
Bij de garage werd aangegeven dat ze wel vervangen konden worden, echter als ze af zouden breken zou het een kostbare aangelegenheid worden.

Overigens werd verteld dat ze alleen bij extreem koud weer noodzakelijk zijn, en dat je met 2 werkende gloeibougies al voldoende hebt.

Afgelopen winter geen enkele stratprobleem ervaren.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Heeft nks te maken met gleoibougies,

die dienen om de motor voor te verwarmen, eenmaal de motor draait doen ze niks meer, ze hebben zeker niks te maken met een turbo lag op 2800 rpm.

Naar de garage zou ik zeggen...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”