Keyless drive

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
spacewagon
3rd Gear member

Bij het bestellen van mijn V40 had ik in eerste instantie gekozen voor de optie Keyless drive. Handig: je hoeft dan de portieren niet meer te openen met de afstandsbediening als je in de buurt bent.

Maar... omdat de auto letterlijk voor mijn deur staat en mijn sleutels bij de deur hangen, was ik bang dat de afstand te klein zou te zijn. Met andere woorden: de sleutel zou te dicht bij de auto zijn waardoor deze niet op slot gaat.

Dus vooraf de handleiding geraadpleegd. Het bereik is 1,5 meter. Dat zou dus kiele kiele worden. Maar toen las ik ook de werking van Keyless drive. En daar verbaasde ik me over!

Ik had verwacht dat de auto automatisch open gaat als je in de buurt komt. En zichzelf automatisch afsluit als je weg loopt.

Maar... In de handleiding staat dat je - om de auto af te sluiten - de portgreep aan moet raken. Doe je dat niet: dan gaat de auto niet op slot en wordt het alarm op scherp gesteld.

Dat lijkt mee heel onhandig. Ik druk liever op een schone afstandsbediening als ik weg loop van de auto dan dat ik altijd eerst de vieze portiergreep aan moet raken.

Werkt het Keyless drive inderdaad zo? En ervaren jullie dat als onhandig? Het was voor mij reden om deze optie niet te kiezen. Was ik ook gelijk van dat alarm af :-)
Timmy
3rd Gear member

Klopt, je moet inderdaad de binnenkant van de handgreep aanraken om de portieren te openen en de buitenkant om de portieren te sluiten.

Ik ben eerlijk gezegd niet anders gewend, ook bij mijn vorige auto werkte het op deze wijze. En zo vies worden de handgrepen ook weer niet, dat is een ander verhaal voor de achterklep en handgreep daar...
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Paul
Geartronic member

Heel mooi systeem hoor, tenzij je had verwacht dat de deur automatisch open zou gaan, maar ja hoever moet dan zo'n deur dan open he, rekening houdend met auto's die ernaast staan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Mir
3rd Gear member

Is er niet ook nog een verschil tussen keyless drive & keyless entry? Ik heb dat ik kan wegrijden zonder de sleutel uit m'n zak te halen.. echt heel relaxed!
Timmy
3rd Gear member

Mir schreef:Is er niet ook nog een verschil tussen keyless drive & keyless entry? Ik heb dat ik kan wegrijden zonder de sleutel uit m'n zak te halen.. echt heel relaxed!
Ja, dat is er. Drive is alleen de functie om zonder de sleutel in het contact te steken de auto te starten. Entry is zowel starten als het openen van de portieren.

Ik heb keyless entry en vind het top.
diesel01
Geartronic member

Mir schreef:Is er niet ook nog een verschil tussen keyless drive & keyless entry? Ik heb dat ik kan wegrijden zonder de sleutel uit m'n zak te halen.. echt heel relaxed!
+1
Overigens is er niemand die de auto kan starten als de sleutel verder dan 75cm bij de auto vandaan is.
Mijn vrouw probeerde de auto laatst te open terwijl ik op 1.5 meter bij de auto vandaan stond maar dat lukte dus niet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
E10
2nd Gear member

Keyless Start is zonder sleutel in het 'contactslot' starten met de startknop. Dit is optie 883 en kost € 275. Keyless Drive is daarnaast ook openen en sluiten van de portieren zonder de sleutel aan te raken. Dit is optie 876 en kost € 585. Maar bij Keyless Drive komt er nog € 475 bij voor de verplichte optie Volvo Guard Alarm (optie 140).
Wel goed om te lezen hoe dit nu werkt bij de V40. Zeker keyless drive vergt best een forse investering en verschilt van wat ik nu gewend ben bij mijn Megane. Daar ontgrendelen de portieren als je de deurgreep vastpakt en vergrendelen als je enkele meters van de auto wegloopt. Echt ideaal, werkt prima en went erg snel.
Ik overweeg voor mijn komende bestelling Keyless Start, maar vraag me wel af of het veel toegevoegde waarde heeft als je toch je sleutel in je hand moet hebben voor openen en sluiten van de portieren.
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

Je hoeft de sleutel niet in je hand te hebben. De auto gaat automatisch open als je aan de handgreep trekt. Je moet de auto alleen zelf afsluiten door de portierhandgreep aan te raken. De sleutel blijft dus in je jas of tas.

@spacewagon: hoe deed je dan in het verleden je portier open als je die "vieze" handgreep niet aan wilt raken? :)
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

keyless entry: je moet de sleutel bij je hebben en zodra je je hand in de portier greep steekt dan ontgrendeld het slot,deze gaat dus niet open je moet dus de "vieze portiergreep"zoals spacewagon het noemt, toch aanraken om het portier te openen en in te stappen.

NB als je in de zak waar de sleutel ook teovallig je telefoon hebt zitten, dan is de kans groot dat het niet werkt (daar kwam ik dus snel achter). is de sleutel meer dan 75 cm van de deur verwijderd dan ontgrendeld hij dus niet.

Keyless drive dat is zo handig werkt perfect en went zo snel dat ik het nooit meer wil missen. Had het op mijn C30 (2007) alleen daar zat nog een draaiknop in om te starten en nu alleen een drukknop.
De sleutel moet zich in de auto bevinden om te starten (heb nog niet uitgetest of het ook werkt als sleutel op de achterbank ligt maar denk wel dat het zou moeten werken). Stap je uit terwijl de motor draait dan krijg je de melding dat de sleutel niet in de buurt is (bij c30 begon werd ook een zeer irritante pieptoon ten gehore gebracht gelukkig nu niet meer). zou iemand de motor afzetten dan kan deze pas gestart worden als de sleutel weer in de auto is.

Op slot zetten moet je dus zelf doen door de tiptoets op de 1 van de 4 portieren of op de achterklep de druk toets te bedienen. Je kunt overigens instellen of je open en sluiten op alle portieren, alleen de voorportieren of alleen de berijdersportier moet kunnen

@ E10 .Bij de megane ging dus ook op slot en alarm er op als er nog iemand in de auto zat (of was het een intelligent systeem)

gr brian
2013 v40 t3 summum heico
2007 c30 t5 summum heico
lint
Geartronic member

Ik heb in de S80 ook keyless entry en keyless drive en vind het een geweldig makkelijk systeem in het dagelijks gebruik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
spacewagon
3rd Gear member

Paul schreef:Heel mooi systeem hoor, tenzij je had verwacht dat de deur automatisch open zou gaan, maar ja hoever moet dan zo'n deur dan open he, rekening houdend met auto's die ernaast staan.
Voor wat betreft het openen: geen probleem. Ging mij om het afsluiten. Knopje op portier indrukken is wat mij betreft net zo handig/onhandig als knopje op afstandsbediening indrukken.
E10 schreef:Zeker keyless drive vergt best een forse investering en verschilt van wat ik nu gewend ben bij mijn Megane. Daar ontgrendelen de portieren als je de deurgreep vastpakt en vergrendelen als je enkele meters van de auto wegloopt. Echt ideaal, werkt prima en went erg snel.
Ja, dát is handig. En zou ik ook verwachten bij Keyless drive.
Herko_ter_Horst schreef:Je hoeft de sleutel niet in je hand te hebben. De auto gaat automatisch open als je aan de handgreep trekt. Je moet de auto alleen zelf afsluiten door de portierhandgreep aan te raken. De sleutel blijft dus in je jas of tas.

@spacewagon: hoe deed je dan in het verleden je portier open als je die "vieze" handgreep niet aan wilt raken? :)
Vieze handen krijgen :-)
Mijn V40: D2 Summum
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

spacewagon schreef:Voor wat betreft het openen: geen probleem. Ging mij om het afsluiten. Knopje op portier indrukken is wat mij betreft net zo handig/onhandig als knopje op afstandsbediening indrukken.
Ik vind het echt een stuk handiger dan een afstandsbediening. Mijn sleutel zit op een vaste plek in mijn jas of tas (diep weg), daar hoef ik verder niet over na te denken. Bij het openen van de auto doe je wat je toch al doet, namelijk de deur openen. Bij het sluiten druk je na het dichtgooien van de deur even op het knopje/raak je de even portiergreep aan. Stuk makkelijker dan een sleutel erbij te moeten zoeken en op het juiste knopje te drukken.
spacewagon
3rd Gear member

Herko_ter_Horst schreef:
spacewagon schreef:Voor wat betreft het openen: geen probleem. Ging mij om het afsluiten. Knopje op portier indrukken is wat mij betreft net zo handig/onhandig als knopje op afstandsbediening indrukken.
Ik vind het echt een stuk handiger dan een afstandsbediening. Mijn sleutel zit op een vaste plek in mijn jas of tas (diep weg), daar hoef ik verder niet over na te denken. Bij het openen van de auto doe je wat je toch al doet, namelijk de deur openen. Bij het sluiten druk je na het dichtgooien van de deur even op het knopje/raak je de even portiergreep aan. Stuk makkelijker dan een sleutel erbij te moeten zoeken en op het juiste knopje te drukken.
Dat is waar. Je gaat er dan wel vanuit dat de sleutel diep weg gestopt is. Het is een ander verhaal - denk ik - als je de sleutel bij je hebt om bijvoorbeeld je huisdeur er mee af te sluiten.
Timmy
3rd Gear member

spacewagon schreef:Dat is waar. Je gaat er dan wel vanuit dat de sleutel diep weg gestopt is. Het is een ander verhaal - denk ik - als je de sleutel bij je hebt om bijvoorbeeld je huisdeur er mee af te sluiten.
Vooral bij het sluiten van de deuren vind ik het een uitkomst. De sleutelbos heb ik dan meestal in m'n aktetas of jaszak verstopt. Even met een vinger het portier aanraken is dan voldoende om de deuren af te sluiten.
nippie schreef:De sleutel moet zich in de auto bevinden om te starten (heb nog niet uitgetest of het ook werkt als sleutel op de achterbank ligt maar denk wel dat het zou moeten werken).
Ik gooi mijn aktetas (met sleutels) meestal in de kofferbak en dan start de auto ook. Blijkbaar is het gewoon belangrijk om de sleutel in de auto te hebben, waar dat is maakt verder weinig uit.
ex-Mooseman
4th Gear member

Ik heb een weekje rondgereden met de Mégane CC van een collega, met keyless entry + start. Ik was er precies nooit gerust in of de wagen wel afgesloten was: je nadert de auto,en die ontgrendelt. Je kan dus niet checken of die wel gesloten is (tenzij je de sleutel iets verder neerlegt, en je zo de auto nadert). Precies hetzelfde als het lichtje in de koelkast: gaat dat werkelijk uit als de deur dicht is... :)
LightStar
4th Gear member

ex-Mooseman schreef:Ik heb een weekje rondgereden met de Mégane CC van een collega, met keyless entry + start. Ik was er precies nooit gerust in of de wagen wel afgesloten was: je nadert de auto,en die ontgrendelt. Je kan dus niet checken of die wel gesloten is (tenzij je de sleutel iets verder neerlegt, en je zo de auto nadert). Precies hetzelfde als het lichtje in de koelkast: gaat dat werkelijk uit als de deur dicht is... :)
Meerdere collega's van mij hebben dit systeem echter kan je wel weten of de auto opslot zit, 1) Er gaat een piepje bij een bepaalde afstand 2) de spiegels zijn ingeklapt.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
E10
2nd Gear member

nippie schreef: @ E10 .Bij de megane ging dus ook op slot en alarm er op als er nog iemand in de auto zat (of was het een intelligent systeem)

gr brian
Klopt! Altijd lachen :lol: als je na het tanken gaat afrekenen met de sleutelpas op zak en er zit nog iemand in de auto!
E10
2nd Gear member

Herko_ter_Horst schreef:Je hoeft de sleutel niet in je hand te hebben. De auto gaat automatisch open als je aan de handgreep trekt. Je moet de auto alleen zelf afsluiten door de portierhandgreep aan te raken. De sleutel blijft dus in je jas of tas.
Ik twijfel over het nut van alleen Keyless Start, want dan heb je dus wel altijd de sleutel in je hand om de deuren te ontgrendelen en vergrendelen. Als je 'm dan toch in je hand hebt bij in- en uitstappen kun je 'm daartussen net zo goed in het contactslot steken en de kosten van Keyless Start besparen.
LightStar
4th Gear member

E10 schreef:
Ik twijfel over het nut van alleen Keyless Start, want dan heb je dus wel altijd de sleutel in je hand om de deuren te ontgrendelen en vergrendelen. Als je 'm dan toch in je hand hebt bij in- en uitstappen kun je 'm daartussen net zo goed in het contactslot steken en de kosten van Keyless Start besparen.
Ik heb enkel voor Keyless start gekozen (bij het opslot doen van de voordeur ben ik een sluiten nodig en als ik thuis kom ben ik de sleutel nodig om de voordeur te openen) het voordeel is echter dat je geen sleutelbos tegen je dashbord aan te klappen hebt (je voorkomt dus krasjes op je dasboard) en de optie koste maar 275,- dus dat is ook niet het grootste probleem.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Mir
3rd Gear member

Ik heb mijn sleutel altijd in m'n broekzak zitten (ja.. inmiddels 3 keer meegewassen...) en haal hem daar dus niet uit. Gewoon door je broek heen openen. Ik vind het een top optie :)
Plaats reactie

Terug naar “V40”