EcoTuning bij Volvotune

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21160
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

lint schreef:Ik hoop ook dat je verbruik wat beter wordt na de eco tuning want 1 op 12,6 is niet super zuinig!
Inderdaad, want dat doet mijn zakelijke Nissan ook. En die heeft de stroomlijn van een telefooncel en het gewicht van 2 V40's.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Ook bij Obbe Eco/powertune laten doen. Tevens EGR afgedopt en software matig dicht laten zetten. Ben zeer tevreden!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Het is gelukt!

Vanavond bij een kennis (automonteur) in zijn garage met een brug het roetfilter eronder uit gehaald. Dat is zonder brug eigenlijk niet te doen.
De moeren op de flens na het roetfilter waren dusdanig aangetast dat ze er af geslagen moesten worden. De bovenste moer van de voorste flens is bijna niet bij te komen. De temperatuursensor in het roetfilter zat muurvast.
Maar goed hij is er af gekomen en ik heb met een lange boor in een cirkel gaten geboord in de lengte richting. Het is een soort van keramiek. Ik kon er vrij gemakkelijk met een steenboor doorheen komen. Het roetfilter zag er trouwens heel erg schoon uit. Vervolgens hebben we een pijp die net iets kleiner was dan de diameter van de pijp van het roetfilter gepakt en aan een kant de rand met behulp van een slijpmachine scherp gemaakt. Vervolgens hebben we de pijp door het roetfilter geslagen.
Daarna het roetfilter van de losse rommel ontdaan en weer onder de auto gemonteerd.

Geluisterd bij de start en vervolgens wat gas gegeven. Ik hoor geen verschil in geluid. Ook niet tijdens het rijden.
Ik merk geen verschil in gas respons bij rustig rijden. Volgens mij trekt hij nu wel nog sneller door bij volgas.
Heb de auto goed warm gereden, geen enkele storingsmelding. Obbe heeft goed werk geleverd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Wat mij ook is opgevallen is dat het roetfilter zo schoon was.

De EGR klep staat al zo`n twee jaar dicht geprogrammeerd. Ik kan jullie dus nu echt wel met zekerheid zeggen, dat dat dus geen enkele invloed heeft op het eerder dicht slibben van het roetfilter. Ik zou bijna zeggen dat het juist andersom is.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Kun je al wat meer zeggen over je verbruik?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom de pijp erin geslagen? Als het binnenwerk eruit is kan het filter toch niet meer dichtlopen?

Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Denk zelf dat verbruik wel wat omlaag zal gaan ivm niet meer hoeven regenereren.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
break
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 04.11.2012 - 18:47
Locatie: Peelland

En nu is iedereen ook benieuwd wat die - Volvo - tuning bij Obbe heeft gekost! Kunnen we ook eens vergelijken met de prijs van een Rico tuning en berekenen of die 0.6% minder brandstof verbruik opweegt tegen een prijs van een Obbe tuning.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40725
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

break, De prijzen zijn gewoon te zien bij volvotune.nl
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

edraket schreef:Waarom de pijp erin geslagen? Als het binnenwerk eruit is kan het filter toch niet meer dichtlopen?

Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik.
Ik had rondom gaatjes geboord maar kreeg dat stuk er niet uit.
De monteur kreeg toen het briljante idee om die pijp erin te slaan over die gaatjes heen.
Er zit dus geen pijp in, maar dat kun je ook wel zien op de foto.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ben schreef:Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Ja, daar zijn de meningen fors over verdeeld. Ik ben zelf van mening dat het ook niet milieu vriendelijk is om zoveel extra brandstof te verstoken.

Maar dit topic is niet bedoeld om deze discussie weer te laten losbarsten.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14591
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha ik ben benieuwd Turbodesk. Ik ben zoooo tevreden met mijn tuning in de V70. :D

Ik weet zeker, bij normale rijstijl, dat je minder gaat verbruiken. :!:
Mijn verbruik is afgelopen week met gewoon rijden tot 120km/u op Tom TOM gezet op 1073km en net 70 liter maakt:

1:15,34 bij de pomp en 6.2 gemiddeld op display. 8)

En dat was ooit voor eco ooit 13.1. :?
Tja dan die roetfilter eruit..... Moet je nog zuiniger gaan rijden vermoedt men.? Ik wacht op jouw ervaring en volg dan ook. Volvotune wil het demonteren wel doen.

Of er eens meeting van maken Eco en DPF regelen in een beweging??? :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Dat is een flinke reis geweest van Leek via Uden naar Eindhoven.
Mooi verslag heb je hier weergegeven.
Ik ben erg benieuwd naar het effect over meerdere tankbeurten.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ben schreef:Maar is het eruitmeppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Dat er uit meppen is hardstikke goedkoop en dus eco (nomisch) toch !
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Leek - Uden - Eindhoven - Leek = 520 km
520 / 12 (verbruik) = 43
43 * 1,40 (literprijs diesel) = E 60,00
Kosten Eco-tune diesel = E 275,00
Maakt samen E 335,00

+ (niet vergeten :) )

Winkelen met vrouwlief in Eindhoven = E 150,00

=

E 485,00 aan totale kosten om 5% zuiniger te rijden (1:12 vs. 1:12,6)

Turbodesk moet dus: E 485,00 : E 1,40 = 346 liter diesel uitsparen om het uit te laten kunnen :)

Bij 30.000 km/jaar spaart hij 120 liter uit. Na ongeveer drie jaar rijden zal deze ingreep dus terugverdiend zijn, let wel hierbij geen rekening houdend met het verminken van het DPF en de uren die er aan besteed zijn :evil: Kortom; ik hoop voor je dat de auto snel zuiniger gaat worden dan nu het geval is :wink:
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Bram,

Toen ik de berekening van je zag , dacht ik echt, dat meent ie toch niet.

Ten eerste, wat ik heb betaald aan Obbe is niet de website prijs. En nee, dat krijg je niet horen, dat is iets tussen mij en hem.
Als jullie zelf een speciale prijs willen dan bel je hem op.

Ten tweede, het verbruik van 12,6 op de terugreis is niet representatief, want dat gaat maar over een ongeveer 20 liter brandstof. En ik heb de auto een aantal keren flink op zijn staart getrapt, tot ver boven de legale snelheid. (moet toch even proberen)
Ik ga er dus vanuit dat dat nog een stuk beter kan.

Winkelen met vrouwlief ga je toch niet meerekenen? Dat gebeurt ook tussendoor, als ik er niet bij ben :)

Ten derde, het roetfilter leeghalen bij mijn kennis heeft 40 euro gekost.

Al met al kost dit een stuk minder dan dat jij voorrekent.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14591
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@BRAMBO:

Als ik ga rekenen bij mijn 60.000km per jaar:

Origineel V70 D5: 60.000:12,5 x 1,50= 7200
Eco Tuning Volvotune : 60.000:15.2 x 1,50= 5921,

Verschil is 1280,= per jaar kosten aan diesel bij 60.000km per jaar!! :D

En dat rij ik. :)
Aangezien Turbo ongeveer dezelfde ECO tuning al mij erin heeft zie ik zijn resultaten aan de pomp met vertrouwen tegemoet! :wink:
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Ik zou ook alleen maar mogen tunen als ik met mijn vrouw ga winkelen. En afhankelijk van je vrouw kan het tunen dan nog wel eens het minst duur zijn. lol
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Bakboord1 schreef:Ik zou ook alleen maar mogen tunen als ik met mijn vrouw ga winkelen. En afhankelijk van je vrouw kan het tunen dan nog wel eens het minst duur zijn. lol
Goeie +1 :D
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”