gewicht op duits kentekenbewijs niet correct?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Beste forummers,

Aan het orienteren voor een s40 diesel vanaf 2004 voor vrouwlief. Nu heb ik van een dealer een copy van kentekenbewijs gekregen en daar staat een raar gewicht op. Het betreft een MY2004 S40 2.0 diesel en die zou volgens de volvo boekjes 1350 kg moeten wegen. Ook MY2005 is 1350 kg en vanaf MY2006 is het 1363 kg.

Echter, op het duitse bewijs staan 2 (rare) gewichten: 1452 en 1462

Afbeelding

Hoe kan het gewicht nou ineens zoveel hoger liggen? Iemand een idee?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Extra dikke veren voor dikke duitsers?
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Is dat misschien het rijklaar gewicht? Op het NL-kentekenbewijs staan immers ook 2 gewichten: massa rijklaar en massa ledig voertuig.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Battlecruiser schreef:Is dat misschien het rijklaar gewicht? Op het NL-kentekenbewijs staan immers ook 2 gewichten: massa rijklaar en massa ledig voertuig.
Ja dat zou goed kunnen, alleen welk gewicht zal de RDW dan overnemen? Misschien verstandig om boekjes mee te nemen van volvo?

lol @Fons
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ze nemen gewoon het gewicht van de Duitse papieren over.
Misschien is voor de Duitse markt zaken standaard gemonteerd, wat in Nederland niet standaard erin zit (bijv een standkachel, roetfilter en/of andere zaken?) Dat soort dingen verhogen het standaard leeg gewicht.

En om de RDW te kunnen overtuigen dat het een foute waarde is, zal je zelf eea moeten bewijzen, en dus de auto laten wegen bij een weegstation, wel ge-ijkt!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

wel eerst even het motorblok eruit lepelen :D
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Leergewicht KG is het ledig gewicht, in dit geval 1462 kg.
Zul. gesamtgewicht is de max massa, in dit geval 1930 kg.

Waar jullie naar staan te kijken zijn de hoogte-, lengte- en breedtematen. Het NL gewicht dat op het kenteken staat is vastgesteld door de RDW en maakt deel uit van de typegoedkeuring. Het kan best zo zijn dat voor de wijze van wegen in Dld iets andere eisen gelden maar who cares, welkom in NL.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Hier (additional information) staat het ook onder Mass ready vehicle:

https://autovooru.nl/en/advert/sell/aid/44871/

Kerb weight is 1362 kg ...

Administratiefout dus, leer=leeg dus moet er 1362 staan ...
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

V70/2.4D/2003 schreef:Leergewicht KG is het ledig gewicht, in dit geval 1462 kg.
Zul. gesamtgewicht is de max massa, in dit geval 1930 kg.

Waar jullie naar staan te kijken zijn de hoogte-, lengte- en breedtematen. Het NL gewicht dat op het kenteken staat is vastgesteld door de RDW en maakt deel uit van de typegoedkeuring. Het kan best zo zijn dat voor de wijze van wegen in Dld iets andere eisen gelden maar who cares, welkom in NL.
Je hebt gelijk, de bovenste waarden zijn de maten, dus het gaat alleen om 1462. Ik zal wel even bellen met RDW, of ze hun eigen lijstje met gewichten hanteren (als in, s40 2.0 uit 2004 --> 1362) of dat ze standaard het gewicht van buitenlands kentekenbewijs overnemen.

Dat laatste lijkt me, als het waar is dat ze daar andere andere eisen gelden, niet echt handig dus lijkt me niet onredelijk dat ze een dergelijk lijstje bijhouden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Net gebeld, en op duitse bewijs staat rijklare massa en niet de ledige massa.
Ik moet nu een certificaat van overeenstemming, met europese goedkeuring van volvo zien te regelen. Dan wordt het gewicht wat daarop staat overgenomen.

Dus even kijken waar ik dat kan regelen!

[edit]
Net met scholten gebeld, die gaan kijken wat ze kunnen doen. Het betreft een CVO certificaat:

CVO

Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van uw Volvo. Een CVO, ook wel Conformiteitverklaring of Certificate of Conformaty (COC) genoemd, kan door de fabrikant worden afgegeven voor een voertuig dat vanaf modeljaar 1997 is gebouwd en volgens een Europese typegoedkeuring. Dit geldt dus niet voor auto's uit een niet-Europese markt, zoals o.a. De Verenigde Staten en Azië.

Op het CVO staan alle (milieu-) technische gegevens van het voertuig en wordt aangetoond dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen. Via de officiële Volvo-dealer kunt u een CVO aanvragen.


Die moet ik dan meenemen naar de RDW en dan wordt dat gewicht gebruikt. Kost 72 euro, dus hij gaat eerst kijken of hij het kan opvragen zo ja, ga ik proefrijden en neem ik het af als ik de auto wil.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

CVO had ik niet nodig bij invoer van mijn XC70.
Ze nemen wel de massa rijklaar over van de duitse papieren, maar de massa ledig voertuig volgt uit de computer van de rdw;

Zie hieronder de gegevens van mijn duitse papieren en de data van de rdw
Afbeelding
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

NJ8 schreef:CVO had ik niet nodig bij invoer van mijn XC70.
Ze nemen wel de massa rijklaar over van de duitse papieren, maar de massa ledig voertuig volgt uit de computer van de rdw;

Zie hieronder de gegevens van mijn duitse papieren en de data van de rdw
Afbeelding
Interessant, ik heb hier niet de duitse papieren van mijn v70 (zie onderschrift) maar daar staat bij RDW alleen ledig gewicht: 1517 kg en dat klopt wel.

Ik sprak met iemand van de RDW en die was vrij stellig in dat ze de waarden over zouden nemen van kentekenbewijs. Hij kon ook worden gewogen, maar dat pakt altijd verkeerd uit lijkt me.
Zo'n VCO lijkt me veiliger, ook al kost ie 72 euro.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

VCO is niet verplicht, maar hebben ze graag wel want anders moeten ze alles gaan opmeten.

Gewicht zijn ze wel soepel mee hoor, tenminste dat is mijn ervaring. Toen ik een corsa ging laten omkeuren woog deze 1049 op hun weegstation, maar er werd 1000kg rond van gemaakt. Had ongeveer 30l benzine erin zitten.

Een vco is wel handig voor de juiste benaming. Heb later ook een keer een zafira opc ingevoerd zonder vco en was er een flinke discussie over de letters OPC op het kenteken. Die wilde ze er eerst niet bijzetten. Uiteindelijk wel gelukt.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gast

VCO = CVO - Certificaat van Overeenstemming.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”