Volvo remt volledig automatisch

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40432
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Voorproefje nieuwe generatie Collision Warning-systeem
Volvo remt volledig automatisch

  • Volledig automatisch remmen bij dreigende botsing
  • Doelstelling: minder schade voor alle weggebruikers
  • Volvo is enige fabrikant die een dergelijk systeem ontwikkelt
  • Naar verwachting al snel op de markt
Beesd, 19 september 2006 - Volvo Cars heeft een nieuwe ontwikkeling toegevoegd aan haar reeds uitgebreide pakket veiligheidssystemen. De nieuwe generatie van het Collision Warning-systeem betekent een doorbraak op veiligheidsgebied voor alle weggebruikers.

De afgelopen jaren heeft Volvo Cars zich bij de ontwikkeling van de veiligheidsvoorzieningen in haar auto’s geconcentreerd op systemen die de bestuurder helpen het omringende verkeer te ‘monitoren’. Bij wijze van spreken als een soort ‘big brother’ die de bestuurder zelf én de medeweggebruikers constant in de gaten houdt. Kort gezegd detecteren de systemen bedreigende situaties dusdanig vroeg, dat ze voorkomen dat ongelukken plaatsvinden.

Het laatste en meest revolutionaire actieve veiligheidssysteem dat momenteel bij Volvo Cars in ontwikkeling is, is een nieuwe generatie van het Collision Warning-systeem (botswaarschuwing), dat de auto in geval van nood tijdig en volledig automatisch tot stilstand kan brengen. Mocht een crash desondanks onvermijdelijk zijn, dan doet het systeem er alles aan om de schadelijke gevolgen tot een minimum te beperken. Dit door volkomen zelfstandig alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk snelheid uit de auto te halen en de remafstand te verkorten.



Bestaand: automatische waarschuwing en remondersteuning
Onlangs kwam Collision Warning met remondersteuning in de nieuwe Volvo S80 op de markt. Dit systeem maakt gebruik van een ‘gezichtsveld’ van 15° naar links en naar rechts, is voorzien van een lange-afstandsradar en registreert bewegende en stilstaande voertuigen in de omgeving van de eigen auto. Een radarsensor bewaakt het gebied aan de voorzijde van de auto. “Als de bestuurder niet tijdig reageert wanneer zijn of haar auto een ander voertuig van achteren nadert, wordt via een 'head-up display' een rood licht op de voorruit geprojecteerd en klinkt een zoemer”, licht Ingrid Skogsmo, Directeur Veiligheid van Volvo Cars, toe. “Tegelijkertijd worden de remblokken automatisch dicht tegen de schijven geplaatst”, vervolgt Skogsmo. “Als de bestuurder hierop reageert door te remmen, bewaakt het systeem de pedaaldruk. Wordt de pedaaldruk als te licht beoordeeld, dan grijpt het systeem in door de remkracht te versterken.”

Nieuw: volautomatisch remmen
Een volgende stap is een volledig nieuwe generatie van het Collision Warning-systeem, dat nu bij Volvo Cars in ontwikkeling is. Het zal worden uitgerust met volledig automatische remkracht en een aanzienlijk breder ‘gezichtsveld’. Pluspunt van deze nieuwe generatie is de activering van het remsysteem in een zeer vroeg stadium. Als de bestuurder het rempedaal niet of niet krachtig genoeg bedient wanneer dat nodig is, remt het systeem automatisch en vermindert zo de snelheid van het voertuig. “Voor zover wij weten, is Volvo Car Corporation de enige autofabrikant die werkt aan de ontwikkeling van een dusdanig geavanceerd systeem”, aldus Ingrid Skogsmo. “We zijn al ver met de ontwikkeling van het systeem en geven nu een voorproefje van wat er in de pijplijn zit.”

Een ander voordeel van de nieuwe generatie van het systeem is volgens Skogsmo dat het een nog hogere algemene veiligheid biedt. “Niet alleen voor de inzittenden van het met Collision Warning uitgeruste voertuig, maar ook voor die van andere bij een dreigende crash betrokken weggebruikers. Door kop-staartbotsingen te voorkomen, vervalt immers het risico voor alle betrokkenen op materiële schade of persoonlijk letsel, zoals whiplash. Dit betekent dat alle weggebruikers ervan kunnen profiteren als het systeem in de komende Volvo-modellen wordt geïntegreerd.”

Meer systemen in ontwikkeling
Volvo Car Corporation werkt aan een groot aantal actieve veiligheidssystemen. Sommige zijn al praktisch gebruiksklaar, maar nog niet in productie. Hieronder een aantal actieve veiligheidssystemen waaraan Volvo Cars momenteel prioriteit geeft en die in de nabije toekomst in productiemodellen kunnen worden ingebouwd.

DRIVER ALERT laat een waarschuwingssignaal klinken als het rijpatroon op de rijstrook afwijkingen vertoont. Het systeem waarschuwt op deze manier de bestuurder als deze slaperig wordt, lang voordat de oogleden beginnen te zakken. Dit betekent betere veiligheidsmarges en grotere kansen op het voorkomen van ongevallen als gevolg van vermoeidheid.

VOLVO CODRIVER coördineert de informatie van alle veiligheidssystemen en -functies, en beoordeelt en interpreteert ook het omringende verkeer. Het systeem waarschuwt de bestuurder als deze moe wordt of gestrest raakt, en activeert helpfuncties. Dit biedt de chauffeur meer tijd om zonodig de juiste actie te ondernemen, wat de veiligheid aanmerkelijk verbetert.

LANE DEPARTURE WARNING bewaakt constant de weg door middel van een camera in de achteruitkijkspiegel. Als de wielen buiten de strepen op het wegdek komen, wordt de bestuurder door een zoemer geattendeerd om corrigerend op te treden.

LANE KEEPING AID laat een signaal horen wanneer de auto onverhoeds de rijstrook verlaat. Als de bestuurder het voertuig niet in de oorspronkelijke koers terugbrengt, neemt het systeem kortstondig de besturing over en leidt de auto terug naar de rijstrook.

EMERGENCY LANE ASSIST bewaakt eveneens tegemoetkomende voertuigen door middel van zowel camera als radar. Als de bestuurder niet reageert op de zoemer, voegt het systeem stuurkracht toe om de auto te helpen terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

sommige lijken mij een beetje dubbel op..
zoals behandering van rijstrook omdat je moe bent..hoeveel systemen krijg je dan wel niet over je heen?

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

Veder wel erg tof!!!! :)

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Filmpje misschien een oud en bekend filmpje maar toch.
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Inderdaad een oud filmpje. Maar wat een onzin dat Volvo hier als enige mee bezig is... Mercedes is het ook aan het ontwikkelen voor de S-Klasse, en volgens mij zit het al in het nieuwe model.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

heb al in een mercedes gereden met dit systeem, je moet nog wel zelf gasgeven (tenzij de cruisecontrol aanstaat) en sturen....
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”