Getriggered door de opmerking van Ben over het verwijderen van het roetfilter ben ik eens gaan verder "snuffelen".Ben schreef:Maar is het eruit meppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Dan kom je terecht bij het waarom van het toch wel hoge verbruik van de moderne Volvo diesels i.v.m. met name enkele Duitse concurrenten. Bij klachten over hoog brandstof verbruik gaat het voornamelijk om Volvo diesel motoren uitgerust met DPF en EGR.
Mijn vermoeden is dat hiervoor wel een reden is te verzinnen. En de vraag is of ecotuning nu ook wel zo Eco is. Een zelfde vraag die je dus ook kunt stellen bij het verwijderen van het DPF.Bover schreef:Ha Alex, Het bevreemdt mij ook dat de motoren zo veel zuiniger kunnen rijden en men dit niet af fabriek realiseert. :?
Ik snap de frustratie over hoog brandstof verbruik bij diesels met EGR & DPF maar laat dat het EGR en de DPF nu net de gekozen oplossingsrichting bij deze diesels zijn om de uitstoot van roetdeeltjes en NOx te beperken.
Vanwege ditzelfde hoge brandstof verbruik is bijvoorbeeld de vrachtwagenbranche overgestapt op de SCR techniek. SCR staat hierbij voor Selective catalytic reduction. Wie regelmatig langs de snelweg rijdt ziet de AdBlue tanks voor deze dieselmotoren met deze techniek daarvoor staan. Daarmee worden zonder veel ingrijpende technische maatregelen ruimschoots de EURO 5 normen bereikt.
Uiteindelijk bestaan de uitlaatemissie eisen niet voor niets, en hoewel het erg vervelend is te moeten constateren dat een Diesel met veel moeite de 1 op 14 haalt lijkt me ECOtuning met alleen het verbruik als uitgangspunt niet de juiste manier om dit probleem op te lossen.
Uiteindelijk leveren NOx en fijnstof deeltjes een grote bijdrage aan de nogal heftige vervuiling van Nederland als je dit vergelijkt met de meeste andere Europese landen. Vanuit die optiek bezien is het misschien verstandig het hele Ecotuning voorbeeld nog eens tegen het licht te houden.

NOx uitstoot in europa

Fijnstof uitstoot europa
Dat je ecotuning laat uitvoeren met als voornaamste drijfveer "Je eigen portemonnee" is tot daaraan toe. Van jouw auto alleen zal geen astma of hartpatiënt zwaarder gaan ademen, maar van de smog van een groot aantal forumlezers bij elkaar opgeteld zal het milieu, met name in de stad waar de NOx uitstoot het hoogst is bij de deelbelasting van de diesels, er onder lijden als veel diesel rijders dit soort modificaties gaan uitvoeren.
Het met zeer grote regelmaat reclame maken voor de geweldige afname van het verbruik zonder stil te staan en of te benoemen dat niet duidelijk is wat de consequenties zijn voor de uitstoot van Nox en fijnstof heb ik erg veel moeite mee. Het is hoogstwaarschijnlijk minder Eco dan de naam van de tuning doet vermoeden.
Een gezond en flexibel werkklimaat houdt ook in dat we vrij de lucht om ons heen moeten kunnen blijven inademen. Werken aan duurzaamheid betekent dat je dus ook nadenkt hoe je zelf ook een bijdrage kunt leveren om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. En dat lijkt me vooralsnog zeker niet de methode tenzij het tegendeel bewezen wordt. Dan praat ik over kunnen aantonen dat er sprake is van gelijkblijvende NOx en roetdeeltjes uitstoot.