Intussen in de software vd auto ge-upgrade, maar dat mocht niet baten.
Zijn er anderen die dat ook ervaren? Hieronder heb ik een stuk van mijn correspondentie met de dealer opgenomen, waarin het probleem wordt omschreven.
Probleemomschrijving
In het geval dat de lane keeping aid goed werkt, staat deze altijd ingeschakeld, op "volledige functionaliteit". In die stand trilt het stuur en stuurt de auto terug bij het overschrijden van een lijn.
Op het display bij de snelheidsmeter is zichtbaar dat het systeem is ingeschakeld (grijze lijnen) en functioneert (rode lijn bij het overschrijden van een lijn en het in werking treden van LKA).
Het probleem is dat ik regelmatig merk dat LKA helemaal niet actief wordt bij het overschrijden van een lijn, terwijl op het display wel de grijze lijnen worden weergegeven die horen bij "lijnen gedetecteerd". Wanneer je in het "My V40" menu kijkt bij hulpsystemen, staat daar ook de status dat lijnen zijn gedetecteert.
Echter, wanneer je naar de instellingen van LKA gaat, blijkt de functie niet meer op "volledige functionaliteit" te staan, maar op "alleen trillen". MAar ook dat diet het systeem niet: de functie doet niets meer. Het systeem toont ook geen rode lijnen op het display.
Als ik de instelling weer op "volledige functionaliteit" zet, doet LKA het weer zoals het hoort te werken (trillen en bijsturen, terugkoppeling middels rode lijnen op het display).
Samengevat de zaken die niet voor horen te komen:
- de instelling wordt zonder waarschuwing en op willekeurige momenten veranderd van "volledige functionaliteit" naar "alleen trillen"
- in het geval dat het probleem zich voordoet lijkt het alsof het systeem actief is (via de status op het display), maar doet het helemaal niets. Hij stuurt niet, trilt niet en geeft geen terugkoppeling via rode lijnen op het display.
Op de volgende momenten heb ik het probleem opgemerkt en handmatig weer terug gezet:
- 4 december rond 17:00
- 5 december tussen 9:00 en 9:20
- 11 december rond 16:50
- 14 december rond 12:50
- 18 december rond 13:40
- 19 december rond 17:20
- 9 januari 2013 17:15
- 15 januari rond 11:50
- 25 januari rond 10:40
- 31 januari rond 9:00
- 8 februari 9:00 uur. Dit betreft de eerste rit van de dag.
- 9 februari 15:00 uur. Dit betreft de tweede rit op de dag, na een tussenpoos van een uur. KM-stand is ongeveer 9.937 km
- 9 feb 18:20 uur. Dit betreft de vierde rit op de dag, na een tussenpoos van ongeveer drie uur met de voorgaande rit. KM-stand: ong. 9.960 km