Na vervangen distributieriem oliedruk problemen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Mikkie
Starter

Beste forumleden, alvast excuses voor dit lange verhaal..:

Na jaren zonder problemen volvo (v70 xc70 en S40) te rijden heb ik nu een probleem met de S40 uit 2006, 1.6 kinetic diesel schakel met nu 240000 km op de teller. Hij heeft altijd 2 grote beurten per jaar gehad tot 2010 (lease auto) en daarna 1 grote beurt per jaar. Dit jaar moest de distributieriem vervangen worden en dat is ook gebeurd.
Toen ik hem terug kreeg viel me meteen wat op als ik de koppeling intrapte en het toerental terugliep, een soort geluid dat me deed denken aan een turbofluit. Ik dacht dat het de nieuwe riem was. Na twee dagen zag ik dat er koelvloeistof lekte en is die terug naar de garage gegaan. De waterpomp lekte en is gemaakt. Alleen was er nu een soort geluid in de motor dat klonk als een loszittend onderdeel, onder de motorkap klonk het alsof iets aanliep in de buurt van de multieriem (zie onderstaand filmpje). Na weer gebeld te hebben ging de auto weer naar de garage, maar ze hoorden niets? Ik hoorde duidelijk wel iets, dus ik heb maar een filmpje gemaakt van het geluid en opgestuurd met de mededeling 'als dit normaal is dan moeten jullie dit maar bevestigen maar ik geloof er niets van'. Ik werd gebeld en weer auto naar de garage..

Zij kwamen toen met het verhaal dat de oliedruk niet goed was waardoor er bij de nokkenas niet genoeg olie kwam en dat deze, inclusief lagering vervangen moet worden (zie onderstaande foto's). Het woord 2de hands blok is ook gevallen. Echter de kosten op mijn rekening??

Mijn vraag aan jullie is: kan dit met het vervangen van de distributieriem of de grote beurt gekomen zijn? De garage beweert dat het stom toeval is. Ik hoorde echter het geluid, de eerste keer dat ik de motor liet draaien na het vervangen van de distributieriem en heb het geluid meerdere malen gemeld middels telefoontjes en filmpjes en hij is zelfs in de garage geweest waar ze dus 'niets' hoorden.. Uiteindelijk heb ik wel bijna 1000km gereden en heeft het blok daar waarschijnlijk flink onder te lijden gehad.

Wat zouden jullie doen?

Filmpje van geluid, net na het weer maken lekkende waterpomp:

Foto's ingesleten nokkenas en ingesleten lagering:

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!

Groeten Mikkie.
DvB69
1st Gear member

Dit klinkt idd niet goed Mikkie! Hoe is dit verlopen? Ben je er al uit met de dealer?

Zo niet, heb je een rechtsbijstandverzekering? :roll:
Hou je communicatie met de dealer nadrukkelijk bij: schrijf alles op en bevestig dit evt. schriftelijk aan de dealer.
Je zult uiteindelijk aannemelijk moeten maken dat je er alles aan hebt gedaan om dit probleem z.s.m. te melden en opgelost te krijgen.
lint
Geartronic member

Dat klinkt niet pluis!
Is altijd heel moeilijk om te bewijzen dat er een relatie is tussen de uitgevoerde onderhoudsbeurt met vervanging van de distributieriem en het oliedrukprobleem.
Eerst proberen of je in een goed gesprek met de dealer tot een oplossing kan komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mikkie
Starter

Het is nog gaande, hij belde me vrijdagavond of ik nieuwe of tweedehands onderdelen wilde, waarop ik natuurlijk vroeg wie dat ging betalen. Daar ging hij even over overleggen.. Dus vandaag weer bellen met de garage. Ik zal alles inderdaad opschrijven wat er is gebeurd. Ik zal nagaan of ik een rechtsbijstandsverzekering heb voor deze auto.

Heel relevant voor deze discussie is of het vervangen van de distributieriem de oorzaak kan zijn van deze problemen. Is er nog een contra-expertise mogelijk via de Anwb oid?
MarioC70
6th Gear member

Heeft niets met de distributiewissel van doen,verkeerde olie is hier de oorzaak van,niet bij een dealer in onderhoud denk ik?
Die cilinderkop kan bij het oude ijzer zie ik.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

lint schreef:Dat klinkt niet pluis!
Is altijd heel moeilijk om te bewijzen dat er een relatie is tussen de uitgevoerde onderhoudsbeurt met vervanging van de distributieriem en het oliedrukprobleem.
Eerst proberen of je in een goed gesprek met de dealer tot een oplossing kan komen.
Aanvulling: blijf vooral beleefd en oprecht qua bedoelingen. Er zijn topics te vinden waar de zaken uit de hand gelopen zijn op communicatie.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Mikkie
Starter

Het is wel bij een (semi)volvo dealer gebeurd.

Kan je niet bij een wissel van de distributieriem verkeerd de oliepomp aansluiten?
lint
Geartronic member

Volgens mij doe je niets met de oliepomp bij een distributieriemwissel.
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

Het heeft ook niets met de riem van doen,maar dat stond er al..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
M@rcel
6th Gear member

Hebben ze ook meteen met die riemwissel de olie ververst?

Misschien hebben ze de motor gestart na het aftappen van de oude olie en voor het vullen met nieuwe olie?
Mikkie
Starter

De garage heeft het over een 'mogelijk verstopte' carterzeef. Ik vind het alleen wel heel toevallig dat deze problemen zijn ontstaan direct na het vervangen van de riem en grote beurt..
MarioC70
6th Gear member

Mikkie schreef:De garage heeft het over een 'mogelijk verstopte' carterzeef. Ik vind het alleen wel heel toevallig dat deze problemen zijn ontstaan direct na het vervangen van de riem en grote beurt..

Oliepomp heeft niets met je distributieriem te maken,verkeerde olie is de oorzaak of vervuiling door het niet op tijd verversen van de olie of het vervangen van het oliefilter.
Ik heb al bijna 100 van die riemen vervangen en er is nog nooit een smeerprobleem van ontstaan en dat kan ook namelijk niet.
Oliepomp stuk,dat gebeurd helaas wel bij die motoren,dus je hebt domme pech vrees ik.
Of verkeerd onderhoud,zonder dat je het zelf weet.

Ik heb wel is een beurt gedaan aan een auto,die man kreeg na het ophalen een lekke band en dan vragen hoe dat kan aan de monteur,dit is dus net zo,n geval,samenloop van omstandigheden..
Mikkie
Starter

Bedankt voor de reacties, het heeft dus niets met de distributieriem te maken..

Wat is nu verstandig, een nieuwe cilinderkop, tweede hands kop of een gereviseerd blok? Ik kan me zo voorstellen dat de krukas niet het enige is dat schade heeft.
MarioC70
6th Gear member

motor heeft compleet schade.ga daar maar van uit.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
lint
Geartronic member

Dat wordt een ruilmotor/gebruikte motor of een revisie, een ruilmotor zal iets minder duur zijn denk ik dan een complete motorrevisie.
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”