Ik wil alle twijfelende Xenon klanten mijn ervaring met Xenon hierbij laten weten.
Enkele maanden geleden heb ik een set van Target Automotive in laten bouwen.
De eerste indrukken waren dat er in verhouding erg veel lichtopbrengst is.
Na een ritje zuid-frankrijk en vele kilometers in Nederland kan ik stellig zeggen dat er geen duidelijke verbetering is in het daadwerkelijke zicht.
Reflecterende objecten zijn wel duidelijker zichtbaar maar verwacht van Xenon niet dat je ineens veel meer ziet, het is alleen zo dat het huidige lichtbeeld helderder wordt.
Om dus te stellen dat Xenon voor mij het geld waard was zeg ik nee.
De reacties zullen sterk wisselen denk ik persoonlijk, maar dit zijn wel de reacties waarop je deze keuze maakt.
Bevindingen Xenon verlichting na X aantal maanden.
-
- 4th Gear member
Dan staan je lichten duidelijk verkeerd afgesteld, want met Xenon reflecteren verkeersborden en wegbelijning veel sterker, waardoor je veel beter verkeerssituaties kunt inschatten.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- 5th Gear member
Dat is dus wat ik hierboven schreef:"Reflecterende objecten zijn wel duidelijker zichtbaar maar verwacht van Xenon niet dat je ineens veel meer ziet, het is alleen zo dat het huidige lichtbeeld helderder wordt. "eXite schreef:Dan staan je lichten duidelijk verkeerd afgesteld, want met Xenon reflecteren verkeersborden en wegbelijning veel sterker, waardoor je veel beter verkeerssituaties kunt inschatten.
- hans98
- 4th Gear member
Asta, heb je alleen ervaring met een achteraf ingebouwde set of ook met de af-fabriek Xenon? Ik ben het namelijk absoluut niet met je eens (en aangezien ik op mijn V50 xenon heb en op mijn S40 niet, mag ik mezelf ervaringsdeskundige noemen
)
Ik heb wel gemerkt dat het nut van de extra lichtopbrengst van xenon sterk afhankelijk van de omgeving waarin je rijdt:
- Op een verlichte snelweg heb je niets aan xenon;
- Op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom in dichtbevolkte gebieden is het handig want reflectors zijn vanaf een grotere afstand zichtbaar. Echter, in die gebieden heb je vaak zoveel reflectielicht van de kassen/steden dat het niet echt duister wordt en de grotere lichtopbrengst niet echt opvalt
Maar...
- Op een onverlichte buitenweg in de rest van Nederland of tussen de bomen in het zuiden en oosten van België (dus als het echt donker is) is het niet alleen te zien aan reflectie van verkeersborden en wegbelijning, maar zit er ook in het lichtbeeld (lees: hoe ver je de lichtstralen vooruit werpt) een wereld van verschil tussen normaal licht en Xenon. Dit verschil is ook goed merkbaar op onverlichte snelwegen in bijvoorbeeld Duitsland (zoals de 2-baans A3 Oberhausen - Arnhem).
Wellicht dat de lens van een Xenon lamp anders is?

Ik heb wel gemerkt dat het nut van de extra lichtopbrengst van xenon sterk afhankelijk van de omgeving waarin je rijdt:
- Op een verlichte snelweg heb je niets aan xenon;
- Op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom in dichtbevolkte gebieden is het handig want reflectors zijn vanaf een grotere afstand zichtbaar. Echter, in die gebieden heb je vaak zoveel reflectielicht van de kassen/steden dat het niet echt duister wordt en de grotere lichtopbrengst niet echt opvalt
Maar...
- Op een onverlichte buitenweg in de rest van Nederland of tussen de bomen in het zuiden en oosten van België (dus als het echt donker is) is het niet alleen te zien aan reflectie van verkeersborden en wegbelijning, maar zit er ook in het lichtbeeld (lees: hoe ver je de lichtstralen vooruit werpt) een wereld van verschil tussen normaal licht en Xenon. Dit verschil is ook goed merkbaar op onverlichte snelwegen in bijvoorbeeld Duitsland (zoals de 2-baans A3 Oberhausen - Arnhem).
Wellicht dat de lens van een Xenon lamp anders is?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- bluevolvo
- 2nd Gear member
hans98, ik ben het hier volledig met eens, en asta, heb al verschillende keren willen merken dat achteraf ingebouwde xenon sets een heel verschillend licht geven dan standaard sets .... waarschijnlijk omdat deze niet dezelfde lenzen hebben en daardoor verschillende lichtsterkte geven....ikzelf heb een standaard set en ben hier enorm tevreden over!
bluevolvo's S40 2.0D
- Paul
- Geartronic member
Klopt absoluut, ook mee eens heb het dan in mijn 206 gehad, maar dat was zo strooierig dat ik het eruit heb gehaald.
En met standaard xenon, wereld van verschil. Blij ook dat ik het erop heb genomen!
En met standaard xenon, wereld van verschil. Blij ook dat ik het erop heb genomen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
Ik heb ervaring met orginele xenon en de nu aftermarket.
Toevallig heeft mijn vader af fabriek xenon en vond dat mijn set zelfs beter presteerde dan die van hem.
Ik geloof en zie met mijn eigen ogen ook wel wat er meer lichtopbrengst is maar uiteindelijk is je verwachtingspatroon veel groter dan het resultaat kan evenaren en dat beschrijft denk ik mijn ervaring met de Xenon set.
Ik zie veel suggesties waaraan dit zou kunnen liggen, vele zijn van toepassing maar ik heb meer verwacht dan Xenon kan waarmaken denk ik persoonlijk.
Verlichte wegen, kassengebieden werken averechts, evenals natte wegen en verlichte wegen in de avond uren.
Xenon lampen zijn mooi voor donkere landwegen maar voor de rest heeft het voor mij persoonlijk geen meerwaarde.
Toevallig heeft mijn vader af fabriek xenon en vond dat mijn set zelfs beter presteerde dan die van hem.
Ik geloof en zie met mijn eigen ogen ook wel wat er meer lichtopbrengst is maar uiteindelijk is je verwachtingspatroon veel groter dan het resultaat kan evenaren en dat beschrijft denk ik mijn ervaring met de Xenon set.
Ik zie veel suggesties waaraan dit zou kunnen liggen, vele zijn van toepassing maar ik heb meer verwacht dan Xenon kan waarmaken denk ik persoonlijk.
Verlichte wegen, kassengebieden werken averechts, evenals natte wegen en verlichte wegen in de avond uren.
Xenon lampen zijn mooi voor donkere landwegen maar voor de rest heeft het voor mij persoonlijk geen meerwaarde.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Frumpy
- 5th Gear member
Ik kan me wel een beetje in jouw kritiek vinden. Ben niet ontevreden over Xenon, maar ik had er qua blikveld op donkere landwegen ook wel iets meer van verwacht.
In de stad in matig verlichte straten, waar bijv. mensen op een vluchtheuvel staan te wachten (midden van de weg) schrik ik me soms ook wel het apenzuur, omdat ik ze pas een paar meter voor mijn auto opmerk.
En ja, mijn lampen zijn de originelen en staan goed afgesteld, en is de origineel af fabriek geleverde uitrusting.
In de stad in matig verlichte straten, waar bijv. mensen op een vluchtheuvel staan te wachten (midden van de weg) schrik ik me soms ook wel het apenzuur, omdat ik ze pas een paar meter voor mijn auto opmerk.
En ja, mijn lampen zijn de originelen en staan goed afgesteld, en is de origineel af fabriek geleverde uitrusting.
S80 2,5T AUT5 2004
- lancer
- 6th Gear member
Het meeste effect heb je op onverlichte wegen buiten de bebouwde kom waar je met grootlicht rijdt. Door het bi-Xenon mechanisme gaan de lampen dan omhoog en de binnenste lampen gaan aan. Dat is echt een zee van licht. Werkt helaas niet met after-market.
-
- 4th Gear member
Nouja, mijn impressie is dat Volvo hele slechte lenzen gebruikt, als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld BMW (Hella), Opel of Caddilac (beiden GM). Lenzen van Volvo, zowel die van de standaard lampen als de Xenon lampen strooien relatief gezien behoorlijk en staan (wss daartengevolge) ook lager afgesteld. Hoger afstellen is een oplossing. Dan verblind je wel iedereen die enigszins rechts van je auto komt te staan, maar dat is wel vaker bij Xenon lampen.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- Starter
Ik heb de standaard Xenon lichten op mijn MY08 V50 en ben hier tot mijn verassing erg tevreden over. Ik heb ze eigenlijk genomen als een soort van gimmick waarbij de keuze voor de stoelverwarming van het pluspakket belangrijker vloor mij was. Wanneer er veel verlichting rond we weg staat merk je niets van de lampen maar als je lange stukken in het buitenland (DE en BE) rijdt op de onverlichte wegen dan merk je dat je beduidend meer zicht hebt. Of het je dat waard is is natuurlijk persoonlijk.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ga je volvo nou zwart maken? Volvo heeft zeker goede xenon lampen, jij hebt zeker achteraf ingebouwde xenon?eXite schreef:Nouja, mijn impressie is dat Volvo hele slechte lenzen gebruikt, als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld BMW (Hella), Opel of Caddilac (beiden GM). Lenzen van Volvo, zowel die van de standaard lampen als de Xenon lampen strooien relatief gezien behoorlijk en staan (wss daartengevolge) ook lager afgesteld. Hoger afstellen is een oplossing. Dan verblind je wel iedereen die enigszins rechts van je auto komt te staan, maar dat is wel vaker bij Xenon lampen.
- lancer
- 6th Gear member
Die verstrooing komt van de ring die om de lens zit. Het geeft je een beter beeld in de breedte (zie je ook de voetganger op de stoep), terwijl je tegenligger beter de afstand kan schatten. Minder verstrooiing zorgt voor een sterker contrast tussen licht en donker, waardoor je objecten buiten de lichtbundel juist slechter ziet.eXite schreef:Nouja, mijn impressie is dat Volvo hele slechte lenzen gebruikt, als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld BMW (Hella), Opel of Caddilac (beiden GM). Lenzen van Volvo, zowel die van de standaard lampen als de Xenon lampen strooien relatief gezien behoorlijk en staan (wss daartengevolge) ook lager afgesteld. Hoger afstellen is een oplossing. Dan verblind je wel iedereen die enigszins rechts van je auto komt te staan, maar dat is wel vaker bij Xenon lampen.
De Volvo lamp is verder normaal afgesteld volgens de (wettelijke) norm. Dat zou voor alle merken gelijk moeten zijn.
Bij Renault, BMW en Mercedes zie je idd. een veel helderdere lichtbundel, maar deze merken zijn wat mij betreft verantwoordelijk voor het slechte image dat Xenon heeft ivm het verblinden van tegenliggers.
- Oceanracer
- Geartronic member
Gefeliciteerd! De grootste schop van het jaar! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
Fabrieksaf gemonteerd en ik moet zeggen dat dit meer licht is dan de normale halogeen pitjes
bovendien gaat deze set al meer dan 4 jaar mee. En auto is tweedehands gekocht dus.... mag niet klagen

Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
- Koidream
- 3rd Gear member
Als ik vergelijk met mijn "Af fabriek" Xenon's en deze "af fabriek" Xenon's op mijn zoon zijn Alfa Romeo Mito, dan moet ik eerlijk bekennen dat de Mito Licht heeft met een hoofdletter en de Volvo licht met een kleine letter.
Met andere woorden, niet te vergelijken. Voor mijn S60 zou ik de meerprijs niet meer betalen... beschamend weinig verschil t.o.v. Halogeen.
Met andere woorden, niet te vergelijken. Voor mijn S60 zou ik de meerprijs niet meer betalen... beschamend weinig verschil t.o.v. Halogeen.
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- Longone
- 5th Gear member
Ik ben bijna om, zit te denken aan Pilot Pro 5000K setje voor m'n S40.
Voor mij is het net zo'n verschil als een filmster met gele tanden of met gebleekte tanden c.q. witte kronen.
Net even wat strakker allemaal, het oog wil ook wat
Voor mij is het net zo'n verschil als een filmster met gele tanden of met gebleekte tanden c.q. witte kronen.
Net even wat strakker allemaal, het oog wil ook wat

- V50-Mart
- 4th Gear member
Ik denk dat wanneer je met Xenon nog geen echte verbetering ziet, er toch een serieuze kans is dat je last hebt van nachtblindheid...Mijn Xenon geef een zee van licht, en het maakt het rijden in het donker een stuk minder inspannend.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17