Roetuitstoot is nagenoeg 0,0, de vervuiling die over blijft is chemisch, gasvormig als in co, co2, NOx etc.AlexV70 schreef:Tegenwoordig neem ik niets meer aan..... Zou jij ook niet moeten doen....Bover schreef:Ha alex, in die schoorstenen Eemshaven zitten ook roetfilters neem ik aan
Is tuning slecht voor het milieu?
- Thijs
- 7th Gear member
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Veel kinderen is slecht voor het milieu.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Rippie V70
- 5th Gear member
Waar ik afhaak is dat je met meer verbruik schoner rijdt.
IMHO is hoe zuiniger, hoe schoner. Als je 1:25 kan rijden dan maak je mij niet wijs dat dat schadelijker kan zijn dan 1:10 met diezelfde liter diesel.
Je fijnstof en NOX wordt dan verdeeld over 25km IPV 10km.
Bovendien heb je dan ook nog de productie en het transport van de brandstof mee kan rekenen als milieubelasting.
Wellicht dat iemand daar eens een zinnig antwoord op heeft?
IMHO is hoe zuiniger, hoe schoner. Als je 1:25 kan rijden dan maak je mij niet wijs dat dat schadelijker kan zijn dan 1:10 met diezelfde liter diesel.
Je fijnstof en NOX wordt dan verdeeld over 25km IPV 10km.
Bovendien heb je dan ook nog de productie en het transport van de brandstof mee kan rekenen als milieubelasting.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- evert65
- 6th Gear member
daar heb ik met een kennis al eens een boom opgezet, jaren geleden, die berekening is eindeloos, want ook demensen. die in die sectoren werken rijden auto, die eten wat ook weer brandstof kost in de vorm van koeling en vervoer, en dan weer de boeren, die verbruiken ook sloten diesel om ons aan het eten te houden, een verhaal zonder end....Rippie V70 schreef:Waar ik afhaak
keep calm!, your randomizer is running
- Thijs
- 7th Gear member
Maar die mensen zijn er toch, of we nou meer of minder gebruiken. Dus dat kan je buiten beschouwing laten.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Bover
- 8th Gear member
ha ha thijs, ja we zijn er allemaal maar allemaal een beetje minder verbruik zou schelen in de uitstoot.
Bijv niemand harder dan 90km/u en verplicht twee dagen geen vlees eten ( vee sector uitstoot is ENORM ) lost bijna al de overschrijdingen op.
.
Tja en vervuilen doen we allemaal en doorberekenen is inderdaad een eindeloze...
Trouwens off Toic: Volvo V70 Sport 2007..moooooie uitvoering
Bijv niemand harder dan 90km/u en verplicht twee dagen geen vlees eten ( vee sector uitstoot is ENORM ) lost bijna al de overschrijdingen op.
.
Tja en vervuilen doen we allemaal en doorberekenen is inderdaad een eindeloze...
Trouwens off Toic: Volvo V70 Sport 2007..moooooie uitvoering

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
Wat wordt hiermee bedoeld?evert65 schreef:fijn lekker boertje pesten !
ik denk dak maar een ander forum ga opzoeken
Vee sector? Dan moeten ze ons ook verbieden te schijten.Bover schreef:.... en verplicht twee dagen geen vlees eten ( vee sector uitstoot is ENORM ) lost bijna al de overschrijdingen op.

Wat een onzin. Zo verschrikkelijk overtrokken door de mileubewegingen.
- Bover
- 8th Gear member
oeps :shock: uhm een koe doet wel wat meer 
- Bover
- 8th Gear member

- diesel01
- Geartronic member
Met alle respect maar mensen die met een vijfcylinder D5 motor rijden moeten mij niet aankomen met het verhaal dat er iets mis is met het milieu.
Helemaal wanneer het een GT betreft, net zoiets wanneer ik mensen hoor die in een XC70 D5 rijden en meegaand zijn met datzelfde milieu.
Een gevalletje do as i say, not as i do...
Helemaal wanneer het een GT betreft, net zoiets wanneer ik mensen hoor die in een XC70 D5 rijden en meegaand zijn met datzelfde milieu.
Een gevalletje do as i say, not as i do...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Rippie V70
- 5th Gear member
Tja, een 5 cilinder die dan wel weer 500k meegaat en 1:17 loopt is dan toch niet zo slecht voor het milieu...
Het is maar net welk perspectief je hanteert....
Ik denk dat het minder slecht is dan een prius, met al zijn accu gedoe qua productie, recycling, en nog afgezien van het verbruik van zo'n ding.
Ik denk dat dat vele malen minder duurzaam is dan een auto die een lang leven is beschoren.

Ik denk dat het minder slecht is dan een prius, met al zijn accu gedoe qua productie, recycling, en nog afgezien van het verbruik van zo'n ding.
Ik denk dat dat vele malen minder duurzaam is dan een auto die een lang leven is beschoren.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
- Richo
- 4th Gear member
AlexV70 schreef:in feite wel, al het rioolwater moet gezuiverd worden en daar komen ook NOx bij vrij tijdens de zuivering.Bover schreef: Dan moeten ze ons ook verbieden te schijten.![]()
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Moet ik het echt uitleggen? Veel mensen consumeren veel. En des te meer mensen des te minder rekening houden ze met elkaar qua natuur.evert65 schreef:ff dimmen graagMsuidgeest schreef:Veel kinderen is slecht voor het milieu.
wie zorgt er op je ouwe dag voor jou?
En mijn ouwe dag is al ingevuld: wij hebben 2 kinderen die dat kunnen doen. Daar zijn er geen 8 voor nodig zoals in bepaalde delen van dit land.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
En dan is het volgens mij meer duurzaam om er voor te zorgen dat je auto en heel blijft en blijft voldoen aan de destijds door de fabrikant bevestigde uitlaatemissie-normen.Rippie V70 schreef:Tja, een 5 cilinder die dan wel weer 500k meegaat en 1:17 loopt is dan toch niet zo slecht voor het milieu...
Overigens denk ik dat moderne auto's steeds meer recyclebaar zijn dan de oudere wagens, en ook steeds meer uit gerecyclede materialen bestaan daar waar mogelijk.
Fabrikanten worstelen ook met de emissienormen, en dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom ze enkele jaren geleden zijn begonnen met downsizen. Daarmee zal de uitstoot van NOx en fijnstof afnemen, maar om bij hogere prestaties te kunnen blijven meekomen zie je dat dan de duurzaamheid van de motoren weer minder aan het worden is. Over x jaar bestaan er volgens mij dan ook geen blokken meer die meer dan 500.000 km kunnen halen. Die tijd is voorbij. Jammer maar helaas.....
- Bover
- 8th Gear member
Tja en dan ben ik weer blij met mijn D5 blok MY 2006. Die gaat wel makkeijk naar de 500.000km
- René D
- 2nd Gear member
Er zijn twee zaken die je elkaar tegen zitten.
Rendement en uitstoot.
Nox ontstaat bij verbranding temperatuur boven ± 1800°c.
Met namen diesels hebben hier last van.
Als je tijdens het optimale moment en tijdsduur inspuit zal je veel Nox produceren.
Nox is overigens een verzameling van NO en NO2.
Je rendement is het gunstigste en dus het laagste verbruik.
Ad blue is ureum en dat is een stikstof verbinding (N variant)
Door deze 1 op 1 in te spuiten voor een SCR katalysator neutraliseert deze de NO.
De uitstoot van NOx wordt hierdoor extreem beperkt.
Deze SCR cat werkt alleen boven de 380°c en dus alleen bij hogere belasting zo als bij vrachtwagens.
Om de vorming van NOx te beperken kan men er voor kiezen om later in te spuiten of meer lucht overmaat te gebruiken.
Door later in te spuiten zal de ontbranding temperatuur lager blijven.
Hierdoor zal er minder snel de temperatuur bereikt worden waarbij NOx gevormd word.
Dit is dus gunstig voor uitstoot echter er ontstaat een lager rendement.
Om toch het zelfde vermogen te krijgen moet men meer brandstof inspuiten.
Om door uitstoot eisen zal men met meer lucht overschot gaan draaien wat het rendement niet ten goede komt.
Met eco doelt men op dat er met een kleiner lucht overschot gewerkt gaat worden.
Het vermogen neemt dan toe en het verbruik daalt.
Of als je goed kan programmeren laat je het vermogen het zelfde waardoor het verbruik daalt
Dit alles voor diesels
In de scheepvaart kon men kiezen met welk progamma men draaide.
Liefhebbers draaiden op schone uitstoot, rekenaars op verbruik.
Brandstof is vermogen en lucht is noodzaak zeg ik maar.
Bij benzine motoren let men meer op CO2 uitstoot.
Het effect is bijna vergelijkbaar.
Dat motoren zuiniger worden komt ook door verhogen van mechanische en volumetriche rendementen.
Ook de inspuit techniek maakt grote sprongen zo dat brandstof nog nauwkeuriger ingespoten kan worden. (commonrail bij diesel en directe inspuiting bij benzine)
Rendement en uitstoot.
Nox ontstaat bij verbranding temperatuur boven ± 1800°c.
Met namen diesels hebben hier last van.
Als je tijdens het optimale moment en tijdsduur inspuit zal je veel Nox produceren.
Nox is overigens een verzameling van NO en NO2.
Je rendement is het gunstigste en dus het laagste verbruik.
Ad blue is ureum en dat is een stikstof verbinding (N variant)
Door deze 1 op 1 in te spuiten voor een SCR katalysator neutraliseert deze de NO.
De uitstoot van NOx wordt hierdoor extreem beperkt.
Deze SCR cat werkt alleen boven de 380°c en dus alleen bij hogere belasting zo als bij vrachtwagens.
Om de vorming van NOx te beperken kan men er voor kiezen om later in te spuiten of meer lucht overmaat te gebruiken.
Door later in te spuiten zal de ontbranding temperatuur lager blijven.
Hierdoor zal er minder snel de temperatuur bereikt worden waarbij NOx gevormd word.
Dit is dus gunstig voor uitstoot echter er ontstaat een lager rendement.
Om toch het zelfde vermogen te krijgen moet men meer brandstof inspuiten.
Om door uitstoot eisen zal men met meer lucht overschot gaan draaien wat het rendement niet ten goede komt.
Met eco doelt men op dat er met een kleiner lucht overschot gewerkt gaat worden.
Het vermogen neemt dan toe en het verbruik daalt.
Of als je goed kan programmeren laat je het vermogen het zelfde waardoor het verbruik daalt
Dit alles voor diesels
In de scheepvaart kon men kiezen met welk progamma men draaide.
Liefhebbers draaiden op schone uitstoot, rekenaars op verbruik.
Brandstof is vermogen en lucht is noodzaak zeg ik maar.
Bij benzine motoren let men meer op CO2 uitstoot.
Het effect is bijna vergelijkbaar.
Dat motoren zuiniger worden komt ook door verhogen van mechanische en volumetriche rendementen.
Ook de inspuit techniek maakt grote sprongen zo dat brandstof nog nauwkeuriger ingespoten kan worden. (commonrail bij diesel en directe inspuiting bij benzine)
Laatst gewijzigd door René D op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr