Afslaan en onregelmatig stationair V70XC 2.4T 2001

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

Drie jaar geleden een Volvo XC70 gekocht uit 2001 met 127.000 op de teller. Auto zag er rondom goed uit. Aankoopkeuring laten doen bij een Volvo dealer (niets vreemds gevonden)en het eerste jaar ok gereden. Maar toen...

Starten prima, maar eenmaal warm regelmatig afslaan bij remmen voor bv een verkeerslicht of in de bocht (ook op de snelweg..)

Eerst de electronica module vervangen.. Want, zo was de verklaring, de auto was niet uit te lezen... Dat kon daarna wel, zonder resultaat.

Vervolgens was het het gasklephuis. Reviseren en toen leek het even goed te gaan..

Niet veel later: verstuiver van de eerste cilinder vervangen..

Toen was de verklaring dat de motor vuil/vet was en daarom eens in de zoveel tijd een goedje toevoegen aan de benzine..

And last but not least: nu lekt de auto een druppeltje olie. Bovendien loopt soms de temperatuur sterk op.

Na het voorgaande misschien niet voorstelbaar, maar ik ben nog steeds fan van de auto. Alles erop en eraan, veilig, solide en erg comfortabel.

Minpuntje is nu "doet 'ie het of doet 'ie het niet"....

Ik heb het idee dat de monteur het ook niet meer weet. Dat kan gebeuren, maar ik ben een klein vermogen lichter en heb nog steeds een onregelmatig lopende motor die op zeer ongelukkige momenten afslaat.

Iemand vergelijkbare ervaringen en inmiddels de oplossing gevonden? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

beetje de bekende weg..... die jonkies bij de garage kunnen vaak alleen nog 'plug en play'
klacht? onderdeel vervangen!
voor zo iets is onderzoek nodig , uitlezen is niet alles
zoeken ,meten nadenken. dan moet de oplossing een keertje boven komen drijven
blijf weg bij garages waar ALLEEN broekies werken!
keep calm!, your randomizer is running
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Maw,de broekies zoals jij ze noemt,die moet je links laten liggen omdat ze er niets van weten?
Ik kan je verzekeren dat ik je op Volvo gebied nog wel iets kan leren met m,n 23 jaar..

Op het forum denkt ook iedereen er iets van af te weten,maar dat is toch ook niet het geval,al denken ze het wel.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja jij weet vast meer dan ik van volvo, maar het is mijn dure ervaring helaas met een ander merk.
voor elk wissewasje. dat niet plug en play was moesten ze eerst overleggen met een oudere monteur (van dezelfde dealer) uit een plaats 20km verderop :crazy:
btw kun je nog contactpuntjes afstellen?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28414
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De auto is bij een Volvodealer gekocht en in onderhoud?
Als dat zo is en goed gesprek aangaan met de manager van de vestiging en tot een oplossing zien te komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

evert65 schreef:tja jij weet vast meer dan ik van volvo, maar het is mijn dure ervaring helaas met een ander merk.
voor elk wissewasje. dat niet plug en play was moesten ze eerst overleggen met een oudere monteur (van dezelfde dealer) uit een plaats 20km verderop :crazy:
btw kun je nog contactpuntjes afstellen?
Zelfs dat heb ik geleerd,ik heb thuis een topleermeester,dus ja.
Bij elke dealer lopen jonge jongens,de bedrijven kijken alleen nog naar goedkope krachten en de kwaliteit van werken is van minder belang.

En de ervaring op forums is,dat een ieder voor een duppie eerste rang wil zitten en dat werkt in de meeste gevallen niet..
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

Nou, genoeg reacties op m'n vraag.... ;-)

Nog een detail: de cruise control doet het de ene keer wel en de andere keer niet.... (Knop reageert soms niet, vooraf gegaan door onregelmatige loop)

Kan het simpelweg zo zijn dat de motor vuil is van binnen? En dat daardoor de elektronica van slag raakt?

Iemand enige idee wat het schoonmaken van de motor kost?

Last but not least: heeft iemand een naam van een goede monteur? Leeftijd speelt geen rol.. ;-)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nieuwe ETM plaatsen en je probleem is opgelost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

ETM? Wat is dat?
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

Heb 't al, gasklephuis... Is al gereviseerd... Hielp even..
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Zoals Oceanracer zegt, nieuwe ETM laten plaatsen.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Iets van Electronic Throttle nogwat, oftewel je gasklephuis.

Edit: ik reageerde weer eens wat te traag... :D

Maare, gereviseerd? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Oceanracer schreef:Iets van Electronic Throttle nogwat, oftewel je gasklephuis.

Edit: ik reageerde weer eens wat te traag... :D

Maare, gereviseerd? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Electronic Throttle Module. Gereviseerd... Misschien gewoon schoongemaakt met remmenreiniger?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Aan zoiets zit ik inderdaad ook te denken.

Een afslaande motor, welke een onregelmatig stationair toerental heeft én de cruisecontrol niet van werkt, dat móet een defecte ETM zijn.

Op naar de Volvo-dealer! Kost daar € 250,00 als je de oude inlevert ex BTW en montage.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

OK Oceanracer, da's duidelijk. Op naar de Bangarage in Amstelveen.

Nog één vraagje: Het staat wel vast dat de motor van binnen niet helemaal schoon is.. Kan zo'n ETM daar stuk van gaan?

Anyway, op naar Volvo...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tja, als de smurrie in de buis van je ETM dusdanig dik is aangekoekt dat daardoor de klep niet meer vrij heen en weer kan bewegen, zal dat voor de duurzaamheid van het motortje van die klep niet erg bevorderlijk zijn, maar meestal zijn de koolstrips versleten en dan helpt reinigen van de buis of klep zelf natuurlijk niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

Knoop doorgehakt... Met een heel verhaal de auto aangeboden bij Volvodealer Bangarage in Amstelveen... Beurtje voor deze auto doet 560 euro... Los van olie en gasklepprobleem... Maar goed, als ik dan weer zorgeloos kan rijden....

Laat wel even weten wat het gebracht heeft!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Probleemloos rijden is inderdaad ook wat waard.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Gasklep vervangen gaat je ongeveer hetzelfde kosten.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Soen
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.04.2013 - 23:04

Zoooo.... De dealer heeft drie dagen nodig gehad.. Gasklephuis, spoorstangen, remblokken, remschijven, grote beurt, APK en nog wat klein spul... Olielekkage niet exact te herleiden. Blok schoongespoten en twee weekjes rijden om te zien waar het echt lekt... Teller staat nu op 2100 euro... Komt nog ca 300 euro bij als de olielekkage zit in wat men vermoed: iets met carterontluchting oid.... Anyway, een bak met geld. Wel de garantie gekregen dat 't nu klaar is met de problemen... Dat hopen we dan maar!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”