Olie (?) in expansievat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
RemyW
1st Gear member

Hoi,

Graag zou ik jullie advies willen hebben bij het volgende:
Ik heb een Volvo V50 2.0D uit 2005, waar ik zeer content mee ben :D
Enkele dagen geleden kreeg ik op de snelweg ineens de melding dat de motor te warm werd. De meter stond nog voor het rode en ik heb meteen de kachel vol aangezet op de heetste stand. Meteen werd hij een stuk koeler, 300 meter verder onderaan de afslag ben ik gestopt en heb de motor laten afkoelen tot 90 graden (ging erg snel). Aangezien ik dicht bij huis was (10 minuten) ben ik daar naar toe gereden. Thuis bleek het expansievat lek te zijn. Aan de bovenkant zat een scheurtje. daardoor zat er te weinig vloeistof in. Ik heb deze meteen gevuld en een nieuwe besteld.
Het vervangen van een expansievat is een eitje, een klusje van 30 minuten. Alleen viel me op dat het vloeistof wat er in zat erg donker was, de hele tank was ook wat donker uitgeslagen. Toevallig was er gisteren op tv (bij 'de rijdende rechter') een monteur die iets vertelde over een warmtewisselaar. Als deze stuk was dan zou er olie in het expansievat kunnen komen. Ik moest hier meteen aan denken.
Ik heb meteen het olie oliepleil nagekeken en dat was wat aan de lage kant, maar niet leeg. Sowieso was het al even geleden dat er nieuwe olie in gegaan is, dus heel vreemd is het niet.
Bij het controleren van de olie was er niks te zien van vocht in de olie (weet niet of dat zichtbaar is op de peilstok), voelde de olie niet raar aan en er zat geen 'mayo' in de dop wat je bij een lekke koppakking zou kunnen zien.
Auto loopt verder prima, al lijkt het net of hij soms een heel klein beetje inhoud op de snelweg. Maar dit kan ook aan mij liggen. (ben er misschien iets te erg mee bezig dat ik niet stil kom te staan of ik de motor in de soep rij :oops: :wink: )
Ik heb er nu 4,5 liter koelvloeistof in gegooid en er zit nog steeds lucht in. is dat normaal? De vloeistof wat er nu nog inzit is ook erg donker en als ik de dop van het expansievat eraf draai komt er lucht bij en schuimt het een klein beetje. schuim blijft niet staan of zo, maar is alleen waar het lucht de tank inkomt.

Ik zou graag willen weten of er iets stuk kan zijn en wat het dan zou kunnen zijn. Mijn grootste zorg is de donkere kleur van de koelvloeistof, zit hier olie bij? Ik heb een beetje geprobeerd te voelen, maar voel niet echt verschil met nieuwe en deze vloeistof.

De auto rookt overigens alleen een heel klein wolkje bij het starten, alleen 's morgen en dat is grijze rook. Geen dikke pluim, maar een heel klein beetje. De teller staan op 285.000 en het afgelopen jaar heb ik de brandstofpomp, dynamo en EGR klep moeten vervangen. Hoop dat dit loos alarm is... :(

Groetjes Remy
evert65
6th Gear member

volgens mij is het alleen bij oudere bouwjaren ( van voor 2000) dat er olie via de warmetewisselaar in de koelvloeistof kan komen of andersom
systemen zijn gescheiden, het is volgens mij niet 1 systeem dat zowel de olie als de koelvloeistof koelt
keep calm!, your randomizer is running
lint
Geartronic member

Als het maar niet de koppakking is die defect is geraakt door de oververhitting.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan s60
6th Gear member

Denk de koppakking lek
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
RemyW
1st Gear member

Beste evert65,

ik had de garage gebeld om eens te peilen wat de opties waren en ook zij zeiden dat het een warmtewisselaar kon zijn. Alleen begonnen ze meteen over een koppakking die vervangen moet worden en zo. Dus ik ben niet heel dol op garages. Daarom doe ik het meeste onderhoud zelf (met hulp van jullie).

Toch zou je gelijk kunnen hebben aangezien ik de echte kenners op een forum meer vertrouw dan een garage.

Gr Remy
RemyW
1st Gear member

Beste Johan s60,

Waar zou ik dat aan kunnen zien?

Gr Remy
Johan s60
6th Gear member

Als je al 4.5 ltr. kwijt ben en er is geen uitwendige lekkage, dan is er inwendige lekkage en dat is meestal de koppakking een warmte wisselaar is hoogst onwaarschijnlijk omdat de oliedruk hoger is dan de druk in het koelsysteem.

Wat je kunt doen is afvullen dan warm rijden dan voorzichtig de dop vh exp. vat losdraaien, dan een poosje laten lopen met geopende thermostaat.

Als er dan koelvloeistof uitstroom dan wordt er druk opgebouwd wat wordt veroorzaakt door de lekke koppakking, vooropgesteld dat de motor niet te heet wordt en de koelvfan werkt.

Vaak heb je met een lekke warmte wisselaar olie in de koelvloeistof die zich niet mengt, dus de olie is dan zichtbaar als zwarte druppels
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
RemyW
1st Gear member

Johan s60,

Super bedankt voor reactie!

Het expansievat was lek, het was dus een uitwendige lekkage.

Als de druk van de olie hoger is dan de druk van het koelsysteem, dan kan er dus makkelijk(er) olie in het koelsysteem lopen en niet andersom. (correct me if i'm wrong)

Wat bedoel je met geopende thermostaat?

Als er dus olie in de koelvloeistof zou zitten mengt zich dat niet? De olie zou dus moeten blijven drijven? In dat geval denk (en hoop dat natuurlijk) ik dat er dus geen olie in de koelvloeistof zit ...

Zou het kunnen zijn dat de motor inhoud doordat er lucht in het koelsysteem zit?

Gr. Remy
edraket
7th Gear member

Als je olie in je koelvloeistof hebt ziet het tankje er wel heel anders uit dan donker. Het is één vieze brei geworden, en is eerder licht van kleur dan donker. Denk dan inderdaad eerder aan een lekke koppakking.

Ik zou de koelvloeistof vervangen, maar wellicht eerst de koelvloeistof laten testen op brandstof resten wat duidt op een lekke koppakking.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
evert65
6th Gear member

Dus ik ben niet heel dol op garages
mee eens, zeker als ze over de telefoon al weten wat er aan de hand is =D>
het enigste wat er dan zeker aan de hand is , is een lege kassa :D
Als je olie in je koelvloeistof hebt ziet het tankje er wel heel anders uit dan donker. Het is één vieze brei geworden
chocolade!
RemyW
1st Gear member

Beste Edraket,

Uit uw reactie en die van John s60 kan ik dus opmaken dat er waarschijnlijk geen olie in het expansievat zit.

Is het niet zo dat je bij een lekke koppakking een soort smurrie (mayonaise achtig) in de dop van het olie reservoir zou moeten kunnen zien?

Gr Remy
RemyW
1st Gear member

evert65

Chocolade is geen vieze brei toch? ;)
MarioC70
6th Gear member

Een cilinderlektest laten doen ,dan komt de oorzaak er uit.
Plus het koelsysteem laten afpersen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
evert65
6th Gear member

wel uit het expansievat!
ik haal het liever uit de winkel
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hi,

Is je koelwater altijd van dezelfde kleur bijgevuld?
Had laatst ineens iemand met RODE (!) koelvloeistof ipv de blauwachtige kleur die Volvo gebruikt.
Rood en blauw = bruin...

Enig navraag werk leerde me dat VW rood gebruikt, schijnt een andere chemische samenstelling te hebben ivm de coating/materiaalsoorten waar de vloeistof doorheen loopt.
Deze hoort bij Volvo dus alleen met blauwe gevuld te worden omdat anders diverse delen kunnen worden aangetast in het koelvloeistof systeem.

Maar afijn, het ZOU dus kunnen dat er een "verkeerde" vloeistof is gebruikt ooit, die nu maakt dat het bruin lijjkt.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
RemyW
1st Gear member

Vandaag heeft er iemand naar gekeken die er wat meer verstand van heeft en die zei dat er geen olie in het expansievat zit. Vuil en aangekoekte en opgedroogd koelvloeistof zou een donkere kleur aan het vloeistof kunnen geven zei hij.
Aangezien er geen rook uit de uitlaat komt, de auto normaal start, gewoon (lekker) rijd, de olie schoon (zwart) is en er geen olie in het expansievat zit is een lekke koppakking niet heel waarschijnlijk.
Vandaag weer een beetje koelvloeistof erbij gedaan en het peil is gewoon normaal gebleven, ook is het oliepeil niet gedaald of gestegen.
Ik kijk het nog even aan tot na het weekend. Als alles goed blijft is het loos alarm geweest.
Zo niet dan ga ik naar de garage voor een meting.

Het verhaal van de meerdere soorten koelvloeistof klopt, dat werd me ook verteld. Denk dat dat inderdaad ook mee speelt.
lint
Geartronic member

Klinkt hoopgevend!
Een defecte/lekke koppakking is niet leuk en reparatie is prijzig.
MGB GT 1976
RemyW
1st Gear member

Heb goede hoop!
Een nieuwe koppakking is wel het laatste waar ik, zo vlak voor de vakantie, op zit te wachten.
mad
6th Gear member

Afpersen lijkt me toch de enige manier om zekerheid te hebben. Van Almere -> Dronten of Lelystad is toch niet zó ver? Daar heb je betrouwbare dealers met dezelfde naam. Je wilt niet echt met een lekke kop in Duitsland langs de snelweg staan als het 40 graden is en je bekeken wordt door een traag voortschrijdende menigte op weg naar het zuiden...
XC70 D5 2009 Ocean Race
lint
Geartronic member

mad schreef:Afpersen lijkt me toch de enige manier om zekerheid te hebben. Van Almere -> Dronten of Lelystad is toch niet zó ver? Daar heb je betrouwbare dealers met dezelfde naam. Je wilt niet echt met een lekke kop in Duitsland langs de snelweg staan als het 40 graden is en je bekeken wordt door een traag voortschrijdende menigte op weg naar het zuiden...
Je schetst wel weer een doemsenario met dat bekeken worden tijdens een pechgeval in het hoogseizoen!
Lijkt mij ook niets hoor.
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”