V60_PHEV schreef:(de mijne ligt zo'n 40 cm. diep, toen was de puf op)
Dan weet ik in ieder geval wie de laagste CO2 uitstoot bij aanleg van het laadstation heeft! LOL!!
Stenen omhoog, geultje met 't handje, kabel erin, ff uitvlakken en stenen op z'n plek tikken en klaar zijn we.
Magliaveli schreef:@superfunky: Ik heb volgens mij precies hetzelfde paaltje op mijn oprit staan (al enkele jaren). Ook ik ga (in ieder geval voorlopig) gewoon met de bijgeleverde kabel laden. Eventueel tijdverlies / lange laadtijd is niet echt een probleem, staat toch lang genoeg op de oprit normaal gezien.
Kijk, precies een belangrijke overweging voor mij! 4 uur laadtijd, 8 uur laadtijd. Zal mij boeien, ik slaap (of speel met mw. Superfunky, bijna net zo leuk als van een V60 genieten! )
Magliaveli schreef:@superfunky: Ik heb volgens mij precies hetzelfde paaltje op mijn oprit staan (al enkele jaren). Ook ik ga (in ieder geval voorlopig) gewoon met de bijgeleverde kabel laden. Eventueel tijdverlies / lange laadtijd is niet echt een probleem, staat toch lang genoeg op de oprit normaal gezien.
Kijk, precies een belangrijke overweging voor mij! 4 uur laadtijd, 8 uur laadtijd. Zal mij boeien, ik slaap (of speel met mw. Superfunky, bijna net zo leuk als van een V60 genieten! )
Magliaveli schreef:@superfunky: Ik heb volgens mij precies hetzelfde paaltje op mijn oprit staan (al enkele jaren). Ook ik ga (in ieder geval voorlopig) gewoon met de bijgeleverde kabel laden. Eventueel tijdverlies / lange laadtijd is niet echt een probleem, staat toch lang genoeg op de oprit normaal gezien.
Kijk, precies een belangrijke overweging voor mij! 4 uur laadtijd, 8 uur laadtijd. Zal mij boeien, ik slaap (of speel met mw. Superfunky, bijna net zo leuk als van een V60 genieten! )
Superfunky schreef: Kijk, precies een belangrijke overweging voor mij! 4 uur laadtijd, 8 uur laadtijd. Zal mij boeien
Voor 90% geef ik je gelijk, maar er zijn ook dagen (meestal in het weekend) dat ik meerdere korte ritjes maak. Even snel tussendoor opladen heeft dan zeker zin, en hoe sneller je kan laden, hoe voller de accu weer is als je weer gaat rijden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Ik heb van het weekend ook geklust:
een grondkabel gelegd, een cementsokkel voor de Keba laadpaal (mijn paal wordt langer dan de jouwe :) en een nieuwe stoppenkast met kWh meter geïnstalleerd... wordt vervolgd
Wat kost die stoppenkast met meter en waar heb je hem vandaan? Lijkt me een prima oplossing.
@pietervanommeren (of iemand anders die het weet):
Het thuislaadpakket van Nuon voorziet in de mogelijkheid tot het plaatsen van een tussenmeter om het verbruik van de laadbox te registreren en/of te declareren. Ik heb de volgende vragen:
-Wat kost de met de hand uitleesbare meter?
-Wat kost de op afstand uitleesbare meter?
-Hoe werkt het op afstand uitlezen?
V60_PHEV schreef: Ik heb van het weekend ook geklust:
een grondkabel gelegd, een cementsokkel voor de Keba laadpaal (mijn paal wordt langer dan de jouwe :) en een nieuwe stoppenkast met kWh meter geïnstalleerd... wordt vervolgd
He, zo te zien heb je een 3-fase stoppenkast aangelegd. Heb je dan ook een 3-fase Keba laadbox besteld? De V60 PIH laadt maar met 1 fase, maar met 3 fasen ben je wel op de toekomst voorbereid. Ik heb daar over nagedacht maar had dan mijn hele stoppenkast moeten laten ombouwen naar 3 fasen. Dat vond ik toch wel duur voor iets dat ik nu nog niet kan gebruiken. Hopelijk krijg ik er geen spijt van als ik over 5 jaar een V90 PIH koop die wel met 3 fasen kan laden..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
@AdS:
Ik heb de stoppenkast besteld bij Conrad.
Als ik een 1-fase kast geinstalleerd zou hebben, had ik het volgende besteld:
1 fase stoppenkast
16 A automaat 612716-89
Aardlekschakelaar 621750-89
kWh meter 125355-89
stoppenkast 612569-89
totale kosten: 109,50 euro incl. BTW
Ik wil echter ook klaar zijn voor de toekomst, de Keba laadpaal kan 3-fasen aan, dus ik heb nu
3 fase stoppenkast
16A automaat 612730-89
Aardlekschakelaar 621749-89
kWh meter 125439-89
stoppenkast 621907-89
afdekstrip 629391-89
totale kosten 3 fase: 254,21 incl. BTW
als er nog een tweede laadpaal komt, kan ik zo een extra automaat er bij pluggen, de aardlekschakelaar en kWh meter kunnen dat aan.
Keba laadpunt met vaste kabel kostte trouwens 624 euro ex. BTW incl. verzending en de RVS voet 304 euro ex. BTW, via Nuon.
De NYY-J grondkabel van Conrad heeft geen metalen mantel en wanneer je die in de grond wil leggen moet die dan in een slagvaste pijp (niet handig).
NYY-J is een Duitse normering voor kabel, vergelijkbaar met de Nederlandse YMVK kabel. Beter is een YMVK-as kabel te gebruiken, die heeft wel een metalen mantel en mag onbeschermd in de grond gelegd worden.
Voor 3 fase 16 A laden heb je 5G2,5 kabel nodig (5 draden van ieder 2,5 mm2; 32 A = 6 mm2)
Niet om lullig te doen, maar die stroommeters zijn niet MID gekeurd, en dus niet toegestaan voor afrekeningen. Je had bijv. 125402-89 of 125428-89 moeten nemen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
RichieB schreef:Niet om lullig te doen, maar die stroommeters zijn niet MID gekeurd, en dus niet toegestaan voor afrekeningen. Je had bijv. 125402-89 of 125428-89 moeten nemen.
Afrekeningen?? Zit er een kassa bij voor "bezoekers" dan??
V60_PHEV schreef:@ Superfunky: De Mercedes SLS AMG E-Cell kan 3-fase laden. Is dat optimistisch genoeg?
Ik doelde meer op de aanname dat er een V90 PiH gaat komen. Dat vind ik optimistisch denken. En dat is zo mooi aan Richie, hij gelooft er echt in! Goed hoor.
Mooie opsomming trouwens. Waar heb je die Keba voor die prijs vandaan?
Superfunky schreef:Afrekeningen?? Zit er een kassa bij voor "bezoekers" dan??
Ik neem aan dat je de oplaadkosten voor je zakelijke auto wil afrekenen met privé. Vandaar dat er een kWh meter tussen zit. Die moet wel MID gekeurd zijn, anders is hij niet (bewezen) nauwkeurig genoeg hiervoor. Dat is Europese wetgeving.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Superfunky schreef:Afrekeningen?? Zit er een kassa bij voor "bezoekers" dan??
Ik neem aan dat je de oplaadkosten voor je zakelijke auto wil afrekenen met privé. Vandaar dat er een kWh meter tussen zit. Die moet wel MID gekeurd zijn, anders is hij niet (bewezen) nauwkeurig genoeg hiervoor. Dat is Europese wetgeving.
Aha, dus toch voor het afrekenen, maar dan met de zaak!
Ach, ik vergoed mezelf gewoon 1 "volle tank" per dag. Komt vast goed.
@superfunky: De laadunit en RVS paal komen van Nuon
@RichieB: vind ik niet lullig hoor, daar is een forum voor. Zal wel loslopen, het gaat ook om een afrekening tussen mij en mijn BV, niet rechtstreeks naar de belastingdienst, maar je hebt gelijk. Laat Superfunky maar, hij denkt dat er over 5 jaar nog zescilinder BMW's te koop zijn ::D