De verwarming blijft koud. Motor komt wel goed op temperatuur. Is waarschijnlijk ontstaan doordat niveau koelvloeistof een keer ernstig onder peil gestaan heeft waardoor lucht in systeem gekomen is.
Nu kan je via door het opendraaien van de ontluchtingsnippel de lucht laten ontsnappen, helaas levert dit nog geen resultaat op. Wat is de juiste procedure om de lucht eruit te krijgen ( expansievat open of gesloten, draaiende of stilstaande motor, heet of koud) Alvast bedankt voor de reacties!
Ontluchten verwarming
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
Met draaiende motor en gesloten expansievat, verwarming op voluit motor warm laten lopen tot thermostaat geheel geopend is,( dit merk je als de fan gaat lopen),tijdens warm lopen regelmatig onluchtings nippel openen.
Als de fan gedraaid heeft dan nog een keer de onluchtings nippel openen en het resterende lucht laten opnsnappen.
Tot slot nog even het koelvloeistof nivo controleren.
Suces Rene
Als de fan gedraaid heeft dan nog een keer de onluchtings nippel openen en het resterende lucht laten opnsnappen.
Tot slot nog even het koelvloeistof nivo controleren.
Suces Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Het best resultaat is met open expatievat liefst met trechter als verhoging en helemaal vol, kachelkraan open.
en warm laten draaien met eventueel verhoogt toerental en draai af en toe een nippels open tot de lucht weg is.
Knijpen in de dikke slangen wil ook wel helpen de luchtbellen hun weg naar buiten te vinden.
Warm laten draaien tot de fan twee keer is ingeslagen.
en warm laten draaien met eventueel verhoogt toerental en draai af en toe een nippels open tot de lucht weg is.
Knijpen in de dikke slangen wil ook wel helpen de luchtbellen hun weg naar buiten te vinden.
Warm laten draaien tot de fan twee keer is ingeslagen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25.11.2005 - 23:10
Bedankt voor jullie reacties! Het probleem is kennelijk toch wel een beetje hardnekkig. Warm gedraaid tot fan aansloeg, ontlucht, nippel aangedraaid....iets te veel kracht....nippel verrot, water van een graadje of 90 C in je snufferd...niet echt handig. Maar niet getreurd, nu even een normaal boutje erin gedraaid, volgende week een nieuwe nippel halen en dan opnieuw. Wat bedoel je met trechter als verhoging??? Waar moet die trechter op komen dan? Heb nu de bovenste slang die uit de kachel kwam, los gehad en gevuld, vervolgens weer aangesloten maar dat werkt niet.
je hebt aan de linkerkant van je motorruimte een expansievat zitten waar een beetje extra zit voor het geval er iets verdampt of dat er te veel in het systeem zit
die dop draai je los en dan krijp je in de dikke slangen met de nippel een slag los
de koelvloeistof druppelt er dan uit
de nippel aan de achterzijde van je blok he
eddie
die dop draai je los en dan krijp je in de dikke slangen met de nippel een slag los
de koelvloeistof druppelt er dan uit
de nippel aan de achterzijde van je blok he
eddie
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ik heb even een tekeningetje gemaakt hoe ik dat bedoel.
Omdat renault en peugout/citroen met een trechter werken zoals op fig 2 is afgebeeld om de druk en hoogtepunt te verhogen op het systeem en altijd voldoende vloeistof te hebben tijdens het afvullen en ontluchten gebruik ik bij gebrek aan beter altijd een trechter zoals op fig 1 is afgebeeld.
Het hoeft niet persee af te sluiten want door de druk op de trechter sluit het als nog. Het werkt prima het pas nog gedaan toen ik mijn radiateur had vervangen.
Ik hoop dat het je help en vele andere

Omdat renault en peugout/citroen met een trechter werken zoals op fig 2 is afgebeeld om de druk en hoogtepunt te verhogen op het systeem en altijd voldoende vloeistof te hebben tijdens het afvullen en ontluchten gebruik ik bij gebrek aan beter altijd een trechter zoals op fig 1 is afgebeeld.
Het hoeft niet persee af te sluiten want door de druk op de trechter sluit het als nog. Het werkt prima het pas nog gedaan toen ik mijn radiateur had vervangen.
Ik hoop dat het je help en vele andere


- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25.11.2005 - 23:10
Ondanks alle goed raad lukte het niet op bovenstaande manier. Uiteindelijk heb ik de retourslang aan de zijde van het schutbord losgehaald. Vervolgens een aantal malen in de bovenste radiateurslang geknepen waarna ik zag dat het peil het retourpijpje van de kachel daalde. Bijgevuld, weer geknepen etc. Vervolgens slang weer aangesloten en met de nippel ontlucht. Probleem opgelost ieder bedankt voor de adviezen.
- Rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
- Locatie: Rotterdam
wie kan mij uitleggen waar dat ontluchtingsnippel precies zit. Bij het lezen van deze berichten begrijp ik waarom bij mij de temperatuur te hoog oploopt. Een paar dagen geleden per ongeluk de leiding van het reservoir naar de radiator doorgesneden waardoor ik nogal wat vloeistof heb verloren. Na herstel alles weer bijgevuld maar de temperatuur loopt te hoog op. Ik denk dat ontluchten de juiste volgende stap is, maar nu dat nippel nog!
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
er zit er een op een slang achter je cilinderkop. en een nippel op je radiateur.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
- Locatie: Rotterdam
ik zoek, maar kan het niet vinden. Zit het misschien anders bij een 440 uit '91? Er loopt een slang van het reservoir naar de radiator. Er loopt een dikke slang van de radiator naar het motorblok. Slangen en radiator zonder nippels.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km