Leek in detailing

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Buffalo
2nd Gear member

Hoi allen,

Ik ben voornemens een v50 aan te schaffen komende zomer. Het is de bedoeling om haar goed te gaan verzorgen. Wil toch wel aan detailing beginnen. Wassen, kleien, polijsten, waxen. Jullie kennen het wel.

Ik heb echter 0 ervaring op dat vlak. Wassen van mijn huidige auto gaat nu vaak bij de wasbox om de hoek. Daarnaa even met glassex de ruiten van binnen en buiten. Binnen in de auto even een flinke spray cockpitspray over het dash, ff stofzuigen en klaar is ikke. Dat is natuurlijk niet de beste methode. Dat wil ik met de v50 anders doen. En dat wil k eigenlijk al gaan 'oefenen' op mijn oude vertrouwde ford focus (99). De lak van de focus is op verschillende punten flink beschadigd. Wel veel oppervlakkige krassen in de blanke lak. Dat denk ik tenminste omdat de krassen veel minder opvallen als de auto nat is.

Daarom wil ik graag jullie advies. Ik ben opzoek naar zo'n beetje alle materialen die nodig zijn voor een prima detailing beurt. Maar daar wil ik dan weer niet honderden eurootjes aan uitgeven. Ik begrijp dat een poetsmachine al snel €100 kost dus begrijp dat ik ook niet voor een paar tientjes klaar ben voor de spullen. Maar €400 is weer een ander uiterste zecht mijn gevoel. Maar ik sta open voor alle serieuze adviezen.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Kijk eens op YouTube met de zoektekst "5-stappenplan" dan weet je feitelijk alles en kun je handmatig aan de slag. Dat kost wat zweet maar is te doen. Wij, de oudere-jongere hebben dat ok gedaan en hebben vervolgens maar toch de stap naar een dual-action machine gemaakt. Gewoon omdat het kon. En ja, als je al je poetsspulletjes op gaat tellen dar ga je zeker de 400 euro of meer halen. Maar glimmen dat die auto dan doet!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ben
Executive Member
Contacteer:

Alles is te koop (vaak met forumkorting) bij Driven2shine.
En Steve kan je álles vertellen wat je wilt weten.

Hij zal vast beginnen te vertellen dat je die cockpitspray mag achterlaten in de kliko. ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Buffalo
2nd Gear member

Dank voor de snelle reacties. 5-stappenplan door gekeken. De stappen zijn me duidelijk. Wordt veel verwezen naar McGuire spulletjes. Dat zijn toch die veel te dure materialen? Maar er is zo veel keus, dus ben echt nog zoekende wat de beste keuze is kwa budget en kwa prestatie. Want high-end profi spul is voor als nog niet nodig ;)
lint
Geartronic member

Goede kwaliteit poetsmiddelen zijn niet goedkoop!
Je merkt wel dat de kwalitatief goede middelen zuiniger in het gebruik zijn en mooiere resultaten geven dan de budget middelen
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Poets/wax materiaal van Poorboy's is redelijk geprijst en kwalitatief prima en met bv. microvezeldoek (met 'elleboogstoom') makkelijk uit te poetsen.
Te koop via internet en Steve heeft vast wel suggesties.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
ex-Mooseman
4th Gear member

Meguiairs is goed spul, maar zwaar overpriced. Mooie verpakking en marketing kosten ieds handen vol geld.
Ik werk momenteel met spullen van poorboys, het nieuwere autofinesse en menzerna voor het polijstgedeelte. Een DAP is zijn geld meer dan waard - ik heb twee jaar getwijfeld of ik er wel eentje zou kopen, vond het nogal veel centen. Maar na een kwartiertje werken was ik meer dan overtuigd! Een poetsmachine uit de gamma laat je beter liggen.
Theo V70
6th Gear member

Er is al verwezen naar de site van driven2 shine klik hier.
Daar vind je niet alleen alle spullen om te detailen maar ook een forum waarin je je vragen kwijt kunt. Ook via de mail aan Steve (eigenaar van driven2shine) krijg je snel en degelijk antwoord.
De aanschaf van de poetsspullen heb ik niet in één keer gedaan, maar telkens iets. Zo ik had eindelijk weer eens iets te wensen als betaalbaar verjaardags-/vaderdag-/sinterklaas-/kerst-/etc.cadeautje... Als ik nu de prijs van al mijn spullen bij elkaar optel..... Nee, dat doe ik maar niet.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Buffalo
2nd Gear member

De website van driven2shine heb ik doorgelezen ja, maar er is zo veeleisend dat ik het niet weet ;). Het forum heb ik ook doorgesnuffeld en wilde me daar registreren. Maar op de een of andere manier lukt me dat niet.

Dus toch maar via mail contact zoeken met Steve denk ik. Verder wil ik wellicht ook de dingen wat gefaseerd aanschaffen ja. Maar twijfel nog steeds over waar te beginnen met aanschaf. Dit komt vooral door de hele vele keuzes die je maken kan
Gast

laat je gewoon even adviseren/voorlichten door Steve.
ex-Mooseman
4th Gear member

En laat je vooral het hoofd niet op hol brengen.

Je kunt voorzichtig beginnen, en je kunt steeds beter voor dat beetje extra glans, en dat stukje meer reflectie... en je portemonnee wordt leger en leger en leger en leger...

Veel hangt er van af wat JOUW bedoeling is. Ikzelf heb een kakelverse bedrijfswagen (die ultimo om de vier jaar gewisseld wordt), en mevrouw rijdt met een BMW van dertien jaar oud, met de te verwachten battle-scars (de auto staat dagelijks op een parking in de stadskern - en niet iedereen is even fijngevoelig met de de autoportieren, de fiets of de boodschappentas).
Het is m.i. gek om fortuinen in een auto te investeren die je na vier jaar weer moet/mag inleveren (dan zegt de leasingfirma: dank je, glimt als een nieuwe, en dat kleine deukje in je deur, dat zullen we je wel factureren). En de BMW, die krijg ik, zonder carrosserie-werken, nooit in showroomstaat.

Poorboys en de instapprodukten van Autofinesse zijn me dan ook al duur genoeg. Ik lees heus wel dingen over Dodo Juice, Swissvax,... waxen van 100 euro of meer ? Een extra ditje of datje ? Neen hoor, het moet leuk én betaalbaar blijven voor mij !
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Voor de privé rijder die z'n auto wat netjes wil houden kom je onder de 100 euro al een heel eind. En die investering is natuurlijk peanuts in vergelijking tot de aanschafprijs en gebruikskosten. Ik geef er zelf ook geen bakken geld aan uit, maar materialen die prettig werken zijn ook wat waard. Bijvoorbeeld met een flesje dodo juice doe je wel een paar jaar.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Buffalo
2nd Gear member

Wat ex-mooseman zegt is wat ik ook wel een beetje denk. Je kan beginnen met de aller beste spullen en kapitalen steken poetsproducten maar misschien is kiezen voor een goedkoper alternatief geen verkeerde oplossing.

De v50 wordt een privé auto die door geen enkele leasemaatschij terug genomen gaat worden ;). Wil hem echt gaan detailing omdat ik een nette auto wil blijven rijden die liefst gewoon netjes glanst en schoon is van binnen.

Heb Steve ondertussen gemaild. Dus wacht zijn advies/verkoop praatje ook ff af ;).
ex-Mooseman
4th Gear member

Let wel, mijn omgeving vindt me wel een freak - mijn vrouw leest mee, en zegt dat dit nog een understatement is ;).

Mijn idee hierover: zwart moet blinken, en kan nooit genoeg glimmen
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Heb je email ontvangen.
Zal er later vanavond even op terug komen aangezien ik momenteel de verjaardag van mijn schoonvader aan het vieren ben en het via de telefoon te veel typwerk is.
Buffalo
2nd Gear member

Steve dat is goed joh, eerst feesten, dat is ook belangrijk ;). Ik ben niet iemand die in een uur antwoord verwacht. Goed advies heeft tijd nodig. En als je druk bent, dan ben je druk. Doe maar op je gemak. Ik zie het vanzelf wel verschijnen ;).
Buffalo
2nd Gear member

Inmiddels in overleg met Steve een set spulletjes besteld. Kan het oefenen beginnen ;)
V70/2.4D/2003
8th Gear member

GOED BEZIG !!! :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Als het oefenen is gelukt zien we graag het bewijs aan de hand van fotos :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Steigerend Eland
2nd Gear member

Moet je na het kleien de auto nog met iets behandelen of is het ok dat je de lak met water afspoelt?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”