Er zijn bedrijven die je roetfilter eruit halen, de boel weer dichtlassen, je egr afsluiten, software aanpassen en je vervolgens garantie geven dat je gewoon door APK en roetmetingen komt. Prijs voor mijn 1.6d : 650 euro incl.. daarna dus nooit meer gedoe met roetfilters en EGR.... klinkt mooi, zeker gezien het feit dat een nieuwe roetfilter al meer kost dan bovenstaan bedrag.
iemand ervaring mee? is het waar dat ik geen gezeik krijg bij APK? Als mijn dealer erachter komt tijdens onderhoud.....zullen zij de auto vervolgens APK laten afkeuren omdat ze het weten, of het melden bij de RDW (auto heeft subsidie gehad op de roetfilter)
Het is financieel zeer interessant, maar er kleven ook een hoop vragen / mogelijke problemen aan... help!
roetfilter / egr laten verwijderen. definitief.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nou, daar gaan we weer:
Voertuig voldoet na die behandeling niet meer aan de typegoedkeuring met als (mogelijke) gevolgen:
* ongeldig verklaren kentekenbewijs
* herkeuring
* opnieuw plaatsen van de EGR en het roetfilter
etc etc
En moet je eens opletten welke reacties er nog gaan volgen.
Voertuig voldoet na die behandeling niet meer aan de typegoedkeuring met als (mogelijke) gevolgen:
* ongeldig verklaren kentekenbewijs
* herkeuring
* opnieuw plaatsen van de EGR en het roetfilter
etc etc
En moet je eens opletten welke reacties er nog gaan volgen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
@ V70/2.4D/2003
+1
Dit had je niet verwacht hé
+1
Dit had je niet verwacht hé

BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nee..... 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
De enige manier dat je (volgens mij) niet detecteerbaar (onder APK omstandigheden) strafbaar bent is als je geen roetfilter hebt die je onklaar laat maken maar alleen een EGR laat afdoppen.
Een evt verhoging van NOx wordt namelijk niet gemeten (meten alleen roet/CO2)
Een evt verhoging van NOx wordt namelijk niet gemeten (meten alleen roet/CO2)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Vooruit, nog één keertje dan:De enige manier dat je (volgens mij) niet detecteerbaar (onder APK omstandigheden) strafbaar bent is als je geen roetfilter hebt die je onklaar laat maken maar alleen een EGR laat afdoppen.
Na een dergelijke wijziging in de constructie van de auto voldoet de auto niet meer aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid en milieu op grond waarvan mede de typegoedkeuring en in navolging waarvan het kentekenbewijs is afgegeven.
Dat zou bij de APK dus feitelijk een afkeur betekenen en bij het gebruik op de weg PV, inname kentekenbewijs deel 1 en herkeuring RDW (die pas geslaagd zal zijn als de auto weer conform de typegoedkeuring is).
Zo simpel is het eigenlijk.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Leuk al die regels V70/2.4D/2003, maar nu even de praktijk. Want hier heeft topicstarter niks aan. Komt ts met beschreven setup nou wel of niet door de APK.
Ik lees hierdit:
Overigens heeft TS m.b.t. typegoedkeuring en financieel gewin alleen voordeel als hij een lease auto zou hebben (bijv leasen in 14% schaal en dermate aanpassen dat hij naar 20% of hoger zou gaan). Aangezien de auto uit 2006 is, concludeer ik dat dit niet het geval is.
Ik lees hierdit:
Ik concludeer dat je minder vervuilend bezig bent mbt roet als je geen roetfilter hebt en EGR afdopt. Als je wel een roetfilter hebt zal je roet/NOx omhoog gaan. Dat kun je moreel verwerpelijk vinden (overigens zal de uitstoot van TS met bovenstaande bewerkingen waarschijnlijk nog steeds minder uitstoten als jouw 5 cylinder).Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er niet in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden.
Overigens heeft TS m.b.t. typegoedkeuring en financieel gewin alleen voordeel als hij een lease auto zou hebben (bijv leasen in 14% schaal en dermate aanpassen dat hij naar 20% of hoger zou gaan). Aangezien de auto uit 2006 is, concludeer ik dat dit niet het geval is.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik moest ook even mijn wenkbrauwen fronsen bij het lezen van deze thread, maar er zijn dus inderdaad bedrijven die dit zonder blikken of blozen aanbieden:
http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijderen.html
http://www.atm-chiptuning.com/wat-we-do ... rwijderen/
Best geloofwaardige verhalen, maar iets zegt me dat dit nooit de bedoeling kan zijn.
Dit filmpje en bijbehorend verhaal komt overigens betrouwbaarder op mij over:
"Het verwijderen van een roetfilter wordt in sommige kringen opgevat als een oplossing voor een probleem en een rechtvaardige actie. Dat is het echter allerminst. Met het definitief verwijderen van een roetfilter pleegt u een milieudelict. Stappen tegen deze stroming zijn inmiddels genomen door RDW, Douane, en verzekeringsmaatschappijen (t.t.v. april 2012) Een auto waar van het roetfilter verwijdert is voldoet niet meer aan de emissienormen, en juridisch gezien niet meer aan de typegoedkeuring.
Ervaringen die het verwijderen van roetfilter "goedpraten" gaan steevast over een verbeterd verbruik, en trekkracht. Dat valt eenvoudig te verklaren: het roetfilter was immers verstopt en dat kan gemakkelijk dergelijke symptomen veroorzaken. Het monteren van een gereinigd roetfilter, of een nieuw roetfilter, had hetzelfde bewerkstelligd."
Als laatste, voor de fun, deze zeer creatieve "oplossing" is ook wel leuk (geen software-aanpassing nodig zelfs):
http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijderen.html
http://www.atm-chiptuning.com/wat-we-do ... rwijderen/
Best geloofwaardige verhalen, maar iets zegt me dat dit nooit de bedoeling kan zijn.
Dit filmpje en bijbehorend verhaal komt overigens betrouwbaarder op mij over:
"Het verwijderen van een roetfilter wordt in sommige kringen opgevat als een oplossing voor een probleem en een rechtvaardige actie. Dat is het echter allerminst. Met het definitief verwijderen van een roetfilter pleegt u een milieudelict. Stappen tegen deze stroming zijn inmiddels genomen door RDW, Douane, en verzekeringsmaatschappijen (t.t.v. april 2012) Een auto waar van het roetfilter verwijdert is voldoet niet meer aan de emissienormen, en juridisch gezien niet meer aan de typegoedkeuring.
Ervaringen die het verwijderen van roetfilter "goedpraten" gaan steevast over een verbeterd verbruik, en trekkracht. Dat valt eenvoudig te verklaren: het roetfilter was immers verstopt en dat kan gemakkelijk dergelijke symptomen veroorzaken. Het monteren van een gereinigd roetfilter, of een nieuw roetfilter, had hetzelfde bewerkstelligd."
Als laatste, voor de fun, deze zeer creatieve "oplossing" is ook wel leuk (geen software-aanpassing nodig zelfs):
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik zou zelf ook niet snel een roetfilter verwijderen, heb daarom bewust geen autos vermeden die geen roetfilter hebben.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Longone, VRIEND!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat nou ook weer niet maar eindelijk is er eentje die niet alleen heeft gelezen maar ook heeft gezocht.
Kan deze discussie dus weer gesloten worden met de conclusie: MAG NIET!
Kan deze discussie dus weer gesloten worden met de conclusie: MAG NIET!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Je mag ook geen 140 op de snelweg rijden. Je mag ook niet in de stad parkeren zonder een parkeerkaartje te kopen.
Meer on topic: je mag geen EGR afdoppen, je mag je auto niet zomaar laten chippen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als men de garage niets verteld, komt men er (momenteel) niet achter. Zo simpel is het. Ik schrijf momenteel omdat je nooit zeker weet hoe en wat men in de toekomst in de uitlaatgassen gaat meten. Voor de komende jaren zul je wel save zitten.
Ik heb nu een V50 met roetfilter die roet bij de minste acceleratie. Deze heeft ook nog een hoog verbruik (met moeite 1:13,5). Volgens de dealer is er niets aan de hand.
Goed voor het milieu? NOT. Als de garantie er af is overweeg ik ook om al die filterzooi er uit te laten slopen.
Meer on topic: je mag geen EGR afdoppen, je mag je auto niet zomaar laten chippen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als men de garage niets verteld, komt men er (momenteel) niet achter. Zo simpel is het. Ik schrijf momenteel omdat je nooit zeker weet hoe en wat men in de toekomst in de uitlaatgassen gaat meten. Voor de komende jaren zul je wel save zitten.
Ik heb nu een V50 met roetfilter die roet bij de minste acceleratie. Deze heeft ook nog een hoog verbruik (met moeite 1:13,5). Volgens de dealer is er niets aan de hand.
Goed voor het milieu? NOT. Als de garantie er af is overweeg ik ook om al die filterzooi er uit te laten slopen.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je calculeert in alle gevallen vast een sanctie in, heel verstandig
Volvo for life
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Afgelopen sept heb ik mijn V50 - 2.0D tweede hands aangeschaft met 149000 km, en net 20.000 km terug was er door de dealer een nieuwe roetfilter ingezet. Inmiddels staat hij alweer op 18500 km, maar als er een nieuwe roetfilter in moet, laat ik hem ook openhalen/leeghalen.
Wat niet weet, wat niet deert......
Net wat al eerder gezegd is, momenteel is er niet achter te komen met een APK keuring......meestal moet een APK in zo'n kortst mogelijke tijd gebeuren, en hebben ze geen tijd om via de software te kijken of deze routine verwijderd is. Diverse bedrijven bieden dit aan voor verwijdering, met hierop zelfs APK garantie.
Wat niet weet, wat niet deert......
Net wat al eerder gezegd is, momenteel is er niet achter te komen met een APK keuring......meestal moet een APK in zo'n kortst mogelijke tijd gebeuren, en hebben ze geen tijd om via de software te kijken of deze routine verwijderd is. Diverse bedrijven bieden dit aan voor verwijdering, met hierop zelfs APK garantie.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je weet niet waar je over praat merk ik,is APK afkeur,niet bij mij laten keuren dan,we kunnen het gewoon zien,zo simpel is het.wim de jong schreef:Afgelopen sept heb ik mijn V50 - 2.0D tweede hands aangeschaft met 149000 km, en net 20.000 km terug was er door de dealer een nieuwe roetfilter ingezet. Inmiddels staat hij alweer op 18500 km, maar als er een nieuwe roetfilter in moet, laat ik hem ook openhalen/leeghalen.
Wat niet weet, wat niet deert......
Net wat al eerder gezegd is, momenteel is er niet achter te komen met een APK keuring......meestal moet een APK in zo'n kortst mogelijke tijd gebeuren, en hebben ze geen tijd om via de software te kijken of deze routine verwijderd is. Diverse bedrijven bieden dit aan voor verwijdering, met hierop zelfs APK garantie.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als je goed zoekt, en je weet waar je naar moet kijken, en je hebt de kennis, en nog belangrijker......je hebt en krijgt er de tijd voor van je werkgever, zal je het ongetwijfeld vinden. Meestal is een APK keuring ivm kosten snel, snel, en snel, dus.Je weet niet waar je over praat merk ik,is APK afkeur,niet bij mij laten keuren dan,we kunnen het gewoon zien,zo simpel is het.
Ik weet van 2 gevallen (beide goede kennissen) van een V50-D, beide roetfilters verwijderd, zijn zonder problemen door de keuring gekomen, eentje icm met een gewone beurt bij Volvo Overvecht (hudsondreef, terwijl de l*llen wel het roetfiltervloeistof vervangen hebben... stelletje hondekoppen) en eentje bij een APK bij een bandenboer in Amersfoort.
Beide zonder enige op- en aanmerkingen verder goedgekeurd, Amersfoort zelfs met een steekproef.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19