Hallo,
De klepspelling (niet hydraulish maar vaste klepstoters, toch?) van mijn 2.3 T5 op lpi wilde ik preventief laten controleren (205.000km gereden waarvan nu 35.000 op vialle lpi, electronisch flash lube systeem) maar bleek dat het controleren van de speling erg omslachtig is(kop eraf nokkenas en distributie los enz). Ipv daarvan dus maar een compressie meting gedaan met volgende resultaat.
Cilinder 1 10.5bar
Cilinder 2 10.0bar
Cilinder 3 10.0bar
Cilinder 4 10.5bar
Cilinder 5 11.0bar
Vraag is of deze waardes slecht,redelijk,of goed zijn en of ik uit deze cijfers iets van de staat van mijn kleppen kan herleiden. Auto loopt overigens perfect, geen olieverbruik, plenty power, en normaal verbruik.
THX
Ernstig? Compressieverschillen T5
- prometheus@v70
- 2nd Gear member
- Contacteer:
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc

- dennis850estate
- Forumsponsor
- Contacteer:
waardes zijn goed. als algemene regel wordt er 10% afwijking tussen de cilinders aangehouden. De afwijking tussen de waardes zegt meer dan de hoogte van de getallen. als er ergens in 1 van de cilinders iets aan de hand zou zijn was die waarde afwijkend lager geweest. soms wordt er na de eerste test wat olie in de cilinder gespoten om te kijken of de waarde dan hoger wordt.
-
- 6th Gear member
prometheus@v70 schreef:Hallo,
De klepspelling (niet hydraulish maar vaste klepstoters, toch?) van mijn 2.3 T5 op lpi wilde ik preventief laten controleren (205.000km gereden waarvan nu 35.000 op vialle lpi, electronisch flash lube systeem) maar bleek dat het controleren van de speling erg omslachtig is(kop eraf nokkenas en distributie los enz). Ipv daarvan dus maar een compressie meting gedaan met volgende resultaat.
Cilinder 1 10.5bar
Cilinder 2 10.0bar
Cilinder 3 10.0bar
Cilinder 4 10.5bar
Cilinder 5 11.0bar
Vraag is of deze waardes slecht,redelijk,of goed zijn en of ik uit deze cijfers iets van de staat van mijn kleppen kan herleiden. Auto loopt overigens perfect, geen olieverbruik, plenty power, en normaal verbruik.
THX
Als het goed is zitten er controle stopjes in het nokkenasdeksel,de kop hoeft er natuurlijk niet af.
- prometheus@v70
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@Marioc70,
Ik heb volgens mij de B5234T3 motor, weet jij of deze die controle stopjes ook heeft. Heb je daar eventueel een foto van?
Ik heb volgens mij de B5234T3 motor, weet jij of deze die controle stopjes ook heeft. Heb je daar eventueel een foto van?
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel

-
- 6th Gear member
Als je het zwarte afdekdeksel demonteerd,zie je ze zitten,het zijn 20 torx stopjes..
Als er al is een andere kop is gemonteerd,kan het zijn dat je ze niet hebt,maar meestal wel.
Foto,s staan er voldoende op het forum,maar waar weet ik zo snel niet,meeste staan bij de berichten van Alex.
Als er al is een andere kop is gemonteerd,kan het zijn dat je ze niet hebt,maar meestal wel.
Foto,s staan er voldoende op het forum,maar waar weet ik zo snel niet,meeste staan bij de berichten van Alex.
- prometheus@v70
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ja, ik zie wanneer ik de afdekplaat de torx boutjes zitten. heb ik speciaal gereedschap nodig om door die gaatjes de klepspelling te meten? Eventueel bijstellen kan dus niet dmv die gaatjes die ontstaan wanneer ik de torx boutjes verwijder?
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel

- Johan s60
- 6th Gear member
Nee stellen kan niet alleen meten kan, ik heb het met de gewone voelermaat gedaan, wel dunner geslepen zodat ze door de opening passen.
Ik heb ze overigens bij mijn vorige s60 nooit hoeven te stellen en toch meer dan 4 ton op gas gelopen, maar dat was een 2,4 170 pk dus geen turbo.
Ik heb ze overigens bij mijn vorige s60 nooit hoeven te stellen en toch meer dan 4 ton op gas gelopen, maar dat was een 2,4 170 pk dus geen turbo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 6th Gear member
Er is wel een procedure voor om de speling te controleren,de zuiger van de betreffende cilinder die je wilt controleren moet bovenin staan en de kleppen gesloten,de compressieslag dus.
Stellen is weer een ander verhaal,dat is een aantal uren werk,plus de onderdelen.
Vanaf rond de 800 euro ongeveer.
Stellen is weer een ander verhaal,dat is een aantal uren werk,plus de onderdelen.
Vanaf rond de 800 euro ongeveer.
- prometheus@v70
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hi, weet iemand wat de afstands tolerantie moet/mag zijn voor de B5234T3 voor respectievelijk de inlaat en uitlaatkleppen? Kom via google allerlei varierende waardes tegen...
Thx
Thx
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel