Dag allemaal,
ik heb onlangs een beetje pech gehad met V70 uit 2001. Ik heb op de snelweg een stukje afgevallen lading gekopt, gevolg: kentekenplaat kwijt en condensor stuk. Dat is inmiddels gerepareerd en er is een redelijke kans dat dit vergoed wordt door het waarborgfonds.
Maar toen ....
Nog geen 200 km na reparatie condensor valt ineens de druk van het koppelingspedaal weg. Volvo assistance gebeld en deze hebben de auto opgehaald. De garage waar hij nu staat heeft inmiddels geconstateerd dat de drukcylinder van het hydraulisch systeem ?? het heeft begeven.
Deze schijnt op een ontzettende handige plaats te zitten en voor vervanging moet de versnellingsbak worden uitgebouwd. "En als ze dan toch bezig zijn is het wellicht raadzaam om maar meteen de koppelingsplaten mee te nemen", aldus de garage.
vraag 1: kan het hydraulisch systeem het 'zomaar' begeven?
vraag 2: zou de schade aan het hydraulisch systeem veroorzaakt kunnen zijn door het object dat ook de condensor heeft geraakt?
ik hoop dat iemand hier iets meer over weet.
groet
Tjeerd
hydraulische druk koppeling en vervangen condensor
- eaarsen
- 2nd Gear member
Een hydraulisch systeem kan het niet zomaar begeven. Dit gebeurd meestal na een lek in een leiding waardoor de vloeistof wegloopt en er geen werking meer is.
Het is dus zeer goed mogelijk dat het object dat jou auto heeft geraakt een lek in een slang/leiding heeft veroorzaakt.
Meteen maar de koppelingsplaten vervangen gaat wel erg ver.
Volvo dealers zijn hier vrij snel mee.
....distributieriem vervangen, dan ook meteen de waterpomp.
Het is dus zeer goed mogelijk dat het object dat jou auto heeft geraakt een lek in een slang/leiding heeft veroorzaakt.
Meteen maar de koppelingsplaten vervangen gaat wel erg ver.
Volvo dealers zijn hier vrij snel mee.
....distributieriem vervangen, dan ook meteen de waterpomp.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
Zomaar van het ene op het andere moment, lijkt mij sterk.
Hoe weet men dat koppelingcilinder stuk is en niet de hoofdcilinder?
Is het zichtbaar waar rem/koppelingsvloeistof is gebleven?
Het zou mij niet verbazen dat de koppelingcilinder met een "trucje" te vervangen is.
Volgens VADIS moet dit dan de door jouw bedoelde ""drukcilinder" zijn:

Afhankelijk van de km-stand (150.000 en meer) zou het inderdaad slim zijn om ook de koppeling + drukgroep, lager enz... mee te nemen.
Voor vervangen koppeling staat meende ik iets van 12 uur. Reken maar uit.
Hoe weet men dat koppelingcilinder stuk is en niet de hoofdcilinder?
Is het zichtbaar waar rem/koppelingsvloeistof is gebleven?
Het zou mij niet verbazen dat de koppelingcilinder met een "trucje" te vervangen is.
Volgens VADIS moet dit dan de door jouw bedoelde ""drukcilinder" zijn:

Afhankelijk van de km-stand (150.000 en meer) zou het inderdaad slim zijn om ook de koppeling + drukgroep, lager enz... mee te nemen.
Voor vervangen koppeling staat meende ik iets van 12 uur. Reken maar uit.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ik geloof er niet echt in dat het door het object komt van de snel weg.
als dit wel zo is dan zou je veel meer schade hebben.
de condesor zit namelijk achter de bumper gemonteerd en ja die lek is kan ik me alles bij voorstellen.
maar je hydraulisch systeem voor de koppeling die zit vrijwel weg gebouwd.
je commando cilinder van de koppeling zit in de auto. een slang van het remvloeistof reservior naar de commando cilinder en vanaf de commando cilinder naar de versnellingsbak daar loopt een koper/stalen leiding.
en ik de bak bevind zich de druk/werk cilinder.
met andere woorden als die door het object op de snelweg stuk zouden zijn geraakt dan heb je veel meer schade! denk aan radiateur en subframe enz enz.
en veel stuk gaan ze niet maar het kan wel voorkomen dat het een keer lek raakt en met 150.000 km oid tja dan kan het gebeuren.
en dan zou ik ook zeker de koppeling meenemen.
gemiddeld gaat een koppeling zoeen 2 ton mee. (uitzonderingen daar gelaten).
en het zou toch zonde zijn als je nu de versnellings bak zou uitbouwen met alle koste van dien en pas later over 50k weer die kosten zou moetten hebben om de koppeling te vervangen.
meestal is het trouwens ook zo dat als ze de koppeling vervangen doen ze vaak ook de drukgroep met werkcilinder.
gr colin
als dit wel zo is dan zou je veel meer schade hebben.
de condesor zit namelijk achter de bumper gemonteerd en ja die lek is kan ik me alles bij voorstellen.
maar je hydraulisch systeem voor de koppeling die zit vrijwel weg gebouwd.
je commando cilinder van de koppeling zit in de auto. een slang van het remvloeistof reservior naar de commando cilinder en vanaf de commando cilinder naar de versnellingsbak daar loopt een koper/stalen leiding.
en ik de bak bevind zich de druk/werk cilinder.
met andere woorden als die door het object op de snelweg stuk zouden zijn geraakt dan heb je veel meer schade! denk aan radiateur en subframe enz enz.
en veel stuk gaan ze niet maar het kan wel voorkomen dat het een keer lek raakt en met 150.000 km oid tja dan kan het gebeuren.
en dan zou ik ook zeker de koppeling meenemen.
gemiddeld gaat een koppeling zoeen 2 ton mee. (uitzonderingen daar gelaten).
en het zou toch zonde zijn als je nu de versnellings bak zou uitbouwen met alle koste van dien en pas later over 50k weer die kosten zou moetten hebben om de koppeling te vervangen.
meestal is het trouwens ook zo dat als ze de koppeling vervangen doen ze vaak ook de drukgroep met werkcilinder.
gr colin
-
- Starter
update:
vandaag is de garage aan de slag gegaan en hebben 'de drukcylinder' vervangen. En het schijnt dat deze inderdaad 'zomaar' kapot kan gaan. De olie uit het systeem lag binnen een paar minuten onder de auto. En helaas voor de portemonnai is er geen verband te leggen tussen de schade aan de condensor en deze. een typisch gevalletje 'vette pech'.
De koppelingsplaten vertoonden ondanks 175.000 km dusdanig weinig slijtage dat vervanging niet nodig was, dus dat is weer een meevaller.
Afijn, morgen is het autootje weer klaar en kunnen we hopelijk weer genieten van het luxe 'volvo'gevoel.
bedankt voor de reacties
groet
Tjeerd
vandaag is de garage aan de slag gegaan en hebben 'de drukcylinder' vervangen. En het schijnt dat deze inderdaad 'zomaar' kapot kan gaan. De olie uit het systeem lag binnen een paar minuten onder de auto. En helaas voor de portemonnai is er geen verband te leggen tussen de schade aan de condensor en deze. een typisch gevalletje 'vette pech'.
De koppelingsplaten vertoonden ondanks 175.000 km dusdanig weinig slijtage dat vervanging niet nodig was, dus dat is weer een meevaller.
Afijn, morgen is het autootje weer klaar en kunnen we hopelijk weer genieten van het luxe 'volvo'gevoel.
bedankt voor de reacties
groet
Tjeerd
- volvogrill
- 2nd Gear member
beste volvo rijders
wat heel belangrijk is voor deze construktie dat men om de 2jaar de rem
olie ververst plus koppelings cillinder ook ververst.dit word menig maal
vergeten.de kwaliteit van de olie gaat hard achteruit,kook punt word
verlaagt met gevolgen van dien,voorkom dit tijdig volvo rijders
en meld het bij uw volvodealer""""""
wat heel belangrijk is voor deze construktie dat men om de 2jaar de rem