Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie
Volvo Car Group start met de productie van de eerste 4-cilinder motoren. De ontwikkeling en productie van de geheel nieuwe motoren vormen een belangrijk onderdeel van de onafhankelijkheidsstrategie van de Zweedse autofabrikant.
De 4-cilinder benzine- en dieselmotoren en elektrificatie van de aandrijving vormen de basis van de toekomststrategie van Volvo Cars. Door de ontwikkeling en productie van de motoren en de aandrijfsystemen in eigen huis te hebben én het motorenaanbod te verlagen, verhoogt Volvo Cars de flexibiliteit en kwaliteitsbewaking.
"Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van Volvo Cars. Met onze nieuwe motorenfamilie leggen wij de klemtoon op twee van de belangrijkste eigenschappen - brandstofefficiëntie en rijplezier," zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.
Moderne en efficiënte productielijn
In de motorenfabriek van Volvo Car Group in het Zweedse Skövde zijn de voorbereidingen voor de productiestart van de nieuwe Volvo Engine Architecture (VEA) al twee jaar in volle gang. Eén van de hoogtepunten is de uitbreiding van de state-of-the-art fabriek ten behoeve van de montage van de nieuwe motoren. Alle motorvarianten worden in dezelfde productielijn vervaardigd, die door het nieuwe gedeelte van de fabriek loopt en voor een buitengewoon efficiënte productie zorgt.
"Eén van de grootste uitdagingen was de nieuwe indeling van de productielijn voor de bewerking van de cilinderblokken. Dertig bewerkingsstations werden voor ongeveer 60 miljoen Euro (half miljard Kronen) verplaatst en omgebouwd," zegt Oskar Falk, Vice President Global engine Production.
Miljoeneninvestering in concurrerende motoren
De investering in de ontwikkeling van de nieuwe motoren valt in het kader van Volvo Cars uitgebreide expansieplannen. Er werd ruim 230 miljoen Euro (2 miljard Kronen) in de Skövde-fabriek geïnvesteerd. Dankzij de investering wordt voor lange termijn een groot aantal banen veilig gesteld. Het gaat hier om de belangrijkste investering in de geschiedenis van de fabriek.
Ontwikkeling bij Volvo Cars
De nieuwe VEA motoren zijn ontwikkeld door een team Zweedse ingenieurs. De nieuwe en kleinere high-intelligencemotoren leveren hogere prestaties dan de 6-cilinders en verbruiken minder brandstof dan de huidige 4-cilinders.
"Bij de ontwikkeling van VEA zijn wij uitgegaan van onze klanten en wat wij hen willen bieden met betrekking tot goede brandstofefficiëntie, geringe effecten op het milieu en bijzonder veel rijplezier voor een aantrekkelijke prijs. Tegelijkertijd speelt ook het feit mee dat Volvo Cars een draagvlak creëert voor de ontwikkeling van toekomstige technologieën met een brandstofefficiëntie van wereldklasse," legt Derek Crabb uit.
Lancering dit najaar
VEA bestaat uit 4-cilinder benzine- en dieselmotoren. Samen met de elektrificatie van het aandrijfsysteem vervangt VEA de eerdere architectuur met 8-cilinders op drie verschillende platformen. De lancering van de nieuwe motoren zal plaatsvinden tussen 2013 en 2015. Voor 2013 is een productie gepland van bijna 20.000 motoren en tegen het einde van het jaar zal de productiesnelheid worden opgevoerd naar 2.000 units per week. De eerste motoren worden het najaar van 2013 ingebouwd in de Volvo`s S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80.
Nieuwe Volvo motorenfamilie
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40445
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Toch zonde dat de 5 cilinder diesels nu eigelijk al aan het einde van de levenstermijn lijken te raken.
Wel een goede ontwikkeling dat er zo veel ontwikkeld word.
Wel een goede ontwikkeling dat er zo veel ontwikkeld word.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Filmpje
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
"..De eerste motoren worden het najaar van 2013 ingebouwd in de Volvo`s S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80.."
..Dat zijn op de V40 na alle modellen. Zal wel eerst de sterkste motor worden..
..Dat zijn op de V40 na alle modellen. Zal wel eerst de sterkste motor worden..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Komt een 200 en 250 PK eerst toch?
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
ja, jammer, maar wie weet houden ze die toch nog even in het pakket....Rob Bakker schreef:Toch zonde dat de 5 cilinder diesels nu eigelijk al aan het einde van de levenstermijn lijken te raken.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20965
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een mooi Youtube-film die Johann heeft gepost maar ik neig nog steeds naar een 6-in-lijn. Ja, ik ben verpest met zo'n motor maar die heeft (en blijft hebben) nog steeds mijn voorkeur.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Black-or-White
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
- Locatie: Ster van Twente
De D5 wordt een collectors-item...
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Volvo produceerde decennia lang uitsluitend viercylinders; voor 1990.
Daar was niks mis mee zoals de liefhebber weet.
De vijfcylinder is relatief gezien pas 'van later'.
Nu eindelijk weer een echte eigen Volvo motorenlijn; met hoeveel cilinders ook, dat is wmb alleen maar toe te juichen.
Daar was niks mis mee zoals de liefhebber weet.
De vijfcylinder is relatief gezien pas 'van later'.
Nu eindelijk weer een echte eigen Volvo motorenlijn; met hoeveel cilinders ook, dat is wmb alleen maar toe te juichen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Toch blijft het jammer, de 5 cylinder motor serie mag dan wat nieuwer zijn maar heeft een groot aantal liefhebbers van met name het karakteristieke roffelgeluid,
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Denk wel dat de 5 cylinder Volvo op de kaart heeft gezet. Daarbij was de nieuwe 4 cylinder (S/V40) nu niet echt een geweldige motor.JCF schreef:Volvo produceerde decennia lang uitsluitend viercylinders; voor 1990.
Daar was niks mis mee zoals de liefhebber weet.
De vijfcylinder is relatief gezien pas 'van later'.
Nu eindelijk weer een echte eigen Volvo motorenlijn; met hoeveel cilinders ook, dat is wmb alleen maar toe te juichen.
Hoop dat ze iets meer leven in de nieuwe kunnen krijgen maar als ik die balansassen onder in het carter dan weer zie dan komen er weer vraagtekens..
Ja ze moeten iets bij Volvo. Dat is wel duidelijk. Snap alleen niet dat ze dan wel zo blijven vasthouden aan de 6 cylinder. In verhouding veel te veel uitstoot. Zelfs geen power bump om deze uitstoot iets meer te rechtvaardigen. Voor 300 PK is de T6 te duur. Voor die centen had er af fabriek al 330 tot 350 PK in moeten zitten (Met dezelfde uitstoot) anders had men beter kunnen downsizen naar bestaande 5 cylinder techniek met 300-330 PK. Praten we even niet over de automaat.
En de beloofde petrolhead 300+ PK 4 cylinder zie ik zo 1-2-3 nooit verschijnen. Zal wel 250 PK met 70 PK electromotor oid worden.
Maar dat is dan voor de 5 en 6 cylinder liefhebbers of doelgroep of hoe je het ook mag noemen. Iig mooi dat die Ford meuk er uit kan en er iets Volvo voor in de plaats komt.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Waarom zo slecht die Ford motoren? De T3 en T4 (1.6L) zijn stille motoren met goede gelijkmatige trekkracht. Ik moet nog zien dat Volvo dat gaat evenaren, en of de Volvo motor betrouwbaarder is..Johann schreef:.. Iig mooi dat die Ford meuk er uit kan en er iets Volvo voor in de plaats komt..
Ik denk niet dat je deze nieuwe generatie 4-cylinders moet vergelijken met de 4-cylinders (B200, B230) uit de 240, 740 en 360 (de "rode blokken"). Dat waren oerdegelijke blokken, maar blonken echt niet uit in stilte, etc.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
De benzinemotoren komen in de range 140-280pk, die laatste is de zwaarste en zat al in de XC60PiH concept met een 70pk elektromotor, dus totaal 350pk.Johann schreef:En de beloofde petrolhead 300+ PK 4 cylinder zie ik zo 1-2-3 nooit verschijnen. Zal wel 250 PK met 70 PK electromotor oid worden.
De dieselmotoren komen in de range 120-230pk.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Volvo stond al lang voordien 'op de kaart'. Sterker nog, de merkidentiteit rust juist op de oude periode, waarin Volvo en Mercedes de enige kwaliteitsmerken waren met serieuze aandacht voor bijv veiligheid.Johann schreef:
Denk wel dat de 5 cylinder Volvo op de kaart heeft gezet.
Volvo was de eerste met grote luxe stations, lang voordat de wegen bevolkt raakten met dergelijke auto's.
Ook het door velen gewaardeerde elitaire imago vindt zijn oorsprong in de tijd voor 1990.
De vijfcilinder is een leuke en goede motor, ik rijd er zelf één, maar ik ben blij dat Volvo nu voor het eerst sinds lange tijd weer de middelen heeft om zelf motoren te ontwikkelen.
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
5 pits motor is toch ook van volvo zelf?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Ik hoor dit vaak, maar na 6 jaar s60 d5 heb ik er niet veel last van gehad, de voordelen zijn groter dan dat beetje extra draaicirkel.tvc15 schreef:en een enorme draaicirkel
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold