Schudden bij koppeling op laten komen in eerste versnelling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ik heb weer wat raars en ik vermoed dat het mijn koppeling is of mijn motorsteunen. Graag jullie advies.

Symptomen:
- Wanneer ik in de eerste versnelling rustig de koppeling laat opkomen begint de auto te fibreren/trillen. Het ergste is het wanneer je file rijdt en je steeds moet rollen en remmen. De motor draait dan stationair. Ik heb het even bekeken met de kap open en zie wel dat het blok bij koppeling op laten komen gaat trillen en schudden (voel je direct). Of dit kantelen normaal is weet ik niet, heb geen referentie.
- Wanneer ik voor het stoplicht sta en mijn rem in trap begint de auto meer op de trilling van het blok te resoneren. Koud veel beter merkbaar dan warm. Rem los en het is weer normaal en de remmen werken verder prima.
- Al een tijdje het idee dat wanneer ik rustig rijd en ik overschakel naar een volgende versnelling dat de koppeling te kort is. Dus bij opkomen koppeling hij gelijk aangrijpt ipv 'smooth' oppakt. Met wegrijden geen problemen. Je merkt dit aan de schok bij aangrijpen. Meer gas geeft dan geen problemen, maar zo 'hoort' het niet.

1e symptoom wordt per dag erger, 2e blijft gelijk en is van de afgelopen 2 mnd en het 3e symptomen heb ik al een tijd.

Op snelheid is alles in orde.

Moet ik richting onderste motorsteun zoeken? De voorste ziet er visueel goed uit, de achterste nog niet bekeken maar komt donderdag ivm beurt. Of kan het ook de rechter steun zijn die af is en het schudden veroorzaakt. Of, is het gewoon de koppeling (hoop het niet).

Alvast bedankt voor jullie input.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ben bang dat je koppeling de veroorzaker is. Meestal een defect druklager of drukgroep. Zelfs als er een motorsteun defect is gaat de motor niet schokken bij opkomen.
Is het een rustig schokken, laat zeggen met een frekwentie die nog te tellen, of is het echt een trillend gevoel met een iets hogere frekwentie?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ed,

Het is een frequentie die nog te tellen is (wel snel tellen). Meer schudden/deinen dan een echte trilling......
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Bij mij was ooit het 2-massa vliegwiel de oorzaak, maar controleer eerst de motor rubbers.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29897
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt inderdaad als een probleem met de koppeling of vliegwiel, is helaas een stuk duurder dan een motorsteun vervangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Vanavond nog eens even getest en uiteindelijk valt het schudden van de motor wel mee (denk ik) bij de koppeling op laten komen. Ook het vacuüm van de motorsteunen getest door het slangetje met mijn mond vacuüm te zuigen en mijn tong erop te zetten, deze blijft vacuüm en is niet lek.
Als ik terugschakel van de 3e naar de 2e versnelling voel ik in de auto wel een trilling komen, net voordat de koppeling helemaal aangrijpt en wat lager in de toeren. Opschakelen geeft geen problemen.

Dus, aannemelijk dat het de koppeling / dual mass vliegwiel is......helaas want die reparatie loopt wel in de papieren. Iemand enig idee wat de koppeling plus dual mass vliegwiel kost?

Andere suggesties hoor ik natuurlijk graag, maar drie van de drie antwoorden richting koppeling is geen goed teken (wel voor de kennis hier).
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Los kost een vliegwiel met koppeling ongeveer 8-900 euro als je de onderdelen zelf koopt. Inclusief montage waarbij de garage de onderdelen levert 2000 euro.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Mijn vliegwiel koste (in 2007) 672 euro, maar dat was voor een benzine
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Dat zijn serieuze bedragen, morgen de diagnose laten stellen. Met dit soort reparaties denk ik dat ie praktisch economisch total loss is. Houd jullie op de hoogte.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Nog even een vraag, welke onderdelen zijn er nodig om deze reparatie goed uit te voeren. Zover ik kan zien het volgende:
- Twee massa vliegwiel (31259450)
- Koppelingsset (30783311)
- Drukgroep (31259445)

Snel zoeken levert mij een prijs op van 1200 tot 1400 euro voor deze onderdelen. Iemand nog een goed(koop) adres waar deze onderdelen te verkrijgen zijn?

Ik heb wel eens gelezen over een dopje (bevries beveiliging) in het blok dat je gelijk moet vervangen.

Bedankt voor het meedenken en de tips.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dat dopje is voor het afsluiten van het olie kanaal, dat zit achter het vliegwiel, dat is nu een type (stalen) dop, die uiterlijke kenmerken van een vriesplug heeft.

Wat je nog meer nodig heb is een koppelings cilinder/ druklager

zie ook;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =koppeling
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =koppeling
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =koppeling
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... g&start=50
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat je ook nog nodig hebt is een krukas keerring, bakolie, boutenset vliegwiel.

Kijk even hier. De onderdelen zijn een stuk goedkoper:
http://www.buypartsby.co.uk/buy/VOLVO/V ... -flywheel/
Ik kom op 530 pond voor een vliegwiel en koppelingsset met druklager. Verzenden is soms een probleem, en vraag van tevoren of ze de onderdelen kunnen leveren voordat je geld over maakt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Johan, die eerste link is wel goed geschreven zeg. Daar zie je ook heel goed aan dat het een behoorlijke klus is. Bedankt.
Ed, goeie link en dat scheelt aanzienlijk in de kosten zeg. De overige onderdelen zoals door jullie vermeld en in het topic beschreven staan zijn in NL goed te halen.

Nou wil het geval dat er net twee experts van een 'volvo specialisten garage' naar gekeken hebben en die het nog niet noodzakelijk vinden om tot vervanging over te gaan. Ze waren er ook niet zeker van dat het het dual mass vliegwiel is. Als ik een betere diagnose wilde hebben (ze hebben erin gereden) moet ik even langskomen zodat ie op de brug kan.

Lees ik de eerst genoemde topic van Renelle dan voldoe ik aan alle eisen:
- Haperend oppakken van de koppeling bij laag toerental.
- Af en toe een tikkend geluid bij stationair draaien en de rammel bij uitzetten van de motor. Bij intrappen koppeling is de tik verdwenen.

Ben nu in dubio om het direct te laten uitvoeren (heb een kennis met brug, ervaring en kennis) of even een aantal kilometers te wachten. Second opinion ga ik iig doen.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Bij mij is 5000 km geleden de volledige koppeling, tweemassa vliegwiel, krukaskeering vervangen.
Echter sinds kort heb ik ook dat fenomeen wat Pieneman beschrijft " Als ik terugschakel van de 3e naar de 2e versnelling voel ik in de auto wel een trilling komen, net voordat de koppeling helemaal aangrijpt en wat lager in de toeren. Opschakelen geeft geen problemen.

Bij mij zijn al een aantal zaken vervangen die verdacht waren. rechter aandrijfas (vet liep er uit), onderste motorsteunen.

Vooralsnog is dit probleem nog niet defintief opgelost. Ik vraag me ook af of het de motor zelf kan zijn (bobine, onderdruksensor).
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Is er al iets bekend betreffende de genoemde klacht?
Ik ben altijd benieuwd naar het oplossen van genoemde problemen.
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

@s 60 Summum,
De diagnose is zeker, ik laat het echter nog even zo. Mocht ik van de zomer met de auto op vakantie gaan zal ik de reparatie uitvoeren voordat ik weg ga omdat ik dat niet aandurf en stranden onderweg zonde van de tijd is.
Voor nu is het risico acceptabel.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”