sludge

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
niba940
1st Gear member

weet iemand of heeft iemand ervaring met "" sludge ""
Volvo 940 2.3 T Estate
Fiat X1/9 Bertone
Honda SS50
admiral
5th Gear member

niba940 schreef:weet iemand of heeft iemand ervaring met "" sludge ""
Veel korte afstanden of lang stilstaan en dat heeft hij volgens mij gedaan. Of de koppakking lek. als je de olie peilstok eruit haalt en doe er dan, hou dan een aansteker bij het niveau aanwijs gedeelte en als het knettert dan zit er koelvloeistof in de olie en is je koppakking mogelijk lek.
niba940
1st Gear member

nee heb ik zelf niet ! laat staan dat ik de auto al heb !moet nog worden afgeleverd,
maar zat te kijken op internet en daar las ik telkens dat woord,
toen dacht ik !!
is dat verstandig om na te kijken bij mijn auto als ik hem heb !! uit voorzorg
Volvo 940 2.3 T Estate
Fiat X1/9 Bertone
Honda SS50
admiral
5th Gear member

niba940 schreef:nee heb ik zelf niet ! laat staan dat ik de auto al heb !moet nog worden afgeleverd,
maar zat te kijken op internet en daar las ik telkens dat woord,
toen dacht ik !!
is dat verstandig om na te kijken bij mijn auto als ik hem heb !! uit voorzorg
Uhm dat had je bij de eerste inspectie wel moeten controleren ja. Althans ik haal altijd de dop eraf. Ook bij draaiende motor, ik leg dan de dop er los op en als hij hem eraf blaast is het foute boel dan heeft het blok te veel overdruk.

Maar een Volvo blok kan veel hebben hoor.
niba940
1st Gear member

Ik heb dat getest met pijlstok er uit ! Gas gegeven en gebeurden niets'
Volvo 940 2.3 T Estate
Fiat X1/9 Bertone
Honda SS50
admiral
5th Gear member

niba940 schreef:Ik heb dat getest met pijlstok er uit ! Gas gegeven en gebeurden niets'
Dan lijkt het mij oke, toch.
piet22
2nd Gear member

Er zijn twee soorten sludge: wit en zwart.
White sludge onstaat door water in de olie, meestal ten gevolge van een lekke koppakking of korte afstanden rijden.
Black sludge onstaat door indikking en verharding van de motorolie bij wat minder optimaal ontworpen motoren. Klein cartervolume, hoge olietemperaturen en slechte carterventilatie spelen een rol. Door de verharding van de olie kan het olie-aanzuigfilter verstoppen waardoor de motor vast loopt. Black sludge is bij de 7- en 9- serie bijzonder zeldzaam zolang de carterventilatie goed functioneert. Maar als je bijvoorbeeld op het saabforum op black sludge zoekt dan krijg je iets van 2000 zoekresultaten.

Piet
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

sludge vormt zich door oxidatie van de motorolie als de olie te warm wordt, of door verzuring van de olie bij korte ritten met koude motor,

wat er in het laatste geval gebeurt is een ingewikkeld reaktie mechanisme:

bij de verbranding ontstaan stikstofoxiden (NOx) als de verbranding niet ideaal is, deze NOx slaat neer op de cilinderwand en blaast in het carter, en reageert met nog koude motor met de onverbrande brandstofrestjes die er op de cilinderwand en in het carter zich nog bevinden na koude start,

door deze reaktie worden zuren gevormd die de olie aantasten en tot sludge doen reageren,

verstopte carterventilatie , veel koude starts, en een slecht afgestelde motor met veel NOx produktie tijdens de verbranding, resulteren in snelle sludge vorming,

sludge vorming blokkeert de oliekanalen in motor en turbo en zorgt zo voor een negatieve spiraal, de olie oxideert nog sneller door de hitte van slechte oliedoorstroom en dit veroorzaakt nog meer sludge en nog weer meer hitte en de turbo begeeft het vaak als eerste nog voor dat de zuigerveren van een cilinder vastlopen,

940's zonder turbo hebben minder warme olie en hier vormt de sludge zich minder snel, goed ontwerp carterventilatie en ruime olievoorziening zorgen inderdaad waarschijnlijk voor een lange levensduur alle 940s,

de latere benzine 5 cilinders hebben soms een wat sneller verstopt rakende carterventilatie die dus goed in de gaten moet worden gehouden,

ook de 5cilinder d5 commonrail diesels kunnen last van sludgevorming hebben omdat de NOx produktie hoog is bij deze motoren,

dit omdat de NOx onstaat bij zuinige, arme brandstofmengsels, hoge inspuitdrukken, en de relatief vroege injectietijdstippen die deze motoren hebben om zuinig te draaien.

verdere vervroeging van inspuitmomenten bij tuning zorgt voor nog hogere NOx en belast de olie bij koude starts en korte ritten nog meer,

motorolie bevat additieven die sludgevorming tegengaan en vaak verversen van de olie is waarschijnlijk het beste middel tegen sludge,

de olie kan dan ook misschien beter vaker ververst worden op basis van het aantal draaiuren dan op basis van het aantal kilometers, omdat kortere en meestal ook langzamere ritten meer olieslijtage veroorzaken dan 130 op de snelweg rijden.

de eerder in dit draadje genoemde saabs hadden hun sludge probleem dan ook te danken aan de dodelijke combinatie van:
-slechte carterventilatie die snel verstopt zat
-arm afgestelde turbomotoren met hoge NOx
-onderbemeten oliekanalen in de motor
-bestuurders die op vaak weg naar grote kantoren veel in de randstad rondhingen met lage snelheden en korte afstanden
joris20
2nd Gear member

Bij mijn vorige v40 uit 2001 1.8 lpg g3 had ik last van witte drap aan de peilstok. Ik schrok me een hoedje toen ik het voor het eerst zag. Na een stukje te hebben gereden was het weg. De auto heb ik daarna een beurt gegeven met een a-merk olie en ik had er toen voor lange tijd geen last meer van. Het kwam weer terug toen ik een liter b merk (comma) olie erbij gooide om het peil weer op de juiste stand te krijgen. Het had bij mij te maken met de olie. Vaag, komt niet vaak voor, maar bij mij destijds wel. Heb verder nooit problemen gehad met een afzakken koelstofniveau ed.
S40 2004 2.0 D nette blaasbak
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

joris20,
verse olie met de juiste additives om sludge tegen te gaan is belangrijk, jouw ervaring bevestigt dat weer in het geval van witte sludge waar @piet22 het over had, voor de zwarte sludgevorming die wij hierboven beschreven zelfde verhaal over de olie additieven. De oorzaak van je witte sludge is hierbij nog alleen nog niet bekend.

groet,
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

sludge agv verstopte carterventilatie in een V70 2.5t 2004:

de carterventilatie is vervangen: nieuw potje, nieuwe leiding naar cilinderkop en naar onderblok ,onderste doorgang naar potje zat volledig dicht.

het carter was een sludgefabriek geworden door het dichtzitten van de carterventilatie omdat het aanwezig vocht in het carter met de uitlaatgasdampen die altijd het carter binnendringen reageerde tot zuur,

het zuur reageert dan met de olie en vormt dan sludge van de olie, de smering is dan sterkt verminderd omdat er minder olie is en de sludge deze olie ook nog hindert bij de doorstroming,

uiteindelijk gaat er een motorlager stuk of scheurt de kop, de oliezeef kan dichtgaan zitten waardoor de oliedruk nog lager wordt, veel 5 cilinder Volvo's op benzine hebben hier last van , vooral 2000-2004 auto's,

in elk geval is deze 2004 V70 van de onderstaande foto's gered van een vroeg einde.

het carterventilatie potje van de Volvo is hier opengezaagd getoond, er was geen ventilatie meer, de onderzijde van het potje zat helemaal dicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gast

Die caterventilaties zijn toch eenvoudig te reiningen? Wel leuk om zo'n ding open te zien.
lint
Geartronic member

Is dit een specifiek probleem voor de 5 cylinder motoren van 2000-2004 en hoe kan je dat voorkomen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

ehhh ... Stoppen met autorijden?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
lint
Geartronic member

Msuidgeest schreef:ehhh ... Stoppen met autorijden?
Dat is inderdaad ook een optie.
Ik dacht zelf aan de invloed van de soort motorolie, periodiek reinigen etc.
MGB GT 1976
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

@lint,
alle 5 cilinder Volvo's op benzine kunnen hier last van hebben, vooral ook de turbo's, bij 2000-2004 zien wij het vaak voorkomen,

hoe kan je deze sludgevorming vermijden:

-zorgen dat de carterventilatie dus schoon is,

of om hem schoon te houden
-veel olie verversen, weinig korte ritten, veel lange ritten maken

bij opwarming van de motor het eerste kwartiertje van autorijden wordt de meeste sludge veroorzaakt, omdat er dan nog een vochtige omgeving is in de motor, de NOx van de verbrandde gassen reageert dan met water in de olie en in de verbrandingskamer slaat het op de olie, dit vormt dan weer zuur, wat de olie aanvalt en tot sludge maakt,

stadsritjes enz. kunnen dus zoals @msuidgeest al stelt beter met auto met kleinere motor die sneller warm is , of met fiets worden gemaakt,

op zich inderdaad geen ingewikkelde klus, paar uurtjes werk en een hondertje aan materiaal, wel vuil werk, vooral als je probeert de in en uitgangen aan het blok nog wat schoon te pulken, daarna is het goed de olie een paar maal achtereen te verversen, als het zo vuil geworden is als op bovenstaande fotos.
lint
Geartronic member

Dank voor de uitgebreide informatie.
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”