Koplamp vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Cybertroy
Starter

Volvo V70 2005 D5

Water / vocht in de koplamp, is erg vervelend en vervanging zou een optie kunnen zijn. Of in mijn geval 190 euro besparen en de koplamp eruit halen en met een verfbrander (niet warmer dan 150 C) vanuit de binnenkant verwarmen, even wat compressielucht erdoorheen en klaar!

Ik ben geen automonteur maar wel een klein beetje handig, ik ben zo'n 2 uur in totaal bezig geweest.

We gaan aan de slag, eerst via de nieuwsgroepen VIDA gedownload voor de instructie. ik zal deze als bijlagen toevoegen :)

Eerst de bumper losmaken, kijk naar het volgende plaatje:

Afbeelding

Eerst moet je de strip in het midden van de bumper verwijderen (twee maal) dit gaat heel simpel door in de hoek met een plastic schroevendraaier of zoiets wat te wrikken en je trekt vanuit de wielkast naar het midden toe de strip er vanaf.

Het getal 5 verwijst naar de onderkant van de bumper vlak bij het wiel, hier zitten ook nog een drukknop zoals boven op de bumper, 6 stuks. in totaal heb je dus 8 drukknoppen. Heel simpel deze drukknoppen, gewoon met een kleine schroevendraaier in het midden drukken en hij is los!
Twee bouten voorin en twee torx schroeven aan de binnenkant van wielkast.

En mocht je de bumper er helemaal af willen halen kijk dan ook even naar het volgende plaatje. Je moet dan ook de connectors van de koplampsproeier verwijderen.

Afbeelding

Oke de bumper is los.

Afbeelding
De koplamp zit met 4 boutjes vast. Een van de boutjes zit verstopt achter de kap zoals je kan zien op de foto hier boven. Je kan het kapje los krijgen door twee torx schroeven en een boutje los te draaien. Als je dat hebt gedaan kan je bij het laatste boutje van de koplamp komen.
Een stekker losmaken en je kan de koplamp verwijderen.

Afbeelding

Ik hoef maar 1 koplamp schoon te maken dus laat ik de bumper aan een kant vast zitten.

Afbeelding
Klein beetje water in de koplamp.... Ik vermoed dat de koplampsproeiers hier voor verantwoordelijk zijn. Ze zijn inmiddels gedeactiveerd :)

Afbeelding

De lampjes eruit halen, warm maken en af en toe met perslucht door de koplamp, en na een kwartier is alles schoon!
Als dit gedaan is heb ik de lamp opnieuw gekit (met Polymax van Bison) gewoon de rand nogmaals kitten waar het 'glas' in de zwarte koplamp bak vast is gemaakt. kennelijk zit hier toch ergens een lekje.

Alles weer in elkaar draaien en klaar ben ik.

Afbeelding
En het resultaat.... Mag er zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JosW
5th Gear member

Mooie reportage. Heb de PDFjes opgeslagen voor eventueel later.
lint
Geartronic member

Dat is een duidelijke "how to's" geworden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Turbodesk
5th Gear member

De oorzaak van water in de koplampen is meestal het niet goed vast zetten van de bajonetsluiting van de knipperlichten.
Waarschijnlijk omdat je daar niet goed bij kan komen.
Afwatering druppelt daar namelijk precies bovenop onder de motorkap.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
vincent65
3rd Gear member

Mooi gedaan, maar wat omslachtig.
Ik had er ook vocht inzitten.
Lamp eruit gedraaid, föhn gepakt daarop met ducktape een stuk tuinslang gemonteerd, tuinslang door fitting gat naar binnen, föhn aangezet en na een tijdje was alles weer mooi droog.
Bij mij lag het idd ook aan een van de "fittingen" die lekte.
Zo als jij doet kan natuurlijk ook maar is wel wat meer werk ;-)
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Rome
3rd Gear member

Hele mooie reportage, bedankt !
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.

Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.

Afbeelding
Cybertroy
Starter

Turbodesk schreef:De oorzaak van water in de koplampen is meestal het niet goed vast zetten van de bajonetsluiting van de knipperlichten.
Waarschijnlijk omdat je daar niet goed bij kan komen.
Afwatering druppelt daar namelijk precies bovenop onder de motorkap.
Nou dit kon ook wel eens de oorzaak zijn geweest! ik meende mij te herinneren tijdens het demonteren dat het lampje van de knipperlicht los zat. en ja als je kijkt naar de afwatering via de motorkap en daar tussen kom je bij de knipperlicht uit.....
Cybertroy
Starter

vincent65 schreef:Mooi gedaan, maar wat omslachtig.
Ik had er ook vocht inzitten.
Lamp eruit gedraaid, föhn gepakt daarop met ducktape een stuk tuinslang gemonteerd, tuinslang door fitting gat naar binnen, föhn aangezet en na een tijdje was alles weer mooi droog.
Bij mij lag het idd ook aan een van de "fittingen" die lekte.
Zo als jij doet kan natuurlijk ook maar is wel wat meer werk ;-)
Ja dat is natuurlijk ook een manier! :P Maar omdat er zoveel water in mijn koplamp zat was het toch wel noodzakelijk om deze te demonteren.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”