Hej,
Ik heb vandaag voor de 2e keer getankt en eens even uitgerekend wat de auto rijdt. (heb de auto 3 weken)
Ik schrok best wel.
Mijn oude V40 uit 96 haalde met gemak 1/10 in de stad.
Maar de T4 blijkt na berekening alweer 1/7,5 te hebben gereden. (ook stad)
Dit lijkt me een beetje te veel.
Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal verbruik is, of dat ik eens boegies e.d. moet gaan laten vervangen.
Alvast bedankt,
Marco.
Brandstofverbruik T4
- Hang-oor
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 21:06
- Locatie: Overijssel
Een verbruik van 1:7,5 in de stad met een T4 zit je al snel aan. Ik haal 1:8 met een 2.0T met ook bijna alleen maar korte ritjes (minder dan 5 km). Als ik een tank zuinig leeg rijd, dan zit ik overigens wel op de 1:10
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 18:40
- Locatie: Uden
Dit zijn normale waarde's voor korte ritten, maar wat had jij in gedachten dan voor je hem kocht? Het is wel een auto met 200 pk!
Dan weet je al dat je geen zuinigheidswedstrijdjes wint. Een T4 koop je ook niet met je verstand maar met je hart.
Dan weet je al dat je geen zuinigheidswedstrijdjes wint. Een T4 koop je ook niet met je verstand maar met je hart.
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
- havym
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 03.05.2006 - 22:22
- Locatie: Enschede
Ik was dus altijd een 1.8 V40 uit 96 gewend. Die reed zuiniger.
Ik had verwacht dat een T4 wel duurder zou rijden, meer dit wist ik niet.
Maar geeft ook niet. Ik heb hem met m'n hart gekocht. :
Ik had verwacht dat een T4 wel duurder zou rijden, meer dit wist ik niet.
Maar geeft ook niet. Ik heb hem met m'n hart gekocht. :

Volvo V40 T4 fase 2 met G3 installatie
- Alex
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53
Met heel veel korte ritjes zit ik rond de 1:9, gemiddeld haal ik tussen de 1:10 en 1:11. Met af en toe uitschieters naar boven en beneden 

2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
- Rode T4
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
- Locatie: Zuid-Holland
Als ik lekker wil scheuren pak ik de T4 als ik zuinig wil rijden de LPI. Een T4 is gewoon fun.
Op de snelweg haal ik best 1:13 - 1:14 maar dat is dan wel bij de trajectcontroles. Wat trouwens wel helpt om het verbruik in de stad in de hand te houden is niet hoog in de toeren rijden dus snel doorschakelen.
Op de snelweg haal ik best 1:13 - 1:14 maar dat is dan wel bij de trajectcontroles. Wat trouwens wel helpt om het verbruik in de stad in de hand te houden is niet hoog in de toeren rijden dus snel doorschakelen.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 22:36
Ik heb een 1.8 uit 2000 S40 en die haalt nog maar net de 500km met een volle tank, ongeveer 50% (50-80) in de stad, 50% snelweg (120 +)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 05.08.2006 - 18:45
Het verbruik moet je wel over een langere periode opvolgen.
Het verbruik van mijn V40 T4 komt op 1:9,6 over 120000km.
Dit houdt snelle ritten in, stadsritten maar ook rustig toeren over gewone wegen in.
Als het nodig is of als ik er zin in heb wordt het volle vermogen ook gebruikt.
Het verbruik van mijn V40 T4 komt op 1:9,6 over 120000km.
Dit houdt snelle ritten in, stadsritten maar ook rustig toeren over gewone wegen in.
Als het nodig is of als ik er zin in heb wordt het volle vermogen ook gebruikt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
- Contacteer:
Da's bij mij ook. Momenteel rij ik 8,3L/100 km. Dat is vanuit de stad hetv platteland op (30 km) en weer terug (30km). Absoluut geen slecht gebruik voor een T4. Ik ben een gemiddelde snelle rijder! Lekker veel cruise control, dat wel.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Dit is ook wat ik denk, maar in een andere treat wilde men mij laten geloven dat een T4 zelfs zuiniger reed dan zijn minder gemotoriseerde broertjes. Dit werd door veel T4 rijders beaamd.zillion schreef:Dit zijn normale waarde's voor korte ritten, maar wat had jij in gedachten dan voor je hem kocht? Het is wel een auto met 200 pk!
Dan weet je al dat je geen zuinigheidswedstrijdjes wint. Een T4 koop je ook niet met je verstand maar met je hart.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6469
Gr. Marcel
- Alex
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53
Als jij met een 1.8 continu toeren maakt en vol gas geeft om de gang erin te houden heb je best kans dat je met een T4 bij gelijke prestaties zuiniger rijdt omdat die dan veel minder hard hoeft te werken 

2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
[quote="havym"]Hej,
Ik heb vandaag voor de 2e keer getankt en eens even uitgerekend wat de auto rijdt. (heb de auto 3 weken)
Ik schrok best wel.
Mijn oude V40 uit 96 haalde met gemak 1/10 in de stad.
Maar de T4 blijkt na berekening alweer 1/7,5 te hebben gereden. (ook stad)
Dit lijkt me een beetje te veel.
Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal verbruik is, of dat ik eens boegies e.d. moet gaan laten vervangen.
Alvast bedankt,
Marco.[/quote]
Ik vind 1/7.5 erg veel, zelfs voor een T4. Helaas kan het aan meerdere dingen liggen, b.v. de lambdasensor, die probeert in closed-loop mode (tot ongeveer 4000RPM) de Air/Fuel Ratio op 14.7/1 te houden (optimale verhouding lucht/benzine in kilo's, niet liters). Als die het niet goed doet zal ie te rijk kunnen lopen en dus onzuinig.
Als jeeen T4 NIET op zijn staart trapt is het gewoon een 1.9 of 2.0 (met een slechtere compressie
). Dat ding gaat pas heel veel benzine inspuiten als de turbo extra lucht naar binnen blaast.
Maar bougies of bougiekabels of coils zouden ook een probleem kunnen zijn.
Zie je wel eens zwarte rook?
Ik heb vandaag voor de 2e keer getankt en eens even uitgerekend wat de auto rijdt. (heb de auto 3 weken)
Ik schrok best wel.
Mijn oude V40 uit 96 haalde met gemak 1/10 in de stad.
Maar de T4 blijkt na berekening alweer 1/7,5 te hebben gereden. (ook stad)
Dit lijkt me een beetje te veel.
Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal verbruik is, of dat ik eens boegies e.d. moet gaan laten vervangen.
Alvast bedankt,
Marco.[/quote]
Ik vind 1/7.5 erg veel, zelfs voor een T4. Helaas kan het aan meerdere dingen liggen, b.v. de lambdasensor, die probeert in closed-loop mode (tot ongeveer 4000RPM) de Air/Fuel Ratio op 14.7/1 te houden (optimale verhouding lucht/benzine in kilo's, niet liters). Als die het niet goed doet zal ie te rijk kunnen lopen en dus onzuinig.
Als jeeen T4 NIET op zijn staart trapt is het gewoon een 1.9 of 2.0 (met een slechtere compressie

Maar bougies of bougiekabels of coils zouden ook een probleem kunnen zijn.
Zie je wel eens zwarte rook?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 05.08.2006 - 18:45
na 3 weken gebruik en 2 maal tanken zal het wel aan je rijstijl liggen daar je de T4 toch even "geprobeerd" hebt hoeveel rijplezier het je wel verschaft, maar rij je daarentegen even met het "gewone" verkeer mee met normale accelleraties en op normale snelheden zal je merken dat het verbruik best wel meevalt.
Het blijft natuurlijk een "turbo aangedreven supersnelle wagen" die veeeeel andere voertuigen achter laat ! begrijp je.
Het blijft natuurlijk een "turbo aangedreven supersnelle wagen" die veeeeel andere voertuigen achter laat ! begrijp je.
- havym
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 03.05.2006 - 22:22
- Locatie: Enschede
Nee ik heb nog nooit zwarte rook gezien.v40jlt4 schreef:
Ik vind 1/7.5 erg veel, zelfs voor een T4. Helaas kan het aan meerdere dingen liggen, b.v. de lambdasensor, die probeert in closed-loop mode (tot ongeveer 4000RPM) de Air/Fuel Ratio op 14.7/1 te houden (optimale verhouding lucht/benzine in kilo's, niet liters). Als die het niet goed doet zal ie te rijk kunnen lopen en dus onzuinig.
Als jeeen T4 NIET op zijn staart trapt is het gewoon een 1.9 of 2.0 (met een slechtere compressie). Dat ding gaat pas heel veel benzine inspuiten als de turbo extra lucht naar binnen blaast.
Maar bougies of bougiekabels of coils zouden ook een probleem kunnen zijn.
Zie je wel eens zwarte rook?
Lijkt me trouwens ook niet best als ik dat zou zien.
Meestal is er dan wat meer aan de hand.

Volvo V40 T4 fase 2 met G3 installatie