Omdat ik over een kleine 2 maanden op vakantie ga naar spanje met een V60PIH en een caravan van 1600 kg heb ik de volgende vraag: Wie heeft er info of tips voor het rijden met een caravan in de bergen?
Ik zou graag bergaf regenereren en dat gaat het beste met de rem licht ingedrukt. Weet iemand of de remblokken ook bij licht remmen en maximaal regenereren bekrachtigd worden? Met andere woorden, lopen de remmen dan warm? Ik denk zelf van wel maar weet het niet zeker.
De bult op in power modus lijkt me wel geweldig!
Als er andere behulpzame opmerkingen of tips zijn dan hou ik mij aanbevolen.
V60 PIH - rijden met caravan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32
lint,
dat is nu precies mijn vraag. Omdat de auto bij een lichte pedaaldruk regenereert vraag ik mij af in hoeverre op dat moment de remblokken tegen de remschijven drukken...
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Want ik denk dat met alleen het gas loslaten (dan regenereert de auto ook een beetje) de weerstand van de regeneratie onvoldoende is om de combinatie niet in snelheid te laten stijgen. Dit hangt ook van het hellingspercentage af natuurlijk. Maar ik schat in dat bij een beetje helling dat al zo is.
dat is nu precies mijn vraag. Omdat de auto bij een lichte pedaaldruk regenereert vraag ik mij af in hoeverre op dat moment de remblokken tegen de remschijven drukken...
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Want ik denk dat met alleen het gas loslaten (dan regenereert de auto ook een beetje) de weerstand van de regeneratie onvoldoende is om de combinatie niet in snelheid te laten stijgen. Dit hangt ook van het hellingspercentage af natuurlijk. Maar ik schat in dat bij een beetje helling dat al zo is.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou mij met het rijden van de pih isw met de caravan minder bezig houden met het regeneren en meer met wat de combinatie doet.
Een accupakket(gewicht), geen niveauregeling + redelijke caravan en je zit maar zo boven de 3.5ton.
Licht remmen om te regeneren gaat geheid voor warm lopenende/vast zittende remmen zorgen, zeg ik als ex-internationaal vrachtwagenchauffeur.
Gewoon de automaat in manueel en het remmend vermogen van de bak gebruiken.
Een retarder zal de pih niet hebben, denk ik.
Edit gaat het echt te hard dan zou ik even kort maar stevig in een rechte lijn remmen om vervolgens door rijwind de boel even af te laten koelen.
Een accupakket(gewicht), geen niveauregeling + redelijke caravan en je zit maar zo boven de 3.5ton.
Licht remmen om te regeneren gaat geheid voor warm lopenende/vast zittende remmen zorgen, zeg ik als ex-internationaal vrachtwagenchauffeur.
Gewoon de automaat in manueel en het remmend vermogen van de bak gebruiken.
Een retarder zal de pih niet hebben, denk ik.
Edit gaat het echt te hard dan zou ik even kort maar stevig in een rechte lijn remmen om vervolgens door rijwind de boel even af te laten koelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24588
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
klopt niet bij de Hybrid, normaal gesproken wel. Maar het rempedaal is zo gebouwd dat je de eerste paar centimeter weerstand voelt van een rubber ding. Dan rem je dus helemaal niet met de remblokken maar gaan de regeneratie aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Je ziet dan ook de bubbels op het linker schermpje in je dashlint schreef:Bergaf rijden met de rem iets ingetrapt lijkt mij niet goed voor je remsysteem, dat gaat zeker warmlopen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
Kan je niet beter de save knop gebruiken?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33097
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Auto schijnt voorzien te zijn van zulke veren dat hij al het gewicht makkelijk aan moet kunnen.Thom schreef:Ik zou ook je kogeldruk goed meten, de PIH is helaas niet (te) voorzien van niveauregeling :?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
Weet iemand of de V60 PIH lager of hoger is dan een reguliere V60?
Zijn de veringen extreem hard?
Zijn de veringen extreem hard?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33097
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja zijn veel harder en stugger dan een normale V60.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Lever je veel veercomfort in door die stuggere veren of wordt dat deels gecompenseerd door het hogere gewicht van PIH?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24588
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
hier sluit ik me bij aanjvov60 schreef:In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40444
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Heren, dit topic gaat over ervaringen met het rijden met een V60 PIH in combinatie met een caravan.
OT berichten zijn verwijderd.
Heren, dit topic gaat over ervaringen met het rijden met een V60 PIH in combinatie met een caravan.
OT berichten zijn verwijderd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.02.2009 - 11:15
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Bij bergaf; de safe-functie aan geeft volgens mij de meeste weerstand (automaat in manual) en het beste rendement voor het opladen....daarbij incidenteel licht de rem indrukken geeft volgens mij in dat geval het beste resultaat voor een 'volle' accu.
Hopelijk een V60 PIH in bestelling! Black sapphire, HT-line, getinte ramen, sportleder beachwood met zwarte hemelbekleding
Peugeot 508sw s/s
V50 DRIVe Edition I
Peugeot 508sw s/s
V50 DRIVe Edition I
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Volgens mij gaat met de Save functie aan de diesel motor meer toeren maken om de accu bij te laden. Met de automaat in manual schakel je de elektrische motor uit, maar dat doet de Save knop ook (tenzij je al meer dan 20km bent opgeladen). Volgens mij hebben beide handelingen niets te maken met de weerstand en regeneratie bij een afdaling.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24588
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
voor de versnellingsbak is meer toeren juist lekker, koelt 'ie beter. Vergeet niet bij klimmen een tandje terug te schakelen om de motor en bak wat meer teoren te laten draaienRichieB schreef:Volgens mij gaat met de Save functie aan de diesel motor meer toeren maken om de accu bij te laden. Met de automaat in manual schakel je de elektrische motor uit, maar dat doet de Save knop ook (tenzij je al meer dan 20km bent opgeladen). Volgens mij hebben beide handelingen niets te maken met de weerstand en regeneratie bij een afdaling.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
- Locatie: Arnhem
En een V70 T5 met sportonderstel.....Walter schreef:hier sluit ik me bij aanjvov60 schreef:In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...

V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008