Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Het remlicht van mijn Volvo V70 station, 2003, blijft permanent aan staan. Kan natuurlijk de schakelaar zijn bij het rempedaal, echter die heb ik even ontkoppeld (draadstekker losgehaald) of zou het remlicht relais kunnen zijn in de achterbak.
Nu kan ik niet vinden welk relais het dan zou moeten zijn, het instructieboekje geeft daar geen overzicht van, en voorts zou ik dan moeten weten hoe ik het relais even kan testen.
Hartelijk dank voor de te nemen moeite,
Frans
Remlicht V70 staat permanent aan
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik had nog niet zo lang geleden ook een relais-probleem, met dien verstande dat de remlichten het helemaal niet deden. Was inderdaad een relais-probleem. Ik heb een V70 van 2001. Ik weet dus niet of onderstaande link ook voor jou geldt.
Doormeten kon niet volgens de dealer, heb een nieuwe gekocht. Ik geloof een paar tientjes. Bestaat tegenwoordig uit 2 delen. Je krijgt er dus 2 met dezelfde functionaliteit als de defecte.
http://www.volvoxc.com/0/resources/how- ... cement.pdf
Doormeten kon niet volgens de dealer, heb een nieuwe gekocht. Ik geloof een paar tientjes. Bestaat tegenwoordig uit 2 delen. Je krijgt er dus 2 met dezelfde functionaliteit als de defecte.
http://www.volvoxc.com/0/resources/how- ... cement.pdf
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 23.07.2012 - 14:07
Jos,
Dank voor jouw berichtje. Ik denk inderdaad dat het aan het relais ligt, de schakelaar op het rempedaal werkt, in ieder geval als ik hem intrap komt de mededeling "controleer remlichten", en omdat de lichten permanent blijven branden zal het volgens mij alleen maar aan het relais kunnen liggen. (Zij er in mijn geval al 2, dus kennelijk heeft reparatie al eens plaatsgevonden).
Waar ik nog wel even mee zit, hoe kom ik er goed bij, de helft van de REM zit achter het achterpaneel en ik zie niet goed hoe ik die - zonder geweld want dat is nooit goed - er netjes afkrijg.
Hoop dat je dar ook nog een tip voor hebt.
Groet en dank,
Frans
Dank voor jouw berichtje. Ik denk inderdaad dat het aan het relais ligt, de schakelaar op het rempedaal werkt, in ieder geval als ik hem intrap komt de mededeling "controleer remlichten", en omdat de lichten permanent blijven branden zal het volgens mij alleen maar aan het relais kunnen liggen. (Zij er in mijn geval al 2, dus kennelijk heeft reparatie al eens plaatsgevonden).
Waar ik nog wel even mee zit, hoe kom ik er goed bij, de helft van de REM zit achter het achterpaneel en ik zie niet goed hoe ik die - zonder geweld want dat is nooit goed - er netjes afkrijg.
Hoop dat je dar ook nog een tip voor hebt.
Groet en dank,
Frans
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 23.07.2012 - 14:07
Jos,
Die schroef had ik inderdaad al gevonden en verwijderd, maar ik vond het nog wel een beetje vast zitten, dus was in de veronderstelling dat er nog een verborgen schroef ergens zou zitten. Nu ik weet dat dat niet zo is durf ik wat meer te proberen.
Kan je zelf overigens de werking van het relais nog controleren? Zodat ik niet de kosten maak van een nieuw relais terwijl de oorzaak een andere blijkt te zijn?
Thanks again.
Frans
Die schroef had ik inderdaad al gevonden en verwijderd, maar ik vond het nog wel een beetje vast zitten, dus was in de veronderstelling dat er nog een verborgen schroef ergens zou zitten. Nu ik weet dat dat niet zo is durf ik wat meer te proberen.
Kan je zelf overigens de werking van het relais nog controleren? Zodat ik niet de kosten maak van een nieuw relais terwijl de oorzaak een andere blijkt te zijn?
Thanks again.
Frans
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik meen me te herinneren dat ik het deksel van het tweede luik omhoog had gedaan bij het loswringen van het paneel.
Wat betreft het relais, mijn vaste en zeer betrouwbare mannetje zegt dat die dingen niet te testen zijn. Overigens, een beetje dealer laat je het ter plekke vervangen en neemt het eventueel terug.
Wat betreft het relais, mijn vaste en zeer betrouwbare mannetje zegt dat die dingen niet te testen zijn. Overigens, een beetje dealer laat je het ter plekke vervangen en neemt het eventueel terug.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 23.07.2012 - 14:07
Jos,
Paneeltje heb ik inmiddels los, ietsje kracht gezet en toen liet het paneel aan de bovenkant los. Ik had inmiddels ook een tekening gevonden van het loshalen van het paneel en dat was erg behulpzaam, bovenin zitten 3 klipsluitingen waar het paneel invalt en daarvoor heb je juist dat beetje kracht nodig om hem los te maken, vervolgens kan je hem eruit krijgen door hem naar voren te laten komen aan de bovenkant en dan komen de lipjes aan de onderkant los.
Nu even afwachten tot van de week, dan rijd ik wel even langs de dealer om te kijken of dit de oorzaak is of dat ik mogelijk een andere storing aan de auto heb.
Dank en prettige dag verder.
Frans
Paneeltje heb ik inmiddels los, ietsje kracht gezet en toen liet het paneel aan de bovenkant los. Ik had inmiddels ook een tekening gevonden van het loshalen van het paneel en dat was erg behulpzaam, bovenin zitten 3 klipsluitingen waar het paneel invalt en daarvoor heb je juist dat beetje kracht nodig om hem los te maken, vervolgens kan je hem eruit krijgen door hem naar voren te laten komen aan de bovenkant en dan komen de lipjes aan de onderkant los.
Nu even afwachten tot van de week, dan rijd ik wel even langs de dealer om te kijken of dit de oorzaak is of dat ik mogelijk een andere storing aan de auto heb.
Dank en prettige dag verder.
Frans
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Op dat REM moduul, zitten verschillende relais. Als je het vermoeden hebt, dat 1 relais blijft kleven, of vast zit, zou je hem kunnen verwisselen met een ander relais. Gaat de fout mee, weetje dat het aan het relais ligt. Bijv: erworden identieke relais gebruikt voor de achteruitrijlampen en de remlichten. Verwisselen het relais met deze, en als je achteruitrijlampen blijven branden, weet je genoeg.
Een vrij goed schema van diverse zaken kun je hier vinden:
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... 0_XC90.pdf
Een vrij goed schema van diverse zaken kun je hier vinden:
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... 0_XC90.pdf
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19