Dank u we worden zo wijzer.
Ik heb even tijd nodig om deze info te verzamelen. :roll:
Eerst glas wijn en nachtje slapen..............
Wel of niet in neutraal
- Bover
- 8th Gear member
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- volvo-nieuwolda
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Volgens mij krijg je van die waterslang juist eerder kromme schijven dan van 2 minuten met je voet op de rem.Ludo schreef:als jij 1 á 2 minuten met je voet op de rem gaat staan heb je geheid binnen 5000km kromme schijven.MN schreef:Gevoelsmatig denk je dat het verkeerd is om in D te laten,
remmen zijn al snel warm als je enkele keren kort op elkaar hebt moet remmen, of als je van iets hogere snelheid snel moet/wil stilstaan.
als je een stevig ritje achter de rug hebt, is de olie ook warmer, gewoon in D laten staan dan en handrem optrekken, de oliepomp stopt immers als je em naar N zet.
voor degene die niet gelooft dat schijven snel warm zijn, rij maar eens een klein blokje om, keer of 4-5 gewoon normaal remmen, als je dan weer thuis parkeert meteen de waterslang op de schijven en luister goed.
wat hoor je?.
:shock:
Warmte wordt veroorzaakt door wrijving, als jeje rempedaal volledig hebt ingedrukt, drukt je remblok dus vol tegen je schijf, schijf draait niet, dus is er geen wrijving er geen toegevoegde warmte.
Als je een paar blokjes bent omgereden en lekker geremd hebt, is dit een heel ander verhaal, omdat je steeds de snelheid uit je auto moet halen, en er dus wel wrijving is van de draaiende schijf tegen je remblokken, dus ook de bijbehorende warmte.
Roeland
Volvo for life! (and after, laatste ritje ook in een volvo!)
history:
144 1972 - 164 1971 - 245 div - 340 1985 - 440 1987 - 740 1991 - v70 1998
history:
- Bover
- 8th Gear member
dAG jOEP,Joep S. schreef:Bob, ik ga er vanuit dat je engels goed is. Op deze site staat relatief eenvoudig de werking van een automaat uitgelegd: http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm Ik denk dat vooral de tweede pagina van het verhaal interressant voor je is.
De werking is nou eenmaal een stuk lastiger dan die van een handgeschakelde bak.
Mijn engels is ok, en nu is mijn TECHNISCH engels bijgespijkert(d)
Een duidelijke uitleg. Ik denk dat ik het goed heb begrepen.
dank
-
- 6th Gear member
je spreekt jezelf tegen.volvo-nieuwolda schreef:Warmte wordt veroorzaakt door wrijving, als jeje rempedaal volledig hebt ingedrukt, drukt je remblok dus vol tegen je schijf, schijf draait niet, dus is er geen wrijving er geen toegevoegde warmte.
warmte word veroorzaakt door wrijving schrijf je, okee.
de schijf word dus warm (lees heet) door het remmen.
als je vervolgens je voet op het pedaal houd terwijl je stilstaat kan op de plek waar de blok zit de warmte niet weg.
neem de proef maar op de som...
-
- 1st Gear member
Als ik mij ook even als natuurkundige mag mengen in deze discussie 
Warmte is energie, energie is kracht * afstand.
Bij bijvoorbeeld het accelereren van een auto genereer je snelheidsenergie. Dit doe je met een bepaalde kracht over een bepaalde afstand. Beide vermenigvuldigd met elkaar levert de hoeveelheid energie in Joules. Als je dus stil staat kun je zo hard tegen de auto aan duwen als je wilt, maar je genereerd geen (snelheids-)energie. Hoe hard je ook duwt. Logisch, niet?
Nu andersom; het remmen. Als je een bepaalde snelheid rijdt en je wilt tot stilstand afremmen wordt alle energie die je tijdens de acceleratie aan de motor hebt onttrokken weer uit de auto gehaald. Remmen zetten dit om in warmte. De hoeveelheid warmte wordt ook dit keer bepaald door kracht * afstand, dus de kracht waarmee je remt, en de afstand waarover je remt. Ook logisch; hard remmen over korte afstand neemt evenveel snelheid weg als zachtjes remmen over langere afstand.
Nu remmen terwijl je stil staat: je beweegt niet, maar je oefent wel een kracht uit op de remschijven. Ook hier geldt kracht * afstand, maar de afstand is gelijk aan 0, omdat we stil staan. Het resultaat: kracht * 0 = 0! Geen warmte, dus.
Het argument dat de remschijven de warmte niet kwijt kunnen op de plaats waar de remblokken zitten is niet waar; je drukt immers de blokken tegen de schijven aan, en de remblokken geleiden warmte vrij goed.
Ik heb 10 jaar lang een 850 Automaat gehad, en ik heb 'm altijd in D gehad onder het rijden. Het steeds schakelen tussen N en D levert meer slijtage voor de automaat dan het in D laten staan.
Voor de geïnteresseerden wil ik op aanvraag wel proberen uit te leggen hoe een automaat werkt.
Zo, hoop dat dit verhaaltje 't een beetje duidelijk maakt

Warmte is energie, energie is kracht * afstand.
Bij bijvoorbeeld het accelereren van een auto genereer je snelheidsenergie. Dit doe je met een bepaalde kracht over een bepaalde afstand. Beide vermenigvuldigd met elkaar levert de hoeveelheid energie in Joules. Als je dus stil staat kun je zo hard tegen de auto aan duwen als je wilt, maar je genereerd geen (snelheids-)energie. Hoe hard je ook duwt. Logisch, niet?
Nu andersom; het remmen. Als je een bepaalde snelheid rijdt en je wilt tot stilstand afremmen wordt alle energie die je tijdens de acceleratie aan de motor hebt onttrokken weer uit de auto gehaald. Remmen zetten dit om in warmte. De hoeveelheid warmte wordt ook dit keer bepaald door kracht * afstand, dus de kracht waarmee je remt, en de afstand waarover je remt. Ook logisch; hard remmen over korte afstand neemt evenveel snelheid weg als zachtjes remmen over langere afstand.
Nu remmen terwijl je stil staat: je beweegt niet, maar je oefent wel een kracht uit op de remschijven. Ook hier geldt kracht * afstand, maar de afstand is gelijk aan 0, omdat we stil staan. Het resultaat: kracht * 0 = 0! Geen warmte, dus.
Het argument dat de remschijven de warmte niet kwijt kunnen op de plaats waar de remblokken zitten is niet waar; je drukt immers de blokken tegen de schijven aan, en de remblokken geleiden warmte vrij goed.
Ik heb 10 jaar lang een 850 Automaat gehad, en ik heb 'm altijd in D gehad onder het rijden. Het steeds schakelen tussen N en D levert meer slijtage voor de automaat dan het in D laten staan.
Voor de geïnteresseerden wil ik op aanvraag wel proberen uit te leggen hoe een automaat werkt.

- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ok
maar je isoleert de warmteafgifte toch op die plek, je legt er ahw toch iets op?
maar je isoleert de warmteafgifte toch op die plek, je legt er ahw toch iets op?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 6th Gear member
volgens mij heb je nog nooit écht geremd.Bazz0847 schreef:Het argument dat de remschijven de warmte niet kwijt kunnen op de plaats waar de remblokken zitten is niet waar; je drukt immers de blokken tegen de schijven aan, en de remblokken geleiden warmte vrij goed.
de blokken zijn ook warm, die kunnen de enorme hitte nooit afgeleiden.
daar heb ik geen natuurkunde voor nodig, er liggen nog wel een setje of 4 (zo goed als nieuw) als bewijs in m'n garage...
maar zoals ik eerder al schreef:
Ludo schreef:neem de proef maar op de som...
-
- 2nd Gear member
Heb ook nog even een vraag. Tot gister nooit automaat gereden en ben vandaag meteen verkocht. Begrijp nog niet helemaal hoe ik de auto het beste kan afzetten. Gewoon contact terugdraaien en dan in P zetten of eerst vanuit D in P zetten en dan contact uitzetten?
Ben benieuwd? Alvast bedankt voor jullie tips!
V70 2.4 benzine aut.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
In P zetten en het contact afzetten
Volvo for life
- volvo-nieuwolda
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ja dat is precies wat ik bedoeldeBazz0847 schreef:Als ik mij ook even als natuurkundige mag mengen in deze discussie
-knip-

Ik zit alleen niet zo in de Joules hahaha.
Volvo for life! (and after, laatste ritje ook in een volvo!)
history:
history:
- Bover
- 8th Gear member
Mijn volgorde is bij het stoppen uitzetten/parkeren:Bas R schreef:Heb ook nog even een vraag. Tot gister nooit automaat gereden en ben vandaag meteen verkocht. Begrijp nog niet helemaal hoe ik de auto het beste kan afzetten. Gewoon contact terugdraaien en dan in P zetten of eerst vanuit D in P zetten en dan contact uitzetten?
Voet op rem
Van D naar N stand
Handrem aantrekken
Voetrem loslaten ( auto gaat eventueel ietsje achter-vooruit op helling )
Stand in P
-
- 2nd Gear member
De volvo manual is hier heel duidelijk over (voor de AW5 bak):
# When the engine is idling, the gear selector is in the Drive position and the brake pedal is depressed, the transmission will automatically switch to neutral.
# The transmission will automatically return to Drive when the brake pedal is released.
DUS: altijd in Drive laten staan en de voet op de rem. De automaat schakelt dan zelf naar Neutral als het nodig is. Gebruik je de handrem dan zal de automaat waarschijnlijk niet naar N schakelen.
(Overigens merk je ook dat de automaat wee inschakeld als je de rem loslaat)
VOLVO je denkt ook aan alles... (of was dat TEFAL)
Overigens snap ik niet hoe remmen warm kunnen lopen wanneer je silstaat. (Er is geen beweging --> geen warmteontwikkeling)
De schijf kan wel kromtrekken doordat hij ongelijkmatig afkoelt. Waar de remblok zich vastklemt zal de schijf minder koelen.
Het maakt dan echter geen verschil of je de handrem of voetrem gebruikt
DUS: Drive + voetrem als je stilstaat (en dan niet kruipen)
# When the engine is idling, the gear selector is in the Drive position and the brake pedal is depressed, the transmission will automatically switch to neutral.
# The transmission will automatically return to Drive when the brake pedal is released.
DUS: altijd in Drive laten staan en de voet op de rem. De automaat schakelt dan zelf naar Neutral als het nodig is. Gebruik je de handrem dan zal de automaat waarschijnlijk niet naar N schakelen.
(Overigens merk je ook dat de automaat wee inschakeld als je de rem loslaat)
VOLVO je denkt ook aan alles... (of was dat TEFAL)
Overigens snap ik niet hoe remmen warm kunnen lopen wanneer je silstaat. (Er is geen beweging --> geen warmteontwikkeling)
De schijf kan wel kromtrekken doordat hij ongelijkmatig afkoelt. Waar de remblok zich vastklemt zal de schijf minder koelen.
Het maakt dan echter geen verschil of je de handrem of voetrem gebruikt
DUS: Drive + voetrem als je stilstaat (en dan niet kruipen)
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Heb met mn automaat de handrem nog nooit gebruikt, P heet niet voor niets zo...S80_USA schreef:Voet op rem
Pook in P
Handrem aantrekken
Voetrem los
Sleutel eruit
-
- 6th Gear member
je snapt het niet maar je geeft zelf wel het antwoord op je twijfels. :?:fkey schreef: Overigens snap ik niet hoe remmen warm kunnen lopen wanneer je silstaat. (Er is geen beweging --> geen warmteontwikkeling)
van stilstaan loopt een schijf idd niet warm, maar vóórdat je gaat stilstaan (aan rood licht bv) moet je toch eerst remmen, of hoe doe jij dat dan?.
het maakt wel degelijk uit, het zijn 2 gescheiden remsystemen.fkey schreef: Het maakt dan echter geen verschil of je de handrem of voetrem gebruikt
- Bover
- 8th Gear member
Bart de handrem is die greep tussen de stoelen. Probeer eens...bart simpson schreef:Heb met mn automaat de handrem nog nooit gebruikt, P heet niet voor niets zo...S80_USA schreef:Voet op rem
Pook in P
Handrem aantrekken
Voetrem los
Sleutel eruit