Instelbare stuurbekrachtiging

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

Tijdens het configureren en ook op dit forum zie ik de optie "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid" voorbij komen.

Mijn vraag is echter:
1. Is dit een nuttige toevoeging/optie en gebruik je dit echt of zit het te ver weggestopt in één of ander menu?
2. Ben aan het kijken voor een D2 momentum (14% bijtelling leaseauto uiteraard) en heeft het daarop veel nut als ik niet het sportonderstel neem?

Hoor graag jullie ervaringen hiermee.

p.s. voor degene die het graag wil weten, mijn huidige auto is Citroën DS3 (ook 14% rakker) met alles erop en eraan behalve leer... Bevalt goed maar mag weer een stapje hoger :)
LightStar
4th Gear member

1) ik heb het en het is makkelijk te vinden, en nee ik heb hem nog steeds standaard staan

2) dat is een eigen keuze, de auto wordt strakker en lager.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Cavallino
4th Gear member

De optie 'instelbare stuurbekrachtiging' zit in het menu auto-instellingen en kan alleen aangepast worden als de auto stilstaat. Ik heb het een keer gebruikt, namelijk om de grootste weerstand te kiezen. Aannemende dat de middelste stand 'standaard' is, zou ik het laten afhangen van jouw oordeel daarover tijdens een proefrit.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Jeroen C
3rd Gear member

1. Leek mij een overbodige optie, heb 't niet genomen en mis het dus niet
2. Voor mij is de D2 zo al laag genoeg, maar ik ben geen 20 meer :(

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

Bij punt 2 bedoelde ik eigenlijk meer of de optie wel interessant is als je geen dynamic line (sport onderstel) neemt?
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
mad
6th Gear member

LightStar schreef:1) ik heb het en het is makkelijk te vinden, en nee ik heb hem nog steeds standaard staan

2) dat is een eigen keuze, de auto wordt strakker en lager.

Instellen van je stuurbekrachtiging is buitengewoon handig bij parkeren, indraaien en uitdraaien als je dat veel moet doen. Het verschil is duidelijk merkbaar. Vooral voor vrouwen is dit een handige optie, draait gewoon gemakkelijker rond.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Jeroen C
3rd Gear member

Standaard vind ik de V40 al heel licht sturen. Als je dat steeds vòòr het inparkeren nog verder wilt aanpassen, lijkt me dat redelijk omslachtig.
Maar ik moet wel toegeven, ik ken het verschil niet.

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
LightStar
4th Gear member

Ik zal het straks eens testen.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

LightStar
4th Gear member

Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)

lint
Geartronic member

Ik heb de optie van instelbare stuurbekrachtiging gehad op een XC70 en er nooit iets mee gedaan. De normale/middenstand beviel eigenlijk prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Poolrev
5th Gear member

Ik heb ook de instelbare stuurbekrachtiging, los van de Dynamic Line (want ik wilde de getinte ramen niet).
Ik heb deze optie, die overigens maar € 95,- kost, aangevinkt omdat ik de standaard bekrachting iets teveel vind. Vandaar dat ik 'm in de zwaarste stand heb staan altijd, en dat bevalt me prima. Ben er blij mee dat ik deze optie had aangevinkt.
mjeuring
3rd Gear member

Heb het gehad in mijn vorige XC70, maar zelfs de zwaarste van de 3 standen vond ik nog erg licht sturen en moest er erg aan wennen. Op een nog lichtere stand had ik al gauw de neiging om bochten te krap te maken.
Heb nu weer gewoon mechanisch, bevalt mij veel beter.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Poolrev
5th Gear member

mjeuring schreef:Heb het gehad in mijn vorige XC70, maar zelfs de zwaarste van de 3 standen vond ik nog erg licht sturen en moest er erg aan wennen. Op een nog lichtere stand had ik al gauw de neiging om bochten te krap te maken.
Heb nu weer gewoon mechanisch, bevalt mij veel beter.
Er is wel een verschil van de V40 tov de XC70, namelijk dat de bekrachtiging op de V40 volledig elektronisch gestuurd is, waar het in de XC70 hydraulisch is. Dus niet echt goed te vergelijken met de V40 qua werking in mijn ogen.
mjeuring
3rd Gear member

OK, wist niet niet dat de V40 volledig electrisch was. Bedankt voor de info.
Idd niet goed te vergelijken
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Thom
5th Gear member

Ik heb de optie van instelbare stuurbekrachtiging gehad op een XC70 en er nooit iets mee gedaan. De normale/middenstand beviel eigenlijk prima.
De optie waaraan u refereert is de 'ZF Servotronic', snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zogezegd. Die is idd ook instelbaar in de recente modellen, maar niet te vergelijken met de V40 optie volgens mij..
hotpants
2nd Gear member

LightStar schreef:Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)
BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Volvo For Life
MHL
2nd Gear member
Contacteer:

hotpants schreef:
LightStar schreef:Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)
BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Ben erg benieuwd! heb de optie wel gekozen inderdaad. (levering wk28)
Ik vond hem niet heel duur, en het gadget gehalte was natuurlijk erg hoog hiervan.
Volvo - For Life
LightStar
4th Gear member

MHL schreef:
hotpants schreef:
Ik vond hem niet heel duur, en het gadget gehalte was natuurlijk erg hoog hiervan.
Wellicht dat het dan nut heeft, maar hoe vaak rij je in Nederland boven de 160 ;) in Duitsland heb je er wellicht meer aan, maar het gadget gehalte is er idd.

MHL
2nd Gear member
Contacteer:

LightStar schreef:
MHL schreef:
hotpants schreef: BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Wellicht dat het dan nut heeft, maar hoe vaak rij je in Nederland boven de 160 ;) in Duitsland heb je er wellicht meer aan, maar het gadget gehalte is er idd.
Paar keer per week is geen uitzondering. 150/160 vind ik zelf een heerlijke cruise snelheid
Volvo - For Life
Blackflash
2nd Gear member

heb de instelbare stuurbekrachtiging en staat op de meest lichte stand, maar dat komt vooral omdat mijn vrouw wat last heeft van gewrichtsproblemen en de last zo laag mogelijk moet zijn voor haar. Zelf zet ik hem op standje midden.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Plaats reactie

Terug naar “V40”