PowerTuning bij Volvotune

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben begonnen bij Volvotune met een Eco-tuning. Dit is te lezen in dit draadje: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... sc&start=0

Na twee verschillende Eco-tunings in de auto te hebben gehad en ik absoluut niet kon wennen aan het vermogensgat in het begin, heb ik Obbe gevraagd het omgekeerde te maken.
In dit geval een Stage-2 tuning, met veel trekkracht onderin.

Wat is nu eigenlijk een stage-2 tuning? het is een uitgebreide stage-1 tuning die iedereen wel kent.
Neem bijvoorbeeld zo`n dure Polestar tuning. Dat is dus een hele simpele stage-1 tuning waarbij twee mapjes zijn aangepast. Waarvan 1 de turbodruk is. Er worden dus heel simpel twee waarden wat opgehoogd om wat meer power te krijgen.
Wil je meer en wil je dat de auto heel soepel gaat lopen en dat de rest van de mappen op elkaar afgestemd worden dan kom je aan bij een stage-2 tuning. Bij mij zijn er hiervoor 24 mappen aangepast. Dit kost de nodige uren van de tuner om dit aan te passen.
Het is nu wel zo dat alle mappen op elkaar zijn aangepast. Tot aan bijvoorbeeld de common rail druk, lambda waarden, luchtmassameter enz enz..

Ik heb nu een totaal andere wagen gekregen die vanaf een 1200 toeren heerlijk gretig oppakt, beter opschakelt, rustiger reageert als er meer vermogen wordt gevraagd. Hij zoeft nu echt.

De tuning is te vergelijken met een stage-2 van Rica qua vermogen.
Vermogen origineel 185 pk @ 4000 rpm, NU 240 pk @ 4000 rpm
Koppel origineel 400 Nm @ 2000 rpm, NU 480 Nm @ 2250 rpm

Het roetfilter en egr zijn weg geprogrammeerd dus in theorie is er nog meer vermogen omdat de uitlaatgassen veel makkelijker weg kunnen.
Dit is alleen op een vermogenstestbank te meten.

Plaatjes zijn altijd leuk.

Als eerste de Torq map. Hier zie je de NM waarden ten opzichte van de RPM. Als je dit wil terug rekenen dan kan dit op deze website: http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Wat in het rood staat zijn de aangepaste waarden. Dit geld ook in de 3D weergaven. Als je op de foto`s klikt dan kan je ze groter krijgen.

Afbeelding

Dit is dezelfde Torq map, maar dan in 3D weergave.

Afbeelding

En dan ook een mooie map in 3D weergave, is de Drivers Wish map.

Afbeelding

Kortom, ik ben zeer tevreden over Volvotune.

Je kan met Obbe alles bespreken. Al je wensen zijn bespreekbaar.
Hij is zeer bevlogen en weet echt heel erg veel.

Obbe gaat net zo lang door totdat je helemaal tevreden bent. Een tussenweg is er niet.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik moet nog bepalen voor mezelf of ik dit niet te vindt, hij trekt als een lier en misschien voor mij bij een te kleine pedaalslag. Maar wat jij beschrijft van dat gretige op pakken klopt als een bus. Bijzonder te voelen hoe anders een auto in eens kan zijn enkel door softwarematige veranderingen. Qua verbruik moet ik het nog bekijken, heb pas 40 km gereden.

Mooi de plaatjes te zien Marcel, kan ik het ook aan vrienden laten zien hoe dat er uit ziet!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Dit is inderdaad een hoop power. Alleen heb ik een automaat en jij hebt hand geschakeld. Dat is een groot verschil.

Tevens heb jij de Nm nog iets eerder laten beginnen. Dus dat merk je wel.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Maak je je geen zorgen over je Geartronic Turbodesk? De reden dat ik nog niet ben overgegaan tot het tunen van mijn XC70
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Nee, totaal niet. Rica bied dit ook aan. Die Nm zijn alleen in bepaalde toerentallen beschikbaar. Het is een piekmoment.

Kijk maar naar de waarden in foto 1. De meest rechter kolom onder de waarde 965. Dit is op zeeniveau.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ja, vrijgegeven motorbelasting heeft ook te maken met buitenlucht druk en temperatuur. (grenswaarden)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Turbodesk schreef:Nee, totaal niet. Rica bied dit ook aan. Die Nm zijn alleen in bepaalde toerentallen beschikbaar. Het is een piekmoment.

Kijk maar naar de waarden in foto 1. De meest rechter kolom onder de waarde 965. Dit is op zeeniveau.
Ik vind wel dat je iets te makkelijk over dit punt heen stapt. Het koppel ligt van <2000 tot >3250 toeren boven de 460Nm met pieken van zelfs meer dan 470 Nm. Is niet weinig. Dus stellen dat het alleen pieken zijn ben ik het niet mee eens. Je zult de bak hoe dan ook veel zwaarder gaan belasten.

Dat Rica dit aanbiedt geeft ook geen garantie op defecten van de bak. Toen ik mijn vorige liet tunen bij Rica gaven ze ook aan dat ze nog niet hadden meegemaakt dat de koppeling ging slippen... Na 20.000 km kon ik een nieuwe koppeling monteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

En nog steeds maak ik me daar niet druk over.

Als Polestar al een tuning met goedkeuring van Volvo van 450 NM erin mag gooien dan ga ik me echt niet druk maken om die 20Nm extra, die alleen bij hoge toerentallen vrij komt.

Die cijfertjes zijn leuk, maar is alleen theoretisch. In de praktijk zal dit lager liggen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mijn koppeling lag er ook uit... was in de praktijk :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40717
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ben schreef:Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:
Wat moet ik nu denken bij zo'n smiley, Ben?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

To be continued... I guess?
Alle gekheid op een stokje, mocht je problemen krijgen met je GT als gevolg van de tuning dan zal men je deze quote teruggeven zonder medelijden...

Wat mij betreft moet iedereen vooral lekker zelf weten wat ze doen. Dus wat mij betreft geniet van je auto en het verbruik, want daar is het immers allemaal om begonnen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gast

Nu hier volgen. Wat gaat het verbruik doen. Uiteindelijk is dat (toch) het doel..... :P
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40717
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Turbodesk schreef:
Ben schreef:Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:
Wat moet ik nu denken bij zo'n smiley, Ben?
Die uitdrukking ken je toch wel.
Klik, die bewaren we !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Thijs schreef:Ik moet nog bepalen voor mezelf of ik dit niet te vindt, hij trekt als een lier en misschien voor mij bij een te kleine pedaalslag. Maar wat jij beschrijft van dat gretige op pakken klopt als een bus. Bijzonder te voelen hoe anders een auto in eens kan zijn enkel door softwarematige veranderingen. Qua verbruik moet ik het nog bekijken, heb pas 40 km gereden.

Mooi de plaatjes te zien Marcel, kan ik het ook aan vrienden laten zien hoe dat er uit ziet!
De gevoeligheid van het pedaal is ook te veranderen. Bij mij merkte ik na de tuning ook dat de auto bij een bepaald toerental te snel reageerde. de tuner heeft dit veranderd bij mij en heb ik er geen last van. Ik had er last van in de 30km zone. Als je dan tussen drempels in de 2 bleef de auto soms reageerde terwijl ik niet de intentie had gas te geven of juist niet.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi Bas1982

Je hebt het over de map: DW (drivers-wish) = wens van de bestuurder.
Deze is aan te passen naar wens hoe je wilt dat de auto reageert.

In de ecu's/ecm's van tegenwoordig kan je echt bijna alles aanpassen.
Dus ook wanneer er geschakeld wordt bij een automaat, wanneer de NM bij een bepaald toerental gebruikt mogen worden etc.
Zoals mijn leraar ooit zei: luister naar wat je klant wil, en maak dat voor hem :-)
Jou tuner heeft dat dus goed voor je geregeld .

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben weer twee tanks verder en ik rijd nu uitgerekend aan de pomp tussen de 1 op 13 en 13,5.

Dit zijn dan merendeel woon werk verkeer ritten van 30 km enkele reis.

Dit zou volgens mij makkelijk naar de 1 op 14 kunnen, ware het niet dat ik wel van doorrijden houd.

De tijd dat ik dus net aan 1 op 12 heb gereden lijkt nu dus wel voorbij.

Het is natuurlijk niet spectaculair, maar alles is meegenomen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Als ik het goed begrijp kan je nu met 1 liter brandstof ongeveer 1 kilometer verder rijden. Wat een besparing zeg... :-)
Al eens uitgerekend wanneer je je geld van de tuning terugverdiend hebt?
Inderdaad, tunen om te besparen is belachelijk...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Turbodesk schreef:Ik ben weer twee tanks verder en ik rijd nu uitgerekend aan de pomp tussen de 1 op 13 en 13,5.

Dit zijn dan merendeel woon werk verkeer ritten van 30 km enkele reis.

Dit zou volgens mij makkelijk naar de 1 op 14 ....
Dat klinkt herkenbaar, zit in dezelfde range. Overigens, het verschil tussen koude start en opwarmen bij nachten rond nul of zoals nu rond 10 graden, is bij mij alleen al 1 liter ! Hoop dus dat jouw verbetering niet alleen maar de seizoensinvloed is.
Na ja, als de drivability wel beter is, is dat ook winst. Veel plezier ermee
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”