Hallootjes en hellup!
Van de week heb ik de rotor vervangen. Motor liep ietwat onregelmatig en de dealer had de rotor op voorraad, maar de verdelerkap moest besteld worden. Dus in volle optimisme dacht ik, dan vervang ik eerst alvast de rotor. Maar na het vervangen van de rotor start de auto niet meer. Startmotor draait, nokkenas draait als je de auto duwt in versnelling, bougies vonken, benzine toevoer is er. Maar de auto slaat niet aan. Diagnosebox uitgelezen geeft 1-1-1 aan. Motor slaat niet aan dus --> vliegwielsensor gecontroleerd (in orde), brandstofpomp kan het dus niet zijn, ontsteking is dus verder prima (bougies vonken) ---> controle functie 3 uitgevoerd en alles doet het, behalve het hoofdrelais. Maar als het hoofdrelais stuk zou zijn, dan zou de bobine toch ook geen stroom krijgen? Bovendien zou ik niet weten waar het hoofdrelais moet zitten.
Wie oh wie weet raad?
Alvast bedankt!
Volvo 440 (B18U) start niet
- lint
- Geartronic member
Rotor is goed gemonteerd, stevig aandrukken op de verdeleras is noodzakelijk. Ook kan je verdeelkap defect zijn. Verder geen aansluitingen losgeraakt met de demontage van de verdeelkap?
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
The Zone
- 1st Gear member
De rotor is goed aangedrukt, maar ook met de oude rotor en een andere verdelerkap, geen verschil. Maar volgens mij ligt de oorzaak daar nu ook niet. Want de bougies vonken wel. Verder heb ik nergens aangezeten en zitten alle aansluitingen vast.
-
MarioC70
- 6th Gear member
Denk niet dat je het helemaal begrijpt,je moet ze wel in de goede ontstekingsvolgorde monteren.The Zone schreef:Yep, anders had ik ook geen vonkende bougies
Vonken zullen ze best doen,maar op het juiste moment is belangrijker..
Ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2.
-
wpee
- 5th Gear member
Zit je aarddraad weer vast bij een bout van de verdelerkap?
Bougie kabels in goede volgorde?
Bougie kabels in goede volgorde?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
groene volvo 440
- Starter
Wie heeft er een tip voor me.......
Mijn 440 ( jan `95 ) zit na een jaar schorsing weer in de wegenbelasting....dus moet er weer ( na reparatie en keuring ) in gaan rijden of wegdoen .....verkopen ?
naar de sloop vind ik echt zonde want hij reed ontzettend lekker maar werd helaas afgekeurd op de achterrem ( die ik nog niet gerepareerd heb ) en ook de schijfremmen ..voor.. zouden teveel ingesleten zijn,....waar ikzelf mijn twijfels over heb.
Inmiddels heb ik een andere 440 maar kan moeilijk afstand doen van de groene 440. wie helpt me over de streep.... wat zal ik doen ? Starten doet ie inmiddels ook niet meer want mijn accu is waarschijnlijk door de vorst overleden .... opladen doet ie niet meer via de oplader en
de startmoter draaide ook niet met een andere auto er naast....vreemd want ik heb m rijdend weggezet. Wie weet het ? kortom.... veel problemen voor een auto die misschien niet veel meer waard is maar daar gaat het niet om......deze auto rijd gewoon lekker.
Mijn 440 ( jan `95 ) zit na een jaar schorsing weer in de wegenbelasting....dus moet er weer ( na reparatie en keuring ) in gaan rijden of wegdoen .....verkopen ?
naar de sloop vind ik echt zonde want hij reed ontzettend lekker maar werd helaas afgekeurd op de achterrem ( die ik nog niet gerepareerd heb ) en ook de schijfremmen ..voor.. zouden teveel ingesleten zijn,....waar ikzelf mijn twijfels over heb.
Inmiddels heb ik een andere 440 maar kan moeilijk afstand doen van de groene 440. wie helpt me over de streep.... wat zal ik doen ? Starten doet ie inmiddels ook niet meer want mijn accu is waarschijnlijk door de vorst overleden .... opladen doet ie niet meer via de oplader en
de startmoter draaide ook niet met een andere auto er naast....vreemd want ik heb m rijdend weggezet. Wie weet het ? kortom.... veel problemen voor een auto die misschien niet veel meer waard is maar daar gaat het niet om......deze auto rijd gewoon lekker.
-
The Zone
- 1st Gear member
Haha oh zo.. de ontstekingsvolgorde klopt ook ja. En alles zit verder vast zoals het moet. Maar gisteren was de accu natuurlijk leeg na de vele startpogingen, dus even aan het infuus gelegd met de Patrol en prompt met heel veel gas geven sloeg de motor weer aan! Zomaar. Onder 1500 toeren ging het blokje enorme plof geluiden maken en stoten en zonder veel gas geven valt de motor uit. Daarna werd die nog leuker. Want zomaar uit het niets na een jaar niks meer gedaan te hebben. (hij was een jaartje geleden bij de dealer geweest en toen ik hem weer ophaalde hoefde ik geen startonderbreker meer te gebruiken, dus dacht ik die zullen ze wel gedeactiveerd hebben) begon het lampje van mijn startblokering opeens weer te flikkeren. En mag het even zo wezen dat mijn jas gejat is een maand geleden met mijn originele volvo sleutel en magneetsleuteltje erin. Dus ik kan hem nu helemaal niet meer starten. Ook geen startmotor. Maar kan het zo wezen dat de startblokering al die tijd de boosdoener is geweest? En als dat zo is dan zou de startmotor het toch ook niet moeten doen?
-
Clank
- 2nd Gear member
@Groene volvo 440:
Houden. Als alles nog goed is wel. Anders komt ie misschien alsnog op de sloop en 2e hands krijg je er niks voor. Maar dat is misschien beter in een ander topic.
@The Zone
Als het goed is doet de startmotor ook niks zonder de startonderbreker.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om een plaatje van de startonderbreker over te zetten. Weet dit niet helemaal zeker.
Houden. Als alles nog goed is wel. Anders komt ie misschien alsnog op de sloop en 2e hands krijg je er niks voor. Maar dat is misschien beter in een ander topic.
@The Zone
Als het goed is doet de startmotor ook niks zonder de startonderbreker.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om een plaatje van de startonderbreker over te zetten. Weet dit niet helemaal zeker.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Volvo 440 1.8i
-
groene volvo 440
- Starter
bedankt clank, ik heb gisteren de accu opnieuw op de lader gezet dus het lijkt er op dat ik ga proberen hem te behouden tnx !
-
wpee
- 5th Gear member
Tja, een oude accu krijg je denk ik niet meer in leven. Overstarten met starkabels gaat ook niet werken, de oude accu trekt zoveel stroom dat de motor niet meer rond gaat, er is maar 1 manier, afkoppelen en wegbrengen naar chemisch afval.
Zet even de accu van de goeie auto om en probeer te starten
Zet even de accu van de goeie auto om en probeer te starten
Wim
-
The Zone
- 1st Gear member
Ok na weer wat uurtjes en veel te veel draden bij langslopen verder, heb ik de startblokering eruit gehaald dus dat is maar mooi, van dat onding heb ik nooit last meer
Ik kan de auto nu starten en de motor slaat aan, maar nog steeds blijft het blok niet lopen onder de 1500-2000 toeren. Er komen enorme plof geluiden en met de luchtfilter van het injectiehuis af, wordt het een groot spektakel haha. Het lijkt wel alsof ik een 5e cilinder heb. De ontploffing vindt al plaats gasregelklep!
Dus zijn er nog meer suggesties?
Ik kan de auto nu starten en de motor slaat aan, maar nog steeds blijft het blok niet lopen onder de 1500-2000 toeren. Er komen enorme plof geluiden en met de luchtfilter van het injectiehuis af, wordt het een groot spektakel haha. Het lijkt wel alsof ik een 5e cilinder heb. De ontploffing vindt al plaats gasregelklep!
Dus zijn er nog meer suggesties?
-
Clank
- 2nd Gear member
En weet je dan ook nog wel zeker dat alle kleppen alles goed afsluiten en dat het niet terugslaat je inlaat in?
Ik zou haast zeggen: doe even een compressietest.
Ik zou haast zeggen: doe even een compressietest.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Volvo 440 1.8i
-
The Zone
- 1st Gear member
Ik weet zeker dat de bougiekabels goed zitten en ik heb nog geen maand geleden de kleppen laten controleren... dus ik denk dat het wat anders is.. Ik heb de MAP sensors nog omgewisseld met mijn donor auto... ook geen verschil :