Raar probleen CVT bak

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
bertoldy
1st Gear member

Beste Volvo mensen ik vraag om hulp.
Ik heb een 460 uit 1995 met een CVT bak. Aangezien ik al eens een bak heb vervangen weet ik van de problemen. Bij de eerste bak was echt duidelijk te horen dat er een probleem was. Een revisiebak is toen gemonteerd. Nu is er een heel ander geval. De auto start normaal, draait normaal maar de bak reageert niet op de pook, bakolie helemaal schoon. Dit gebeurde bij inparkeren, normaal rijdend stigezet, wilde in achteruit zetten, alle versnellingen weggevallen. Geen enkel geluid of rariteit gehoord.
Wat is het probleem? Alleen een antwoord "een kapotte bak" is wel erg gemakkelijk. Zijn er op dit topic ook mensen die weten hoe het echt in elkaar steekt.
Als ik weer een revisie bak moet monteren stop ik maar met de 460.

Alvast bedankt.
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Ik zit zo te denken, ik heb niet veel verstand van deze automaatbakken, maar hadden ze ook niet een diagnosticche functie ofzo?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
roever
4th Gear member

Wellicht ten overvloede:

De stangen tussen pook en bak zitten nog allemaal goed aangesloten?

Zit er eigenlijk electronica op zon bak, dus iets van een regelunit? Misschien is daar iets mis mee, een stekker die niet meer goed zit of zo...

Van de ene op de andere dag dood lijkt me zo vreemd, zeker omdat er voorheen niets mis mee leek te zijn...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
bertoldy
1st Gear member

Wat late reactie maar was even een paar dagen weg, in een peugeot.

De stang die de bak in gaat beweegt gewoon heen en weer. Wat de electronica betreft zie ik geen bedrading enz. volgens mij is het een totale mechanische bak. Het lijkt wel of in de bak de aansluiting met de stang los is. Toch merk je bij het bewegen van de hendel dat de motor anders stationair gaat draaien.
De wagen staat nu bij een garage en hoor ik morgen wat er aan de hand is. (hoop ik).
Is het ook mogelijk om de onderkant van de bak te verwijderen zonder het hele geval te verwijderen? Ik zou wel eens een kijkje willen nemen.

Tot zover bedankt.
bertoldy
1st Gear member

De garage heeft eindelijk gekeken en volgens hun zit het probleem in de versnellingsbak. Volgens mij is het een nooit voorkomend probleem want niemand weet wat het is. Maar iedereen zegt dat het niet veel kan zijn.
Het is een kwestie van bak onderuit, openmaken, verbinding vastzetten en klaar. Maar ja....als het niet zo is moet ik weer een vervangende bak van 400 euro gaan halen.

Ik heb er genoeg van en de volvo staat nu te koop op marktplaats. Een handige sleutelaar mag m voor 400 euro meenemen.
marten77
1st Gear member

Hallo Bertoldy,

Er zit nog iets electronisch tussen, zie volgende afdruk:
http://static.flickr.com/58/174928206_1fb31526a7_o.jpg

Aangezien het gebeurde, toen je hem in zijn achteruit zette !
Dit zit overigens aan de buitenkant en is makkelijk te controleren.

(dit heeft er achteraf niks mee te maken, zie volgend bericht !!)

Marten77
NLMOU
2nd Gear member

Ik heb voor mijn afstudeer-project zo'n bak helemaal uit elkaar gehaald en een en ander aangepast. Dat electronische....dat is de schakelaar voor je achteruitrijlampen. That's all. Deze bak wordt volledig hydraulisch geregeld. Ik weet niet 100% zeker of een 440 hetzelfde is als een 460, maar denk het wel. Als je je auto op een brug kan zetten, dan kun je het stangetje van je pook los maken (wel even met stift markeren hoe ver hij vastgedraaid zit). Vervolgens moet je met de hand de schakelaar kunnen verstellen. Is wel zwaar, maar het lukt. Je moet dan een aantal stappen 'voelen'. Als dit niet lukt zit je schuif vast, of is er iest afgebroken. Vastzitten is zo op te lossen (schoonmaken, wel VEEL werk om de bak eruit te halen....) breken is lastiger.
bertoldy
1st Gear member

Dat is nu net het probleem. De stang zit in de bak ergens los. Hij kan wel heen en weer maar de bak zelf reageert niet.
De garage heeft hetzelfde gedaan wat je hebt omschreven.
Het probleem zit m dus in de bak.

Om dit te beijken moet de hele bak er weer uit.

Bedankt voor het meedenken.
NLMOU
2nd Gear member

En??? Hoe is het afgelopen? Marktplaats of gerepareerd?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”