Welke bougie gebruik je?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ik heb een T4 en ben op zoek naar goede bougies. Al de originele verwisseld voor bosch en twijfel nu over denso iridium (omdat de ontsteking hier ook vandaan komt (in opdracht van Volvo gemaakt door Denso)?!)
Wie heeft hier ervaring mee?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb de goedkope denso's, die bevallen op zich prima. Je hebt dure met ik meen platina elektrodes en het alternatief.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Merk je verschil met de originele volvo-bougies?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Helemaal nix, zolang je je bougies niet bij de zeeman haalt en een fatsoenlijk merk koopt zit je goed.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Wat zijn dan de "goede" merken aangaande bougies?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

De standaard merken, champion, bosch, denso, NGK of was het nou NKG? Dan heb je de bekendste wel gehad denk ik.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het gaat niet om de merken!
het gaat om de juiste warmtegraad, een gat in je zuiger is zo gebeurd!
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ramon&Ramon schreef:Het gaat niet om de merken!
het gaat om de juiste warmtegraad, een gat in je zuiger is zo gebeurd!
Wat is dan de juiste warmtegraad?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Dat kun je zo niet zeggen. Ieder merk heeft zijn eigen code. De waarde kan zelfs op een andere schaal liggen. Wat wel overeenkomt is dat een hogere waarde duidt op een "koudere" bougie. Dat wil zeggen dat de bougie sneller zijn warmte afgeeft aan het motorblok en zo voorkomt dat het mengsel vroegtijdig ontbrand door de temperatuur van de bougie en niet door de vonk.
Turbomotoren hebben over het algemeen een koudere bougie dan natuurlijk aanzuigende motoren. En getunede motoren (sterk getuned!) hebben een nog koudere bougie.
Denso werkt met nummers waarbij nr 20 (warm) geschikt is voor ongeblazen motoren en nr 22 (kouder) voor de geblazen motoren. Denso heeft daarnaast een breder inzetgebied (stabiliteit) dan de meeste andere merken en kan zo goed functioneren bij zowel een rustige als een zeer pittige rijstijl. Dit inzetgebied ontstaat door de constructie van de bougie (bij Denso is het materiaaloppervlak dat temperatuur kan uitwisselen binnen de cylinder zeer klein [in ieder geval bij de iridium versie]).
Surf eens naar de sites van de diverse fabrikanten :wink:
(tuning sites en shops geven ook vaak veel info en links!!)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Maar als het verschil niet te merken is, waarom dan geen orginele "Volvo" bougies? Prijsverschil wellicht?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik heb een tijd geleden mijn bougies vervangen, origineel Volvo kwam er uit, NGK er in. Wilde wel eens wat anders proberen en daarbij waren ze met korting bij de Brezan goedkoper dan Volvo.
Maar wat veel belangrijker is, is de electrode-afstand. De bougies die uit mijn blok kwamen waren allemaal anders afgesteld en geen enkele stond goed....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Het klopt inderdaad dat er duidelijke kwaliteitsverschillen zijn.
Je merkt het dus wel!! Dat is ook de rede dat toonaangevende fabrikanten door blijven gaan met de ontwikkeling van bougies. Op hun sites zie je ook via grafieken het verschil tussen de standaard en de door ontwikkelde bougies.

De duurdere bougies hebben betere materialen en geven onder zowel normale als extreme omstandigheden betere vonk af. Hierdoor krijg je een betere ontbranding en krijg je betere prestaties van de motor. Ook zal de motor later gaan pingelen (waardoor het motormanagement het vermogen weer terugregelt). Alles ten koste van vermogen en/of verbruik.
Door het gebruik van betere materialen is de levensduur van de bougie ook langer. Spreekt voor zich dat de hogere aanschafkosten zich over een langere tijd laten afschrijven (wel even duidelijk aan de garage aangeven dat ze bij de reguliere beurt niet moeten te worden vervangen!! :wink: )
http://www.densoiridium.com/dynochart.php?id=2
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

met bougies is het net als met veel andere toeleveranciers van onderdelen: waar komt het eigenlijk vandaan? Vaak zie je dat er maar een paar fabrikanten zijn die onder diverse merken produceren. Ik heb ooit eens een blauwe maandag bij Champion gewerkt en daar was dat heel duidelijk. Ze maken echt maar één kwaliteit bougies, een deel krijgt dan de naam Champion en de rest wordt verdeeld onder de zg "private labels", Volvo was daar een van; alle bougies komen blanco uit de machine, en voordat het porcelein gebakken wordt gaat er een Champion, Volvo of wat voor naamstickertje dan ook op. Accu's is ook zo'n mooi voorbeeld.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Reden te meer om de goedkoopste van een goed merk, en natuurlijk het juiste type bougie voor jouw motor, te monteren.

Maar bij de brezan hebben ze echt wel een lijst met welke bougie wel of niet geschikt is voor je motor.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het gaat om de warmte afvoer,dus de lengte van de middelste electrode.
Het verhaal dat alle bougies hetzelfde zijn is natuurlijk onzin!
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Dat is natuurlijk met veel producten. Bougies kun je doormeten op weerstand, spanning bij vonkoverslag, etc. Er zijn meerdere fabrieken die bougies produceren voor nog meer merken. Ook dat klopt. Echter de eisen die bekende merken aan de bougies stellen zijn nauwkeuriger vastgelegd (hiermee dus ook de kwaliteit.).
Hetzelfde verhaal geldt voor motoren. 100 dezelfde (ogenschijnlijk) motoren leveren 100 verschillende testbankgrafieken op. Alles door marges in het productieproces. De "mindere" bougies, dus met grotere marge op hun prestatie, moeten echter ook verkocht worden en staan over het algemeen bekend als "b" -merk. Voor normale omstandigheden voldoen deze goed. Heb je echter een auto met een hoogvermogen motor, of rijd verg je veel van je motor (circuit of andere hobby :wink: ), dan moet je ook zorgen dat je je materiaal goed op dat gebruik afstemt.
(hetzelfde geldt voor de remmen, maar dat is misschien iets voor een andere topic).
Ook bougiekabels hebben grote invloed op de kwaliteit van de vonk en bij normaal gebruik zou je ze eigenlijk om de 7 jaar moeten vervangen.
Uiteindelijk geldt toch: hoe beter de vonk, hoe efficienter de verbranding, hoe gunstiger het vermogen (voor prestatieverbetering of zuiniger verbruik). :hotsun: goede verbranding-> goede emissie.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
beerboeloe
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 15.03.2005 - 14:09

http://www.guzzioot.nl/html/bougies.html
kijk eens op deze site.
gr Boeloe
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Die site kende ik al :wink:
Ze schrijven alleen niks over de verschillende kwaliteiten van bougies.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik ga toch een setje van die platina of iridium bougies monteren gezien de hoeveelheid tuning die ik op het blok heb zitten.

Dus als iemand, lees T4 rijder, nog een setje nagenoeg nieuwe bougies specifiek voor de x40 T4, 500 km van denso, wil overnemen voor weinag, stuur ff een pmmetje... :D

Ik verwacht eigenlijk geen verschil, maar ik heb ook net een nieuwe set kabels en bobines gemonteerd, dus ik had zoiets van, laat ik het gelijk afmaken. Dure hobby die edelmetalen electrodes trouwens.....
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Haal je ze bij European Tuning?
Ik wel 8)
Wat heb je trouwens voor kabels en bobines? de originele of vervanging?
(ik denk dat ik ook aan nieuwe toe ben :wink: )
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”