De wens:
Ik wil graag muziek van mijn iphone4 via de speakers beluisteren. Eventueel ook telefoneren maar dat is bijzaak.
Het probleem:
Ik heb een XC90 uit 2003 met RTI, High Performance Sound, CD en Minidisc, maar geen 6cd wisselaar.
Nu heb ik de bekende Dension Gateway 500 en de GROM al geprobeerd, maar beiden werken schijnbaar alleen op een headunit waarin een 6cd wisselaar zit.
Ik struin al maanden naar een oplossing. Diverse caraudio bedrijven benaderd, Volvo dealer benaderd. Niemand heeft een interface waarmee je de iPhone kan aansluiten, tenzij je de headunit met 6cdwisselaar hebt. Waardeloos. Ik zat eraan te denken om de hele headunit te vervangen, maar dat gaat honderden euro's kosten en dat vind ik wat disproportioneel. De hele headunit demonteren, een 2din raam monteren en een simpele radio met bluetooth en een usb en aux ingang monteren lijkt de goedkoopste oplossing, maar hoe bouw ik in hemelsnaam een autoradio in, terwijl alle kabels optisch zijn?
Wie o wie helpt mij uit te brand met een fantastisch idee?
iphone aansluiten mogelijk op HU zonder 6cd wisselaar?
- FotograafPatrick
- 1st Gear member
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
Best eens contat opnemen met volvotech. Als zij je niet kunnen helpen weet ik het ook niet.....
Hoopt binnenkort zen XC 90 in bezit te hebben....
Heeft een XC90 in zen bezit
XC90 Automaat MY2007 met CFE
Helaas in juni 2016 afscheid moeten nemen van de XC 90 wegens hoogoplopende kosten
Heeft een XC90 in zen bezit
XC90 Automaat MY2007 met CFE
Helaas in juni 2016 afscheid moeten nemen van de XC 90 wegens hoogoplopende kosten

- FotograafPatrick
- 1st Gear member
- Contacteer:
Nou het is gelukt hoor. Met een Parrot mki9200. Makkelijk aan te sluiten en het geluid is redelijk acceptabel. Wordt gewoon aangesloten met allerlei stekkers en verdeelstekkers op de versterker onder de bijrijderstoel.
XC90 T6 AWD 2003 LPG

-
- 6th Gear member
Kun je eens exact vertellen wat je hebt gekocht en gebruikt? En waar? Ik wil ook een carkit en telefoonmuziek over de speakers.FotograafPatrick schreef:Nou het is gelukt hoor. Met een Parrot mki9200. Makkelijk aan te sluiten en het geluid is redelijk acceptabel. Wordt gewoon aangesloten met allerlei stekkers en verdeelstekkers op de versterker onder de bijrijderstoel.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- FotograafPatrick
- 1st Gear member
- Contacteer:
Je kunt een parrot mki9200 natuurlijk overal kopen, maar ik kocht het bij PDAplus.nl omdat ze hier ook de benodigde auto-specifieke ISO2CAR-adapterkabels voor mijn XC90 verkopen. Oja, en PDAplus was ook nog eens het meest voordelig 
Daarnaast ook de ISO2CAR kabelverlengset gekocht, want de parrot is het handigste in te bouwen onder/op/naast de versterker die onder de bijrijderstoel ligt. En vanaf daar onder de stoel zijn de kabels voor de parrot microfoon, display en aansluitingen etc. net te kort om te monteren op de correcte plekken. (gerichte microfoon moet bijv. net boven de binnenspiegel)
Voor mijn XC90 T6 uit 2003 kocht ik dus:
1x parrot mki9200 voor de iphone
1x ISO2CAR, type 86195 (16-pins)
1x ISO2CAR, verlengkabel 2,5meter.
Totaal 'slechts' €214,-.
De mki9200 bestaat uit 4 onderdelen:
-De computer/regelunit (blauw kastje die je dus uit het zicht inbouwt)
-Het afleesdisplay (kan een sd-kaart in, heeft verder geen knoppen).
-De afstandbediening. (bij voorgaande modellen van parrot zaten de bedieningsknoppen op het display en was het 1 geheel. Bij de mki9200 is dit dus gescheiden)
-De kabel met 3 stekkers voor de versch. bedrade aansluitingen (iphone, aux en usb). Uiteraard kun je ook draadloos via bluetooth je gsm connecten met de parrot.
Montage
*De versterker kun je dmv 3 schroeven loshalen. Eronder zit zoveel loze ruimte dat je er wel 10 pakken melk in kwijt zou kunnen.
*Behalve de oranje optische kabel die van de HU van de Volvo naar de versterker loopt, haal je alle kabels uit de versterker en plug je in de verschillende ISO2CAR stekkers. Deze ISO2CAR kabelset splitst eigenlijk simpelweg alle bestaande aansluitingen zodat de parrot ertussenin komt te zitten.
*Als je het geheel goed aansluit dan mute de HU automatisch op het moment dat je de parrot gebruikt. Handig.
*Het display van de parrot kun je dmv de verlengset vrijwel overal op je dashboard monteren. Het vereist veel dasboarddelen demonteren vanzelfsprekend. Het display is overigens bedraad.
*De afstandsbediening kun je op je stuur monteren dmv een rubber riempje of op je dashboard dmv tape. Deze is overigens draadloos.
Uurtje werk.
TIP: sluit eerst alles aan en bouw het nog niet helemaal in, test eerst alles.

Daarnaast ook de ISO2CAR kabelverlengset gekocht, want de parrot is het handigste in te bouwen onder/op/naast de versterker die onder de bijrijderstoel ligt. En vanaf daar onder de stoel zijn de kabels voor de parrot microfoon, display en aansluitingen etc. net te kort om te monteren op de correcte plekken. (gerichte microfoon moet bijv. net boven de binnenspiegel)
Voor mijn XC90 T6 uit 2003 kocht ik dus:
1x parrot mki9200 voor de iphone
1x ISO2CAR, type 86195 (16-pins)
1x ISO2CAR, verlengkabel 2,5meter.
Totaal 'slechts' €214,-.
De mki9200 bestaat uit 4 onderdelen:
-De computer/regelunit (blauw kastje die je dus uit het zicht inbouwt)
-Het afleesdisplay (kan een sd-kaart in, heeft verder geen knoppen).
-De afstandbediening. (bij voorgaande modellen van parrot zaten de bedieningsknoppen op het display en was het 1 geheel. Bij de mki9200 is dit dus gescheiden)
-De kabel met 3 stekkers voor de versch. bedrade aansluitingen (iphone, aux en usb). Uiteraard kun je ook draadloos via bluetooth je gsm connecten met de parrot.
Montage
*De versterker kun je dmv 3 schroeven loshalen. Eronder zit zoveel loze ruimte dat je er wel 10 pakken melk in kwijt zou kunnen.
*Behalve de oranje optische kabel die van de HU van de Volvo naar de versterker loopt, haal je alle kabels uit de versterker en plug je in de verschillende ISO2CAR stekkers. Deze ISO2CAR kabelset splitst eigenlijk simpelweg alle bestaande aansluitingen zodat de parrot ertussenin komt te zitten.
*Als je het geheel goed aansluit dan mute de HU automatisch op het moment dat je de parrot gebruikt. Handig.
*Het display van de parrot kun je dmv de verlengset vrijwel overal op je dashboard monteren. Het vereist veel dasboarddelen demonteren vanzelfsprekend. Het display is overigens bedraad.
*De afstandsbediening kun je op je stuur monteren dmv een rubber riempje of op je dashboard dmv tape. Deze is overigens draadloos.
Uurtje werk.
TIP: sluit eerst alles aan en bouw het nog niet helemaal in, test eerst alles.
XC90 T6 AWD 2003 LPG

- rammstein01
- 2nd Gear member
Patrick,
Waar is je topic over Ruissen gebleven? En is alles opgelost?
Rob
Waar is je topic over Ruissen gebleven? En is alles opgelost?
Rob
2010 t/m 2013..S70 2.5T LPi MY 1999 98000 - 185500
2013 t/m .........XC90 2.5T LPi MY 2003 160000 -
2013 t/m .........XC90 2.5T LPi MY 2003 160000 -
- FotograafPatrick
- 1st Gear member
- Contacteer:
Dat stukje heb ik overnieuw geschreven in overleg: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57404
XC90 T6 AWD 2003 LPG