koppeling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Jongens, de koppeling voelt van mijn S60 2.4 niet meer helemaal tof.
Grijpt erg hoog aan en als motor helemaal warm is lijkt het alsof deze echt op het uiterste punt aangrijpt.
Aangezien ik binnenkort met vrouw en kinderen met vakantie ga wil ik hier geen risico mee nemen, dus ga hem vervangen. Hij is tenslotte nog nooit vervangen en vorige eigenaar had een Caravan dus is het niet heel raar met een km stand van 165.000.

Even jullie advies cq ervaring :

- Hoe is de ervaring met het vliegwiel en de koppelingcilinder om evt gelijk mee te vervangen ??

- dient er nog op bepaalde werkzaamheden specifiek gelet te worden ??


groetjes, Peter
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Alles vervangen is het beste,dag sleutelen voor iemand die het nog niet eerder gedaan heeft en ongeveer 1200 euro onderdelen,als je deze bij de dealer koopt.
Dus zo een dikke 2000 euro..
Rikkert91
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.09.2012 - 22:43

Als ik jou was, zou ik een koppeling, druklager en krukaskeerring bestellen en tevens alle boutjes waar het mee vast zit.
Ook gelijk even de bakolie verversen.

Verder zou ik je vliegwiel beoordelen als je het spul los hebt, deze kost namelijk gauw 1000 euro.

Ohja, niks riskeren, orgineel monteren.

gr Rik
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub

Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

MarioC70 schreef:
laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub

Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Oh ja ik denk dat ik een denkfout/verwisseling van onderdeel hebt gemaakt. Sorry.
Ik bedoelde de starterkrans.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

laheije schreef:
MarioC70 schreef:
laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub

Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Oh ja ik denk dat ik een denkfout/verwisseling van onderdeel hebt gemaakt. Sorry.
Ik bedoelde de starterkrans.
Huub

Kan gebeuren...
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Ik had de volvo dealer gebeld en gevraagd hoe het zat.
In de 2.4 benzine zit een normaal vliegwiel volgens hun en die hoeft niet vervangen te worden tenzij er klachten zijn. Overige klachten heb ik niet. Wel het hydraulisch druklager meevervangen, maar dat is logisch.
De set is inmiddels besteld en maandag 16.30 uur beginnen we er aan en wat niet af komt wordt volgende ochtend in de baas zijn tijd gedaan, zo simpel is het. Werkplaats ligt half deels in mijn handen dus komt goed want ik ga er van uit dat het 6 tot 8 uur sleutelen is.
Voor alle duidelijkheid ; wat moet gebeuren moet gebeuren zeg ik altijd maar.
Auto moet elke dag starten, rijden, kindjes vervoeren enz.... dus vandaar.

Jongens, bedankt voor alle reacties ! :-)
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Gast

Vergeet je het "vriesstopje" niet?
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

vries stopje (oliestopje) gaat geloof ik alleen stuk in een D5 tot 2005 (verbeteren als ik het fout heb :wink: ) doordat het rubber uithard hij word vervangen door een metalen.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gast

Ik mijn 2002 bifuel zat een "vriesstop" aan de achterzijde van het blok, waar bij een turbo de terugvoer zit.
Hoe ik dat weet? Die was van de een op andere dag ook verdwenen.
ROKEN.... Bij een beetje verhoogd toerental slingerde de olie op de uitlaat.

Dus waarom zou er ook niet een achter het vliegwiel zitten bij een benzine?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”