Volvo-vrienden!
Mijn V70 '99 2.5TDI start altijd prima, tot een maand geleden, waarbij ie 's ochtends totaal niet startte; geen prik meer in de accu. Central deurvergendeling deed het nog wel, maar boordklokje stond op 0.00 en de startmotor wil wel, maar krijgt 'm niet eens rond.
Met redelijke pijn en moeite met startkabels aan de praat gekregen, dat duurde nog best lang. Daarna motormanagement lampie, maar die ging uit na een paar minuutjes.
Aardig stukje gereden zodat de accu weer goed vol was en geen problemen meer gehad. Ruim een maand zonder enig probleem gestart.... tot vanochtend...
Precies hetzelfde verhaal (hoewel ik m nog niet gestart heb, heb de fiets gepakt), maar accu weer totaal dood.
De accu is vrij nieuw (1.5jr), dus ik vermoed een of ander electrisch lek ergens. Het is natuurlijk een Volvo, dus ik heb ook niet de lampen aangelaten... Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Bedankt!
Jasper
Startproblemen -> electrisch lek?
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- edraket
- 7th Gear member
Lampjes controleren. In de kofferbak en dashboard kastje blijven wel eens aan staan. Hoelang heeft de auto stil gestaan voordat je hem wilde starten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Ga ik checken.
In het verleden bleef mijn kofferbakverlichting wel eens een nachtje aan door slecht contact, maar dat is nooit eerder een probleem geweest.
Hij heeft een dag of 3-4 stil gestaan...
In het verleden bleef mijn kofferbakverlichting wel eens een nachtje aan door slecht contact, maar dat is nooit eerder een probleem geweest.
Hij heeft een dag of 3-4 stil gestaan...
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- edraket
- 7th Gear member
Dan zou het best een lampje kunnen zijn die de accu volledig leeg trekt. Even de lekstroom controleren, die moet ongeveer 10-20mA zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Met kabels weer gestart (met moeite) en een stukje gereden om de accu weer een beetje bij te vullen. Daarna heb ik de lekstroom even gemeten tussen de accu massa en de losse massa-kabel. Tot mijn verbazing was deze 2.5A!!
Ik heb toen in groepjes van 5 mijn zekeringen eruit getrokken en steeds gemeten. Bij de laatste groep was de lekstroom verdwenen; dus ik denk: ik steek een voor een die zekeringen terug en kijk bij welke zekering de lekstroom weer terugkomt, dan heb ik een verdachte... maar de lekstroom kwam niet terug.
Voor de zekerheid even de accu weer aangesloten, contact erop gehad en weer losgehaald en opnieuw gemeten; weer geen lekstroom (<100mA).
Iemand nog suggesties?
Bedankt!
Ik heb toen in groepjes van 5 mijn zekeringen eruit getrokken en steeds gemeten. Bij de laatste groep was de lekstroom verdwenen; dus ik denk: ik steek een voor een die zekeringen terug en kijk bij welke zekering de lekstroom weer terugkomt, dan heb ik een verdachte... maar de lekstroom kwam niet terug.
Voor de zekerheid even de accu weer aangesloten, contact erop gehad en weer losgehaald en opnieuw gemeten; weer geen lekstroom (<100mA).
Iemand nog suggesties?
Bedankt!
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
-
- 6th Gear member
Het met moeite starten met startkabels komt meestal door de startkabels zelf,(Te dunne kabels)Halfords of Gamma enz..
Waarschijnlijk een diode in de dynamo stuk..meten is weten...
Waarschijnlijk een diode in de dynamo stuk..meten is weten...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Ik denk niet dat het aan de kabels lag, ze zijn behoorlijk lomp en geschikt voor 500A, dat zou een denk ik voldoende moeten zijn. Ik denk vooral dat de accu écht leeg was, want na een tijdje wachten met de kabels eraan, was mijn accu al wat opgeladen en startte ie doodnormaal...
Hoe meet ik die diode? Dynamo kabel loshalen en dan twee kanten op doorpiepen? Waarbij dan één van de twee richtingen niet doorverbonden zou moeten zijn?
Hoe meet ik die diode? Dynamo kabel loshalen en dan twee kanten op doorpiepen? Waarbij dan één van de twee richtingen niet doorverbonden zou moeten zijn?
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
-
- 2nd Gear member
Heb je de dynamo zelf al gecontroleerd? De laadspanning? Een deel van jouw problemen heb ik laatst ongeveer meegemaakt. Na 3x de ANWB aan de deur te hebben gehad bleek dat ze 2 jaar geleden mijn oude kapotte accu hebben vervangen door een nieuw type die een hogere spanning nodig had dan mijn oude. Maar mijn oude dynamo was blijven zitten. Toen die uiteindelijk minder begon te worden heeft 'ie door het langdurig afgeven van een te lage spanning mijn nieuwe accu om zeep geholpen.
Tegen het einde aan, toen de dynamospanning begon te zakken, gedroeg de accu zich ook zoals jij beschrijft. Als je de accu net aan de kabels hebt gehad is de lading nog niet goed door de accu verdeeld en geeft hij een relatief hoge spanning af, waardoor je prima kan starten. Daarna gaat de lading zich langzaam verdelen en zakt de spanning in, waardoor hij niet meer werkt.
Lekstroom moet je ook pas na een minuut of tien meten nadat je de auto hebt afgezet, omdat het een tijdje kan duren voordat alle elektronica is uitgeschakeld.
Overigens hoort een dynamo voor een nieuwe accu zo'n 14 Volt te leveren. Die van mij zat rond de 12 V toen de zaak kapot ging.
Tegen het einde aan, toen de dynamospanning begon te zakken, gedroeg de accu zich ook zoals jij beschrijft. Als je de accu net aan de kabels hebt gehad is de lading nog niet goed door de accu verdeeld en geeft hij een relatief hoge spanning af, waardoor je prima kan starten. Daarna gaat de lading zich langzaam verdelen en zakt de spanning in, waardoor hij niet meer werkt.
Lekstroom moet je ook pas na een minuut of tien meten nadat je de auto hebt afgezet, omdat het een tijdje kan duren voordat alle elektronica is uitgeschakeld.
Overigens hoort een dynamo voor een nieuwe accu zo'n 14 Volt te leveren. Die van mij zat rond de 12 V toen de zaak kapot ging.
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Het meten heb ik inderdaad ruim na het afzetten van de motor gemeten, dat is het probleem niet denk ik. Met de centrale deurvergrendeling gaat ook de binnenverlichting aan, maar zodra ik de accu-klem loshaal is dat wel voorbij...
Ik heb destijds wel de accuspanning en laadspanning gemeten. Laadspanning zat op 13.5V, dus dat lijkt me nog wel ok... Wie weet...
Ik heb destijds wel de accuspanning en laadspanning gemeten. Laadspanning zat op 13.5V, dus dat lijkt me nog wel ok... Wie weet...
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Contacteer:
Hoi, als die accu lang leeggestaan heeft, dan raad ik je aan om toch gewoon een andere accu te proberen, want als een accu van een auto lang leeg staat, zetten die plaatjes in de accu... uit, heb dit ook gehad met mn Volvo's, als je een auto lange tijd opzij zet, zoals ik met de V70 doe, best gewoon de accu afkoppelen, dan wordt er ook geen stroom van genomen. en heel soms als ik hem terug aan de praat wil krijgen moet mijn S70 ook even met startkabels de V70 reanimeren, maar het gaat toch sneller dan dat je het doet met volledig lege accu, want dan mag je zeker kwartier gas zitten geven... en das ook nie goed voor de kabels want die worden warm, en kunnen beginnen doorbranden.
succes
succes
-
- Starter
Bij mij hetzelfde probleem. Bleek het alarmsysteem te zijn. Onder het rechterspatboard (voor het voorwiel) zit de alarmunit. In de alarmunit zitten knoopcelaccu's om het alarm te voeden. Na ca 10 jaar gaan de knoopcellen kapot, en dat kan een forse lekstroom
veroorzaken. Je kunt het beste de hele alarmunit vervangen (is voor de gemiddelde doe het zelver goed te doen)
veroorzaken. Je kunt het beste de hele alarmunit vervangen (is voor de gemiddelde doe het zelver goed te doen)
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Beste Volvo vrienden!
Mijn probleem (zie bovenstaande posts) is nog steeds niet opgelost. Het wordt ook niet erger, dus opsporen blijft erg moeilijk.
Ik heb vaak proberen te meten (en ook wel eens een lekstroom gevonden), maar nooit achter een zekering. Meestal meet ik de lekstroom niet meer zodra de accu leeg is, hoewel ik moet toegeven dat ik pas één keer gemeten heb zonder eerst de massakabel los te halen; het kan zijn dat er dan al iets schakelt.
Verder ook een 500A (900A piek) starthulp gekocht, maar die krijgt mijn blok nog niet één keer rond... troep!
Gisteren met pijn en moeite mij startmotor gedemonteerd omdat ik van velen hoor dat deze wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Vanavond even proberen te meten, hoewel ik nog niet goed weet wat ik wil meten... Tips?
Dynamo en contactslot, alarm en lichtschakelaar zitten ook niet achter een zekering, dus die komen ook nog aan de beurt... Nog suggesties over wat ik daar aan kan meten?
Ik sta open voor alle suggesties!
Alvast bedankt!
Jasper
Mijn probleem (zie bovenstaande posts) is nog steeds niet opgelost. Het wordt ook niet erger, dus opsporen blijft erg moeilijk.
Ik heb vaak proberen te meten (en ook wel eens een lekstroom gevonden), maar nooit achter een zekering. Meestal meet ik de lekstroom niet meer zodra de accu leeg is, hoewel ik moet toegeven dat ik pas één keer gemeten heb zonder eerst de massakabel los te halen; het kan zijn dat er dan al iets schakelt.
Verder ook een 500A (900A piek) starthulp gekocht, maar die krijgt mijn blok nog niet één keer rond... troep!
Gisteren met pijn en moeite mij startmotor gedemonteerd omdat ik van velen hoor dat deze wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Vanavond even proberen te meten, hoewel ik nog niet goed weet wat ik wil meten... Tips?
Dynamo en contactslot, alarm en lichtschakelaar zitten ook niet achter een zekering, dus die komen ook nog aan de beurt... Nog suggesties over wat ik daar aan kan meten?
Ik sta open voor alle suggesties!
Alvast bedankt!
Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
-
- 6th Gear member
Dynamo lekstroom al is gemeten?
Daar zit het probleem in 95% van de gevallen,diode stuk dus..in de dynamo..
Als je die loskoppelt(de dikke rode draad)dan blijft de accu vol,probeer maar..
Daar zit het probleem in 95% van de gevallen,diode stuk dus..in de dynamo..
Als je die loskoppelt(de dikke rode draad)dan blijft de accu vol,probeer maar..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Hoi Mario,
Bedankt voor je snelle reactie; heb ik inderdaad nog niet gedaan, staat op de lijst...
Wel lastig om op deze manier vast te stellen, want het probleem treedt niet altijd op; dus als ik het zeker zou willen weten, moet ik wekenlang structureel zonder dynamo gaan rijden... Ik denk dat de accu dan toch niet vol gaat blijven
Kun je me specifiek uitleggen hoe ik vaststel dat die diode stuk is?
Bedankt!
Jasper
Bedankt voor je snelle reactie; heb ik inderdaad nog niet gedaan, staat op de lijst...
Wel lastig om op deze manier vast te stellen, want het probleem treedt niet altijd op; dus als ik het zeker zou willen weten, moet ik wekenlang structureel zonder dynamo gaan rijden... Ik denk dat de accu dan toch niet vol gaat blijven

Kun je me specifiek uitleggen hoe ik vaststel dat die diode stuk is?
Bedankt!
Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Lekstroom meten blijft lastig omdat het probleem niet altijd optreedt. Als ik 'm meet bij de accu, en tegelijkertijd bij de dynamo, dan weet ik op zich genoeg inderdaad; maar hij lekt dus niet altijd...
Zelfs als ik de gelijkrichter specifiek door zou meten, is het niet zeker dat ik het probleem nu zou kunnen constateren... Nog tips over hoe ik dat kan doen?
Verder heb ik gisteren de startmotor doorgemeten; tig keer spanning op de Bendix gezet en daarbij de weerstand van de massa naar de pluspool gemeten. Deze valt elke keer weer netjes terug naar oneindig, dus de startmotor is uitgesloten (??). De boel weer in elkaar gezet en op naar het volgende onderzoekje.
Gr. Jasper
Zelfs als ik de gelijkrichter specifiek door zou meten, is het niet zeker dat ik het probleem nu zou kunnen constateren... Nog tips over hoe ik dat kan doen?
Verder heb ik gisteren de startmotor doorgemeten; tig keer spanning op de Bendix gezet en daarbij de weerstand van de massa naar de pluspool gemeten. Deze valt elke keer weer netjes terug naar oneindig, dus de startmotor is uitgesloten (??). De boel weer in elkaar gezet en op naar het volgende onderzoekje.
Gr. Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999