Zomer- en winterbanden of all season

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Beste mensen,

De winter duurt nog even, maar ben me vast aan t oriënteren.....
Ik heb momenteel alleen een set zomerbanden op mijn 17" serapis velgen. In principe gebruik in de auto alleen in Nederland, maar hou er ook van om een dagje naar Winterberg te gaan om te gaan snowboarden.
Aangezien mijn zomerbanden niet heel veel profiel meer hebben, moet ik volgend jaar waarschijnlijk aan vier nieuwe, sowieso twee...
Voor de winter ben ik nog niet voorbereid....dus als ik aan winterbanden ga, dan moet er nog een setje lichtmetaal bij....
Kortom ik had t idee om de goodyear vector 4season aan te schaffen voor t gehele jaar. Wat zijn jullie ervaringen en of wat kunnen jullie mij aanraden?
Ik rij max.20000km per jaar.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Op mijn auto zitten standaard all-seasonbanden. Bevalt prima: je hoeft nooit meer te wisselen en de banden voldoen in de practijk altijd.

Het argument dat doordie-hard winterbandenaanhangers gebruikt wordt, nl dat all-season een compromis zou zijn, is niet deugdelijk. Zomerbanden zijn een compromis in veel dagen in de lente en herfst als het 's ochtends koud is en later op de dag warmer. Winterbanden zijn in lente enherfst een compromis omdat het 's middags veel te warm is voor de winterband, terwijl die zich 's ochtends lekker voelt. Het klimaat is nu eenmaal niet zo dat je op één dag plots de overstap maakt van onder de 7 graden naar boven de 7 graden.

En daarom zijn all-seasonbanden in alle temperaturen goed.
En ook toegestaan als winterband in Du. Oo e.d.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Zolang het M+S symbool er maar op staat, zit je in Duitsland goed.
Als mijn vrouw andere banden onder de auto nodig heeft krijgt ze ook All-weather banden. Ik doe toch liever echter winterbanden onder de XC. Wintersport enzo.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Ok, Thx voor jullie snelle reacties...Welk merk/type all season band hebben jullie erop liggen?
Volvo C30 R-design 2008 1.8 black sapphire 125pk 18" Odysseus high performance audio weitec verlaging racegaas parrot geblindeerd bla bla bla

R-design: niet de pk's, maar wel de looks ;-)
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Ik denk dat je je aan de Vector geen buil valt.
Kwam bij de ADAC ook als beste uit de test met "befriedigend"
Goed en zeer goed zul je niet vinden met all-season banden.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Ik zit zelf in het bandenwereldje,de goodyear 4 seizoenen banden zijn idd de allerbeste,zowel in grip als slijtage,wel is het belangrijk de spanning iets hoger als met zomerbanden te doen en ook regelmatig controleren.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Sjo schreef:Ik zit zelf in het bandenwereldje,de goodyear 4 seizoenen banden zijn idd de allerbeste,zowel in grip als slijtage,wel is het belangrijk de spanning iets hoger als met zomerbanden te doen en ook regelmatig controleren.
altijd iets hoger of alleen in de zomer of winter?
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Battlecruiser schreef: Het argument dat doordie-hard winterbandenaanhangers gebruikt wordt, nl dat all-season een compromis zou zijn, is niet deugdelijk. Zomerbanden zijn een compromis in veel dagen in de lente en herfst als het 's ochtends koud is en later op de dag warmer. Winterbanden zijn in lente enherfst een compromis omdat het 's middags veel te warm is voor de winterband, terwijl die zich 's ochtends lekker voelt. Het klimaat is nu eenmaal niet zo dat je op één dag plots de overstap maakt van onder de 7 graden naar boven de 7 graden.

En daarom zijn all-seasonbanden in alle temperaturen goed.
En ook toegestaan als winterband in Du. Oo e.d.
Klopt, denk dan wel aan een M&S band met sneeuwvlokje anders is het geen erkende all-weather. Volgens de test van de TCS (Touring Club Suisse) is een all-weather een compromis met als uitkomst geen optimale band voor winter noch voor zomer. Het spaart eenmalig de aanschaf van een setje met velgen, in slijtage ben je op lange termijn voor hetzelfde klaar.
Mij gaat het om de veiligheid.
Afgelopen winter in een sneeuwbui met mijn oude XC70 nog kunnen ervaren dat op M&S banden het nog steeds glibberen is terwijl met mijn nieuwe XC70 op winterbanden in een heftige sneeuwbui hier geen sprake van was.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Het nadeel van een forum is dat je een selectieve steekproef krijgt. D.w.z. dat je daarmee nu met name een paar all-season adepten hebt gekregen in de reacties.
Ik denk dat een groter aantal mensen voor zomer-winterbanden kiezen dan voor all-season.

Belangrijke reden voor mij om voor zomer en winterbanden te kiezen is het feit dat ik mijn auto op winterse dagen niet kan/wil laten staan. Ook zit ik meer dan 50.000km/jaar in de auto. Ik wil alleen het beste.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Klopt helemaal buurtje....
Mijn vrouw (v70) heeft wel twee sets, maar met deze auto gaan we ook naar het buitenland (en wintersport) en kiezen we dus ook voor het beste....echter voor in nederland en een keer of 3 in de winter naar Sauerland, zou dan de all season een optie zijn?!?!?
Volvo C30 R-design 2008 1.8 black sapphire 125pk 18" Odysseus high performance audio weitec verlaging racegaas parrot geblindeerd bla bla bla

R-design: niet de pk's, maar wel de looks ;-)
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Calimero schreef:Klopt helemaal buurtje....
Mijn vrouw (v70) heeft wel twee sets, maar met deze auto gaan we ook naar het buitenland (en wintersport) en kiezen we dus ook voor het beste....echter voor in nederland en een keer of 3 in de winter naar Sauerland, zou dan de all season een optie zijn?!?!?
Kwestie van kansberekening....

Ook in Nederland blijft bij die 3 keer een sneeuwbui de winterband voordeel bieden en heb je voor de rest bij droog weer en hogere temperaturen dus een voordeel bij een zomerband.

Die ene keer dat je de extra grip nodig hebt bij regen en elke meter telt kun je helaas niet voorspellen.

Het lijkt me dat je met bovenstaande eigenlijk jezelf al een antwoord hebt gegeven.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

@PeerTronic: volgens mij geeft bovenstaande van @Calimero vooral aan dat een all-season band voordelen biedt tegenover zomerbanden bij winterse omstandigheden (en voor ritten naar Dld).
De vraag is, wegen deze voordelen op tegen de nadelen die deze banden bieden bij zomerse en regenomstandigheden.

Belangrijke 'open-deur' is volgens mij nog dat je je moet realiseren wat de omstandigheden zijn, welk rubber jij (en anderen) eronder hebben zitten en dat je je daarop aanpast. (de wetgeving die je bij onze oosterburen en anderen hebt te volgen natuurlijk daargelaten)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Buurtje schreef:@PeerTronic: volgens mij geeft bovenstaande van @Calimero vooral aan dat een all-season band voordelen biedt tegenover zomerbanden bij winterse omstandigheden (en voor ritten naar Dld).
De vraag is, wegen deze voordelen op tegen de nadelen die deze banden bieden bij zomerse en regenomstandigheden.

Belangrijke 'open-deur' is volgens mij nog dat je je moet realiseren wat de omstandigheden zijn, welk rubber jij (en anderen) eronder hebben zitten en dat je je daarop aanpast. (de wetgeving die je bij onze oosterburen en anderen hebt te volgen natuurlijk daargelaten)
Ik was vroeger heel goed bij Nederlands tekst verklaren :) en dat schrijft Calimero dus niet.

Daarnaast schreef ik al eerder, als het een echte goedgekeurde all-weather band is met een sneeuwvlokje mag het in Duitsland. Naar ik me meen te herinneren gaat het in de wetgeving ook over aansprakelijkheid bij ongevallen. Heb je geen winterband of vergelijkbaars ben je aansprakelijk.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

PeerTronic schreef:
Calimero schreef:Klopt helemaal buurtje....
Mijn vrouw (v70) heeft wel twee sets, maar met deze auto gaan we ook naar het buitenland (en wintersport) en kiezen we dus ook voor het beste....echter voor in nederland en een keer of 3 in de winter naar Sauerland, zou dan de all season een optie zijn?!?!?
Kwestie van kansberekening....

Ook in Nederland blijft bij die 3 keer een sneeuwbui de winterband voordeel bieden en heb je voor de rest bij droog weer en hogere temperaturen dus een voordeel bij een zomerband.

Die ene keer dat je de extra grip nodig hebt bij regen en elke meter telt kun je helaas niet voorspellen.

Het lijkt me dat je met bovenstaande eigenlijk jezelf al een antwoord hebt gegeven.
Toch niet helemaal aangezien de all season band beter zou moeten presteren dan een zomerband bij regen....dus op welke kans wil je je berekening baseren ;-)

Verder lees ik uit de reacties dat bovenstaande nog niet voor iedereen duidelijk is. Ik zal proberen nogmaals te beschrijven:
Ik heb momenteel alleen een set zomerbanden op lichtmetaal. Voor de winter moet ik een set winterbanden aanschaffen. Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om mijn zomerbanden die bijna op zijn, aan het einde van de herfst te vervangen door all season banden en hier lekker het hele jaar mee door te rijden. Het scheelt me een set opslaan, een set velgen aanschaffen en uiteraard doe ik daarbij concessies aangezien een all season band nooit de kwaliteit kan leveren die een zomer of winterband in extreme condities wel kan leveren. Maar als ik alleen in nederland rij en af en toe eens een xtje in de winter ri sauerland, zou de all season dan geen goed alternatief zijn. Lees hierbij ook veilig.... Uiteraard met M&S logo...
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

PeerTronic schreef:
Buurtje schreef:@PeerTronic: volgens mij geeft bovenstaande van @Calimero vooral aan dat een all-season band voordelen biedt tegenover zomerbanden bij winterse omstandigheden (en voor ritten naar Dld).
De vraag is, wegen deze voordelen op tegen de nadelen die deze banden bieden bij zomerse en regenomstandigheden.

Belangrijke 'open-deur' is volgens mij nog dat je je moet realiseren wat de omstandigheden zijn, welk rubber jij (en anderen) eronder hebben zitten en dat je je daarop aanpast. (de wetgeving die je bij onze oosterburen en anderen hebt te volgen natuurlijk daargelaten)
Ik was vroeger heel goed bij Nederlands tekst verklaren :) en dat schrijft Calimero dus niet.

Daarnaast schreef ik al eerder, als het een echte goedgekeurde all-weather band is met een sneeuwvlokje mag het in Duitsland. Naar ik me meen te herinneren gaat het in de wetgeving ook over aansprakelijkheid bij ongevallen. Heb je geen winterband of vergelijkbaars ben je aansprakelijk.
Al had ik prima cijfers op Nederlands tekstverklaren, is het mij dan even onduidelijk wat @Calimero dan wél bedoelt. :)


Qua wetgeving en aansprakelijkheid heb je gelijk. Je hebt pas een probleem bij ongevallen/ gevaarlijke situaties als je je niet goed hebt voorbereid. In de zomer naar Sauerland op zomerbanden is dus geen probleem.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Calimero schreef: Toch niet helemaal aangezien de all season band beter zou moeten presteren dan een zomerband bij regen....dus op welke kans wil je je berekening baseren ;-)
Waar baseer je dat op? Volgens mij laten bandentests zien dat zomerbanden bij temperaturen boven de 10 graden beter presteren bij remmen en regen dan winterbanden of all weather.

De kansberekening ging over het feit of dat je onderscheid kan maken tussen veel rijden of weinig met winters weer.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

PeerTronic schreef:
Calimero schreef: Toch niet helemaal aangezien de all season band beter zou moeten presteren dan een zomerband bij regen....dus op welke kans wil je je berekening baseren ;-)
Waar baseer je dat op? Volgens mij laten bandentests zien dat zomerbanden bij temperaturen boven de 10 graden beter presteren bij remmen en regen dan winterbanden of all weather.

De kansberekening ging over het feit of dat je onderscheid kan maken tussen veel rijden of weinig met winters weer.
Ik had het ergens gelezen....effe nog wat gegoogled en onderstaande gevonden:


All Season banden

All Season ook wel bekent als All Weather of vierseizoenenbanden beschikken over eigenschappen die bij lagere temperaturen en bij een vuil of nat wegdek meer grip bieden. Om dit te bereiken is de rubbersamenstelling aangepast zodat deze over een groter temperatuur bereik soepel blijven.

Rubbersamenstelling en profilering

Door de rubbersamenstelling bieden all-seasons meer grip maar slijten sneller bij hogere temperaturen. Daartegen heeft een zomerband een rubbersamenstelling die zeer goed presteert bij hoge temperaturen maar te hard worden als de temperatuur te laag word en ze veel grip verliezen. Uit tests komt dan ook steeds naar voren dat All-Season banden bij hogere temperaturen minder presteren als zomerbanden en bij lagere temperaturen minder als winterbanden.

Bij regen of een nat wegdek presteren All-season banden wel beter. De profilering van deze banden is speciaal ontworpen om water en vuil beter af te voeren waardoor aquaplanning veel minder snel zal optreden dan met zomerbanden. Onder de 7 graden zijn winterbanden ook met regen de allerbeste optie!


Samengevat

Bij omstandigheden met hoge temperaturen en een droog en schoon wegdek presteren zomerbanden het best en slijten bovendien minder hard dan 4 seizoenenbanden. Winterbanden presteren presteren het best als het onder de 7c is en er sneeuw, ijs of water op de weg ligt.Onder bepaalde omstandigheden moet men dus rekening houden met minder grip en snellere slijtage. All-season banden hebben doorgaans minder kilometers gemaakt als ze vervangen worden. Op de lange termijn zal het in kosten per kilometer dus niet veel uitmaken of er een set zomer en winterbanden aangeschaft is of 2 sets all-season banden. Het gebruik van een set zomer en winterbanden zal op termijn niet veel duurder zijn en bieden bij gebruik onder de juiste omstandigheden de meeste veiligheid. Nadeel is dat er elk seizoen gewisseld moet worden.
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Persoonlijk zou ik ook altijd kiezen voor een setje zomer en winterbanden, maar als je toch met all seasons gaat rijden zou ik wel de beste pakken.
Wat de druk betreft, winter en 4 seizoenenbanden moeten altijd iets meer dan de zomerbanden hebben(+/- 0,2 bar)
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Weer wat geleerd, was er stellig van overtuigd dat aw banden met slecht weer slechter presteren.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Calimero
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 07:57

Leuk he zo'n forum....
Volvo C30 R-design 2008 1.8 black sapphire 125pk 18" Odysseus high performance audio weitec verlaging racegaas parrot geblindeerd bla bla bla

R-design: niet de pk's, maar wel de looks ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”