Rij inmiddels alweer zo'n 2,5 jaar in m'n S80 D5 185pk uit 2007 met Geartronic. Fijne auto, maar de laatste tijd wat problemen. Een half jaar geleden is de wervelklep vervangen i.v.m. het beruchte wervelklepstangetje.
Echter daarna bleef er af en toe een probleem - de auto reageert soms niet lekker op het gaspedaal. In de file met zo'n 1500 toeren duurt het soms lang voordat de motor reageert, het gaspedaal lijkt niets te doen. Daarna - soms een seconde of wat - schakelt de bak terug en versneld de auto weer. Met Hemelvaart naar Duitsland geweest en na een lange rit met ook Autobahn snelheden op 15km van de eindbestemming opeens de melding Motor Service Spoed en de motor in noodloop. Na opnieuw starten verdween de melding weer. Op de terugweg bij Venlo hetzelfde fenomeen.
Auto vervolgens naar de Volvo specialist die het probleem heeft terugherleid naar een slechte verbinding van de stekker van de injector van de 5e cilinder. Deze is gereinigd, ingevet met een speciaal vet en de bekabeling is beter vastgezet. Echter hier bleek na een stuk rijden het probleem niet mee opgelost. Een dag later na een lange rit opnieuw Motor Service Spoed. Opnieuw contact gehad met de specialist, en deze gaf aan de de bekabeling naar de injector waarschijnlijk niet goed meer is - door de dieseldamp worden de kabels hard en verslechteren deze. Advies is nu deze kabelboom te vervangen. Volgens hen een vaker voorkomend euvel bij de D5.
Op dit forum vind ik dit echter niet terug - wel vervuiling van de EGR, slechte LMM, sensoren en dergelijke.
Iemand een mening hierover? Ik zou graag enige zekerheid willen hebben dat het probleem hiermee opgelost zou zijn, liever heb ik dat de garage alle mogelijke oorzaken uitsluit want iedere keer terug naar de garage vind ik niet zo'n prettige gedachte. Tips zijn welkom, alvast bedankt voor het meedenken!
Motor Service Spoed - oorzaak injector bekabeling
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb dat nog niet eerder gezien of gehoord. Lijkt me dus wat overdreven om dit als vaker voorkomend euvel te omschrijven. En dieseldampen bij de bekabeling?? Dan is er echt iets niet goed, normaal komt daar echt geen diesel damp terecht. Zijn er ook foutcodes uitgelezen? Zijn er fouten gevonden aan de injectoren? Is daarna de retour al gemeten, en de correctie per injector?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Broodje aap verhaal dus,dat komt nooit voor,het probleem zal wel in de injector zelf zitten,lekkage inwendig of iets in die richting.
Bij een dealer geweest?
Bij een dealer geweest?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 09:54
Ben 2 maanden geleden bij de dealer geweest, deze heeft de auto uitgelezen, maar deze gaf een aantal fouten. O.a. iets met nokkenassensor. Dealer heeft de storingen gewist en het advies gegeven er niet te lang mee door te rijden...
De garage waar ik vervolgens geweest ben is een Volvo specialist, doen alleen maar Volvo en beschikken ook over Vida. Wat ze precies hebben gemeten weet ik niet, maar volgens hen waren er verschillende storingen die terug te herleiden waren naar de injector van de 5e cilinder, die niet meer meedoet als de storing optreed - als gevolg daarvan dan weer verschillende storingen.
Dinsdag a.s. heb ik daar weer een afspraak, en met jullie advies hoop ik wat meer beslagen ten ijs te komen om de juiste vragen te kunnen stellen. Maakt mij niet uit hoe ze het repareren, als het probleem maar opgelost wordt...
De garage waar ik vervolgens geweest ben is een Volvo specialist, doen alleen maar Volvo en beschikken ook over Vida. Wat ze precies hebben gemeten weet ik niet, maar volgens hen waren er verschillende storingen die terug te herleiden waren naar de injector van de 5e cilinder, die niet meer meedoet als de storing optreed - als gevolg daarvan dan weer verschillende storingen.
Dinsdag a.s. heb ik daar weer een afspraak, en met jullie advies hoop ik wat meer beslagen ten ijs te komen om de juiste vragen te kunnen stellen. Maakt mij niet uit hoe ze het repareren, als het probleem maar opgelost wordt...
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Hoi
Heb 1x keer meegemaakt dat de stekker op de injector kapot was dwz kabelbreukje vlak achter cq in de stekker.
Toen de stekker eraf geknipt en tijdelijk gemaakt met 2 losse kabelschoentjes.
Later een originele stekker er weer aan gesoldeerd.
Hoe kwam ik erachter ?
Dezelfde storing, en bij het bewegen van de kabel ging de motor anders lopen.
mvgr Obbe
Heb 1x keer meegemaakt dat de stekker op de injector kapot was dwz kabelbreukje vlak achter cq in de stekker.
Toen de stekker eraf geknipt en tijdelijk gemaakt met 2 losse kabelschoentjes.
Later een originele stekker er weer aan gesoldeerd.
Hoe kwam ik erachter ?
Dezelfde storing, en bij het bewegen van de kabel ging de motor anders lopen.
mvgr Obbe
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
???MarioC70 schreef:Denk eerder een defecte bobine..
Topic starter heeft een: S80 D5 185pk (Diesel)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bobine (benzine motoren)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomverdeler (benzine motoren)
Of zit ik er nu helemaal naast

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
MArio zat aan het bier denk ik 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 09:54
Even een update: vandaag weer bij de garage geweest. Injector gaf geen storing dus lijkt erop dat dit toch goed gerepareerd was. Wel een waslijst van andere storingen. Is terugherleid naar de EGR klep, deze was behoorlijk vuil en leek niet goed gangbaar meer te zijn. Is helemaal schoongemaakt, en gesmeerd.
Probleem leek opgelost, maar na zo'n 50km toch weer "Motor Service Spoed" bij dezelfde symptomen als eerder...lijkt er dus toch op dat de EGR klep niet goed meer is. Dus deze zal binnenkort vervangen moeten worden...helaas dus wordt vervolgd...
Probleem leek opgelost, maar na zo'n 50km toch weer "Motor Service Spoed" bij dezelfde symptomen als eerder...lijkt er dus toch op dat de EGR klep niet goed meer is. Dus deze zal binnenkort vervangen moeten worden...helaas dus wordt vervolgd...
Hebben ze de distributieriem eraf gehad om de wevelklep te vervangen? Gezien je nadien problemen hebt gekregen.
Ik denk dan aan een distribututieriem die een tand verkeerd staat.
En anders.... Wat is de km-stand?
Zou het een verstopt roetfilter cq Kat. kunnen zijn?
Ik denk dan aan een distribututieriem die een tand verkeerd staat.
En anders.... Wat is de km-stand?
Zou het een verstopt roetfilter cq Kat. kunnen zijn?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 09:54
Ik denk niet dat de distributieriem eraf geweest is voor het vervangen van de wervelklep. Als die een tandje verkeerd staat zou je toch continue problemen moeten hebben? Dit probleem - verlies van vermogen - heb ik al een hele tijd, wordt alleen steeds erger en de laatste weken dus ook met storingsmeldingen.
Km-stand is op een haar na 200.000.
Km-stand is op een haar na 200.000.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als er een turboslang losschiet heb je dus gelijk een melding en geen trekkracht meer en veel rook...
Als je hem uitleest tijdens het rijden komt de storing er vanzelf uit,je kunt dan alles uitlezen en de waardes van de LM,turbodruk,vacuum enz enz..
Dat is de simpelste manier van een storing zoeken..
Als je hem uitleest tijdens het rijden komt de storing er vanzelf uit,je kunt dan alles uitlezen en de waardes van de LM,turbodruk,vacuum enz enz..
Dat is de simpelste manier van een storing zoeken..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 09:54
Even een update - EGR klep is inmiddels vervangen - en de problemen zijn tot nu toe (eerste 100km alweer gereden en en passant de 200.000km mijlpaal gepasseerd) weggebleven. Hopen dat het zo blijft, vertrouwen in de auto moet nog weer even terugkomen, maar het blijft een heerlijke auto zo'n D5 met GT...