Bokken bij schakelen uit eerste versnelling. OPGELOST!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Hallo allemaal, sinds vanochtend bokt mijn versnellingsbak of motor bij het schakelen vanuit zijn één. Bij het intrappen van de koppeling lijkt het toerental te 'vallen', bij andere versnellingen niet. Het is te omzeilen door eerste de koppeling in te trappen en ietsje later te schakelen. En ik schakelde al niet snel...iemand een idee? Ik ga nog wat symptomen proberen te ontdekken. Auto heeft onlangs een beurt gehad.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ik zou eens goed naar je motor- en bakrubbers kijken
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ik merkte zojuist dat de climate control niet meer werkte. Kon hem niet inschakelen. Nadat ik de auto had afgezet en weer gestart kon ik de cc weer inschakelen. Heb niet gereden toen. Was alleen ter test. Nieuwe inzichten?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Vaccuum controleren. Wellicht dat de auto bokt omdat de motor niet lekker loopt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Bedoel je de Cruise-Control? Dan zou het te maken kunnen hebben met de koppelingsensor. Aangezien dat geen 'schakelaar' is (zoals bij een rempedaal), maar een variabel signaal dat varieert met de stand van het koppelingpedaal, neem ik aan dat het meetsignaal ook voor andere dingen wordt gebruikt dan alleen de cruise-control. Misschien wordt het signaal wel gebruikt voor bijsturen van het motormanagement om schakelen soepeler te laten verlopen...?jpwg001 schreef:Ik merkte zojuist dat de climate control niet meer werkte. Kon hem niet inschakelen. Nadat ik de auto had afgezet en weer gestart kon ik de cc weer inschakelen. Heb niet gereden toen. Was alleen ter test. Nieuwe inzichten?
Voorbeeld: uit een 'test' van AutoVisie kan ik me herinneren dat ze in een nieuwe V40 constateerde dat de auto 'vanzelf' gas gaf als ze de koppeling op lieten komen.
Groet,
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ow stom!!! Ja, cruise control!
Ik heb het even nagevraagd bij mijn garage. Ze denken een lek in het vacuümsysteem voor de baksteun(?). Koppelingspedaalsensor gaat in veel V70s kapot, maar zou het bokken niet moeten veroorzaken. Wat kosten beide reparaties ongeveer? Dus vacuümslang en/of cacuümgestuurde steun enerzijds of de koppelingspedaalsensor anderzijds?
Ik heb het even nagevraagd bij mijn garage. Ze denken een lek in het vacuümsysteem voor de baksteun(?). Koppelingspedaalsensor gaat in veel V70s kapot, maar zou het bokken niet moeten veroorzaken. Wat kosten beide reparaties ongeveer? Dus vacuümslang en/of cacuümgestuurde steun enerzijds of de koppelingspedaalsensor anderzijds?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Het is je koppelingsschakelaar. Ik had ongeveer hetzelfde (zie S60 forum), makkelijk zelf te vervangen en voor 55 euro te krijgen bij de dealer. Maakte bij mijn auto een groot verschil in hoe makkelijk de auto te rijden is, pakt veel mooier op bij optrekken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
RoninS60 schreef:Het is je koppelingsschakelaar. Ik had ongeveer hetzelfde (zie S60 forum), makkelijk zelf te vervangen en voor 55 euro te krijgen bij de dealer. Maakte bij mijn auto een groot verschil in hoe makkelijk de auto te rijden is, pakt veel mooier op bij optrekken.
Hoe weet je zo zeker dat hij de zelfde storing heeft?
Er kunnen veel meer storingen de oorzaak zijn.
Dat gokken schiet je niets mee op en kost vaak alleen maar extra geld.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Vandaag een V50 D gezien met diverse storingen,was niet te vinden volgens de geleerden,(geen dealer).
Drie dagen zoeken,meten,alles uitwisselen,bijna 900 euro verder en niet gevonden.
Wat bleek,de CEM,daar stond een kwartliter water in en de kabelboom er naar toe was zeer aangetast.
Ik noem verder geen namen,maar schandalig is het natuurlijk wel,om die berijder zo het bos in te sturen en te zeggen...wij weten het niet meer.
Drie dagen zoeken,meten,alles uitwisselen,bijna 900 euro verder en niet gevonden.
Wat bleek,de CEM,daar stond een kwartliter water in en de kabelboom er naar toe was zeer aangetast.
Ik noem verder geen namen,maar schandalig is het natuurlijk wel,om die berijder zo het bos in te sturen en te zeggen...wij weten het niet meer.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Zeker weten doen we het nooit maar in dat geval kan je dit forum beter sluiten want dan wordt elk antwoord eentonig; uitlezen met Vida.
De auto is van dezelfde leeftijd, heeft dezelfde motor als die van mij en dezelfde problemen. Dus ja dan durf ik het wel aan om te zeggen dat het met grote zekerheid ook dezelfde boosdoener betreft, helemaal als het om een 'goedkoop' slijtageonderdeel gaat als dat schakelaartje van 55 euro.
De auto is van dezelfde leeftijd, heeft dezelfde motor als die van mij en dezelfde problemen. Dus ja dan durf ik het wel aan om te zeggen dat het met grote zekerheid ook dezelfde boosdoener betreft, helemaal als het om een 'goedkoop' slijtageonderdeel gaat als dat schakelaartje van 55 euro.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Dat gaat zaterdag ook gebeuren.MarioC70 schreef:Even uit laten lezen lijkt me verstandig, dan komt de storing er vanzelf uit,wel met Vida als het kan..
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
We gaan het meemaken. Ik houd iedereen op de hoogte.RoninS60 schreef:Zeker weten doen we het nooit maar in dat geval kan je dit forum beter sluiten want dan wordt elk antwoord eentonig; uitlezen met Vida.
De auto is van dezelfde leeftijd, heeft dezelfde motor als die van mij en dezelfde problemen. Dus ja dan durf ik het wel aan om te zeggen dat het met grote zekerheid ook dezelfde boosdoener betreft, helemaal als het om een 'goedkoop' slijtageonderdeel gaat als dat schakelaartje van 55 euro.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is nu eenmaal niet anders met al die electronica,zomaar onderdelen vervangen is onzin en kost alleen maar onnodig geld.RoninS60 schreef:Zeker weten doen we het nooit maar in dat geval kan je dit forum beter sluiten want dan wordt elk antwoord eentonig; uitlezen met Vida.
De auto is van dezelfde leeftijd, heeft dezelfde motor als die van mij en dezelfde problemen. Dus ja dan durf ik het wel aan om te zeggen dat het met grote zekerheid ook dezelfde boosdoener betreft, helemaal als het om een 'goedkoop' slijtageonderdeel gaat als dat schakelaartje van 55 euro.
Lees hier even voor je koppelingspedaalsensor: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56700
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Alex: thanx. Zal vanavond eens kijken of ik die sensor kan ontdekken. En of ik mijn lichaam in die bocht kan wringen om het onderdeel er uit te halen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.