Volvo Cars' pionierswerk op het gebied van voetgangersbescherming is beloond met de Global NCAP Innovation Award 2013. De prijs is vandaag in ontvangst genomen door professor Lotta Jakobsson, Senior Technisch Specialist Veiligheid bij het Volvo Cars Safety Center, tijdens de Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference in Seoul.
Tijdens de ESV Conference hield professor Lotta Jakobsson een presentatie over Volvo Cars' uitstekende prestaties op het gebied van voetgangersbescherming. Ze presenteerde ook een paper over de voetgangersairbag in de nieuwe Volvo V40.
‘'s Werelds eerste airbag voor voetgangers beschermt deze kwetsbare weggebruikers als zij bij een ongeval in aanraking komen met de motorkap of de delen rond de voorruit, waardoor het risico op ernstig hoofdletsel wordt beperkt', zegt Lotta Jakobsson.
Wereldwijde uitdaging
In China is 25 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers voetganger. In Europa is dat 14 procent en in de Verenigde Staten 12 procent. Nog veel meer voetgangers raken gewond in het verkeer. Het ernstigste hoofdletsel door ongevallen waarbij voetgangers en auto's betrokken zijn, wordt veroorzaakt door de harde structuur onder de motorkap, de rand onder de voorruit en de A-stijlen.
In 2010 reageerde Volvo op deze cijfers met de lancering van Pedestrian Detection met full auto brake. Dit systeem kan een aanrijding met voetgangers bij snelheden tot 35 km/uur voorkomen als de bestuurder zelf niet op tijd reageert. Bij hogere snelheden reduceert het systeem de snelheid van de auto zo veel mogelijk als een botsing onvermijdelijk is.
In 2012 lanceerde Volvo vervolgens de V40, die uitgerust is met 's werelds eerste voetgangersairbag. Hiermee worden de gevolgen zo veel mogelijk beperkt als een botsing met een voetganger onvermijdelijk is.
Motorkap 10 cm omhoog
Zeven sensoren in de voorbumper sturen signalen naar een control unit. Als de auto met een obstakel in contact komt, evalueert die unit de signalen en als die een menselijke vorm registreert, wordt de voetgangersairbag geactiveerd.
Een pyrotechnische lading ontgrendelt de motorkap en blaast een airbag op die de motorkap aan de achterzijde optilt. Het dempende effect van de airbag onder de motorkap zorgt ervoor dat de geschepte voetganger niet direct in aanraking komt met harde onderdelen van het motorblok en helpt zijn hoofd te beschermen.
‘De airbag heeft een dubbele functie. Hij verhoogt de motorkap om ruimte te creëren. Vervolgens helpt de airbag de impact te dempen door de harde gedeelten rond de voorruit te bedekken', legt Lotta Jakobsson uit.
Hoogste Euro NCAP-score ooit
In 2012 behaalde de nieuwe Volvo V40 vijf sterren in de crashtests van Euro NCAP. Het model kreeg ook de titel ‘Euro NCAP Best in Class' in de klasse van de kleine gezinsauto's - met het beste totaalresultaat dat de verkeerveiligheidsorganisatie ooit heeft genoteerd. De V40 behaalde een recordscore van maar liefst 88 procent voor de voetgangersbescherming.
‘Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat onze systemen om botsingen te vermijden het aantal ongevallen in het verkeer significant verminderen. Door voortdurend nieuwe preventieve en veiligheidssystemen te introduceren, komen we steeds dichter bij onze doelstelling: dat in 2020 niemand meer in een nieuwe Volvo gewond raakt of om het leven komt', besluit Lotta Jakobsson.
Volvo wint Global NCAP Innovation Award
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21744
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Helemaal geweldig maar (ik moet weer even zeuren) kan ik nu als voetganger met een blinddoek over straat?
Ik blijf het schrijven: uitkijken op straat is nog steeds het beste middel.
Ik blijf het schrijven: uitkijken op straat is nog steeds het beste middel.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Nee, want je moet eerst zien of er een nieuwe V40 aan komt...
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8547
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Idd want stel je voor dat er een 240 aankomt !
Voordeel is dan weer dat die 240 niet total loss verklaard zal worden als je er een voetganger mee raakt, als op de V40 alle airbags openen is het einde verhaal denk ik, wegens de hoge herstellingskosten.
Voordeel is dan weer dat die 240 niet total loss verklaard zal worden als je er een voetganger mee raakt, als op de V40 alle airbags openen is het einde verhaal denk ik, wegens de hoge herstellingskosten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
BlackcurrantV70 schreef:Idd want stel je voor dat er een 240 aankomt !
Voordeel is dan weer dat die 240 niet total loss verklaard zal worden als je er een voetganger mee raakt, als op de V40 alle airbags openen is het einde verhaal denk ik, wegens de hoge herstellingskosten.
Yes, auto niet total loss, wel iemand dood gereden. Valt mee te leven toch? :?
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- Nik0la
- 3rd Gear member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
- Locatie: Barendrecht
zo kunnen we door blijven redeneren.Msuidgeest schreef:Helemaal geweldig maar (ik moet weer even zeuren) kan ik nu als voetganger met een blinddoek over straat?
Ik blijf het schrijven: uitkijken op straat is nog steeds het beste middel.
zelfde soort opmerking als "met autobrake zullen chauffeurs minder goed op gaan letten"
Mijn inziens allemaal flauwe praat. Het is een mooi systeem en gelukkig nog een systeem wat niet alleen de automobilist maar juist de voetganger beschermt.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21744
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Natuurlijk Nikola, wat je schrijft klopt wel. Maar helaas kom ik nog te veel mensen tegen die er vanuit gaan dat de auto het zelf wel regelt, dat de bestuurder niet meer hoeft op te letten en ook de voetgangers niet.
Neem fietsers in het verkeer: die denken een vrijbrief te hebben omdat de wetgever hen als de zwakkere verkeersdeelnemer heeft aangemerkt. Want bij een ongeval betaalt de automobilist de schade (en natuurlijk ook zijn rolstoel met tongbesturing).
ACC is ook zo'n gevaarlijke uitvinding: cruise op 150 km/uur en de elektronica ziet wel wanneer er afgeremd moet worden.
BLIS? Dat was toch dat knipperende lampje in je buitenspiegel dat vertelt dat er een auto naast je rijdt zodat jij niet meer over je schouder hoeft te kijken?
Voordat ik mijn rijbewijs haalde moest ik een proeve van bekwaamheid afleggen, ondersteund met theoretische vragen, anders mocht ik niet achter het stuur. Met de huidige hulpmiddelen is het halen van een rijbewijs eigenlijk niet meer nodig omdat de elektronica jouw handelingen wel in de gaten houdt. En daar ligt mijn bezwaar en reageer ik regelmatig negatief op nieuwe veiligheidsuitvindingen.
Neem fietsers in het verkeer: die denken een vrijbrief te hebben omdat de wetgever hen als de zwakkere verkeersdeelnemer heeft aangemerkt. Want bij een ongeval betaalt de automobilist de schade (en natuurlijk ook zijn rolstoel met tongbesturing).
ACC is ook zo'n gevaarlijke uitvinding: cruise op 150 km/uur en de elektronica ziet wel wanneer er afgeremd moet worden.
BLIS? Dat was toch dat knipperende lampje in je buitenspiegel dat vertelt dat er een auto naast je rijdt zodat jij niet meer over je schouder hoeft te kijken?
Voordat ik mijn rijbewijs haalde moest ik een proeve van bekwaamheid afleggen, ondersteund met theoretische vragen, anders mocht ik niet achter het stuur. Met de huidige hulpmiddelen is het halen van een rijbewijs eigenlijk niet meer nodig omdat de elektronica jouw handelingen wel in de gaten houdt. En daar ligt mijn bezwaar en reageer ik regelmatig negatief op nieuwe veiligheidsuitvindingen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Msuidgeest, dikke +1 :!:
..... een veel voorkomende situatie.....
Gisteren reed ik binnen de bebouwde kom, op een drukke voorrangsweg met veel zijstraten 53 Km/uur op de CC.
Achterligger moest zo nodig controleren met welk type schroeven de kentekenplaat bevestigd is,
maar ook de huisnummers aan beide zijden van de straat hadden de volle aandacht.
Je zou dan "autobrake" toewensen aan zo'n figuur.
Want ja, ik heb al twee keer meegemaakt dat een "bestuurder" de achterkant van een van mijn vorige auto's heeft verbouwd. :roll:
..... een veel voorkomende situatie.....
Gisteren reed ik binnen de bebouwde kom, op een drukke voorrangsweg met veel zijstraten 53 Km/uur op de CC.
Achterligger moest zo nodig controleren met welk type schroeven de kentekenplaat bevestigd is,
maar ook de huisnummers aan beide zijden van de straat hadden de volle aandacht.

Je zou dan "autobrake" toewensen aan zo'n figuur.
Want ja, ik heb al twee keer meegemaakt dat een "bestuurder" de achterkant van een van mijn vorige auto's heeft verbouwd. :roll: