koelvin en ruis bij raam

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
prodigy
1st Gear member

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw als Volvo eigenaar. Afgelopen jaren voornamelijk Octavia en Mondeo gereden. Ivm nieuwe baan een eigen auto aan moeten schaffen en dat is een barents blauwe V50 1.6d edition 2 van 2008 geworden. Ik loop nu tegen 2 dingen aan waarvan ik me afvraag of ik er mee terug moet of dat het wellicht heel normaal is.

1. Na het afzetten van de motor blijft de koelvin nog even (10 seconden??) draaien. Als het warm is en na een lange rit snap ik dat, maar na een kort ritje terwijl het nog geen 10 graden is vind ik dat vreemd. Volvo eigenschap, of even na laten kijken?

2. Het raam / de deur aan de bestuurderskant ruist behoorlijk. Lijkt net of het raam een millimeter open staat. Ik kan met mijn elleboog de deur nog iets naar buiten duwen waardoor het erger wordt. Zelfde vraag, volvo eigenschap of even naar laten kijken.

Mijn eerste 10.000km heb ik me heel goed vermaakt in mijn Volvo, dus ik ben erg blij. Ik heb daarvoor wel de koplampen een heel eind hoger gezet, maar daar heb ik hier al vanalles over gelezen.

Alvast dank voor reacties!
lint
Geartronic member

Welkom.
Het even blijven draaien van de koelvin na het uitzetten van de motor is volgens mij normaal.
Het linker voorraam sluit niet helemaal goed zo te lezen, je kan proberen de geleideres te smeren met siliconenspray.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Fons099
3rd Gear member

Als je de deur iets naar buiten kunt duwen (zonder al te veel kracht) en het geluid neemt toe, zou ik de deur opnieuw (zelf? / laten) "afstellen".
Klosje hout tussen het portier ter hoogte van het slot en dan tegen de bovenzijde van het deurframe drukken.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
janvanmeer
3rd Gear member

Welkom prodigy,
Goede auto hoor, zelf heb ik ook een 1.6 d in dezelfde kleur als jij. Die van mij heeft wat meer "ervaring", is uit 2005 met 328.000 km.
Dat draaien met de vin nadat je gestopt bent is normaal. Denk eraan dat voor je stopt altijd een stukje heel rustig rijd of even stationair laten lopen. Dan kan de turbo wat afkoelen en blijft van voldoende smering voorzien.

De deur moet je boven iets strakker tegen het rubber aan zetten. Kijk maar eens goed langs de deur. Waarschijnlijk zie je deze iets naar buiten staan. Op 2 manieren bij te stellen: bij de scharnieren van de deur. Dit is een lastig werkje is mijn ervaring. De meest simpele is eerst proberen de vergrendeling van de deur iets naar binnen zetten (enkele mm) en kijken of over is. Teken rondom eerst met stift af. Dan weet je altijd hoe deze gezeten heeft.

prodigy schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw als Volvo eigenaar. Afgelopen jaren voornamelijk Octavia en Mondeo gereden. Ivm nieuwe baan een eigen auto aan moeten schaffen en dat is een barents blauwe V50 1.6d edition 2 van 2008 geworden. Ik loop nu tegen 2 dingen aan waarvan ik me afvraag of ik er mee terug moet of dat het wellicht heel normaal is.

1. Na het afzetten van de motor blijft de koelvin nog even (10 seconden??) draaien. Als het warm is en na een lange rit snap ik dat, maar na een kort ritje terwijl het nog geen 10 graden is vind ik dat vreemd. Volvo eigenschap, of even na laten kijken?

2. Het raam / de deur aan de bestuurderskant ruist behoorlijk. Lijkt net of het raam een millimeter open staat. Ik kan met mijn elleboog de deur nog iets naar buiten duwen waardoor het erger wordt. Zelfde vraag, volvo eigenschap of even naar laten kijken.

Mijn eerste 10.000km heb ik me heel goed vermaakt in mijn Volvo, dus ik ben erg blij. Ik heb daarvoor wel de koplampen een heel eind hoger gezet, maar daar heb ik hier al vanalles over gelezen.

Alvast dank voor reacties!
joris20
2nd Gear member

Hoi.
Ik heb voordat ik overging tot de aankoop van een s40 2.0 diesel 2004 heel wat reviews gelezen en in een van deze reviews gaf iemand als negatief punt van de auto aan dat er last was van geluid langs zijn raam. Ik beaam dit. Ook bij mij hoor ik wat windgeruis als ik rij.. Ik trek me er weinig van aan in ieder geval.. Gewoon die lekkere high performance audio set een tikkeltje harder.
Groet
S40 2004 2.0 D nette blaasbak
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”