Beste mede Volvo liefhebbers,
Intussen heb ik iets meer dan acht maanden een S40 2.0D uit 2008 in bezit. Deze heb ik als opvolger van mijn S40 2.0D uit 2004 gekocht, in verband met verjonging en minder kilometers op de teller. Ik heb hem gekocht met 132.000 op de teller.
Helaas heb ik van het begin af aan diverse problemen met deze auto, die terug te brengen zijn naar een veel te hoog verbruik en "bokken" van de motor. Ik probeer deze zo goed mogelijk te beschrijven:
1. Maak ik een (lange of korte) rit, stop ik even (voor minder dan een uur) en is de motor dus nog niet helemaal afgekoeld, dan heb ik altijd consequent een probleem met opnieuw wegrijden: de motor komt na starten namelijk in een soort "noodloop", waarbij de motor onregelmatig loopt en voelbaar trilt, het toerental komt dan niet boven 1100 rpm, zelfs niet met een volwaardig ingetrapt gaspedaal. Een keer of aantal keren afzetten en opnieuw starten van de motor verhelpt die situatie overigens altijd wel. Probeer ik echter door te gaan zonder de motor af te zetten en opnieuw te starten, dan komt na enige tijd de melding "Motorsysteem service vereist" in beeld.
2. Voornamelijk tijdens snelweg ritten met de cruise control in gebruik is goed waarneembaar dat de auto vaak 'bokt' of niet strak rijdt. Het is voelbaar dat de motor kortstondig inhoudt, net alsof de cruise control even gestopt wordt en daarna onmiddellijk weer de draad oppakt. Hierna zie je meteen op de boordcomputer een stijging van het brandstofverbruik; het verbruik veranderd dan van 5,0 à 5,5 l/100 km naar 8,5 à 8,9 l/100 km. Dit duurt dan meestal een minuut of twee tot vijf, waarna het verbruik weer normaliseert. Dit gebeurt zo vaak, dat het mogelijk het (veel) hogere verbruik van deze auto verklaard ten opzichte van mijn vorige S40.
Het garagebedrijf waar ik de wagen gekocht heb, heeft de auto intussen al erg vaak teruggezien. Ondernomen stappen zijn:
a. Reinigen EGR klep;
b. Vervangen brandstoffilter;
c. Regeneratie procedure deeltjesfilter;
d. Injectorcleaner;
e. Aanvullen reservoir met vloeistof voor schoonmaken uitlaatsysteem. (Wat dit is weet ik niet, het werd me zo verteld. Ik wist niet eens dat er zo'n reservoir bestond, ik dacht altijd dat voor regeneratie altijd normale diesel gebruikt werd).
Mijn garage verklaarde het hoge verbruik door aan te geven dat deze auto het deeltjesfilter regenereert, omdat het deeltjesfilter fabriek-af gemonteerd is, bij mijn vorige S40 was het deeltjesfilter mogelijk achteraf gemonteerd, waardoor het motormanagement systeem het deeltjesfilter niet ging regenereren bij die vorige auto. Omdat bij mijn huidige auto het deeltjesfilter echter helemaal vol zat, probeerde de nieuwe auto telkens te regenereren, was de theorie. Echter, ook na bovenstaande actie c, zijn de problemen nog steeds aanwezig. Daarnaast zou je bij een auto die niet regenereert toch een keer eenzelfde probleem verwachten. Ik vind met name het hoge verbruik erg vervelend.
Intussen heb ik meer dan een week geleden, net zoals voorgaande keren, mijn garage op de hoogte gesteld dat de situatie nog altijd niet verbeterd is, maar ik heb nog geen respons ontvangen dit keer, terwijl alle voorgaande keren meteen werd aangegeven dat men verder wilde gaan kijken. Het meest is op de kosten van de garage binnen de garantietermijn van een half jaar uitgevoerd, maar voor de laatste twee keer ben ik wel gefactureerd, wat ik deels begrijp en deels niet: het is en blijft immers een garantieclaim. Ik heb de facturen wel betaald in verband met alle moeite en omdat ik niet weet wat mijn rechten hieromtrent precies zijn.
Komt iemand het omschreven motor probleem bekend voor en zo ja, heb je dan een suggestie wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn met deze heilige koe? Alvast veel dank voor het meedenken!
S40 2.0D 2008: Bokken, motorsysteem service, verbruik
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
zeer eigenaardig en om gek van te worden.
Tip; hou alle communicatie over dit goed bij, na elk telefoontje stuur je best ook een mailtje waarin je de inhoud van dat tel gesprek herhaalt.
Lijkt erp dat dit iets is wat ze niet gaan vinden, jammer genoeg,
bvb een sensor die slechts af en toe hapert en niet continu.
Is de turbo nog ok?
veel geluk ermee
Tip; hou alle communicatie over dit goed bij, na elk telefoontje stuur je best ook een mailtje waarin je de inhoud van dat tel gesprek herhaalt.
Lijkt erp dat dit iets is wat ze niet gaan vinden, jammer genoeg,
bvb een sensor die slechts af en toe hapert en niet continu.
Is de turbo nog ok?
veel geluk ermee
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Heb je een MY2008 of een MY2009?
Bij MY2008 moet het roetfilter elke 120.000 km vervangen worden. Bij MY2009 is dat niet meer het geval (al kun je je twijfels hebben of zo'n filter een autoleven lang mee gaat).
Het klinkt in ieder geval als een roetfilter dat verstopt is. Hierdoor gaat ie vaak regenereren en tijdens dit proces meer diesel gebruiken.
Bij MY2008 moet het roetfilter elke 120.000 km vervangen worden. Bij MY2009 is dat niet meer het geval (al kun je je twijfels hebben of zo'n filter een autoleven lang mee gaat).
Het klinkt in ieder geval als een roetfilter dat verstopt is. Hierdoor gaat ie vaak regenereren en tijdens dit proces meer diesel gebruiken.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Kun je zonder problemen eens rijden zonder roetfilter? Als dat alle ellende oplost, weet je dat het aan de roetfilter ligt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Davon
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26.03.2006 - 19:56
Dag allen, dank voor jullie berichten!
Als ik jullie reacties zo lees, lijkt het roetfilter duidelijk de boosdoener. Mijn auto is gebouwd in 2008, dat betekent dus dat ik MY2008 heb? In dat geval moet het filter vervangen worden als ik de reactie van PimSam lees, omdat ik intussen ruim 132.000 km op de teller heb staan.
@T5Power: ik neem aan dat je bedoelt dat ik het filter moet laten weghalen door een garage, vervolgens zonder moet rijden en dan bepalen of de problemen verdwenen zijn? Kan dat technisch straffeloos?
Als ik jullie reacties zo lees, lijkt het roetfilter duidelijk de boosdoener. Mijn auto is gebouwd in 2008, dat betekent dus dat ik MY2008 heb? In dat geval moet het filter vervangen worden als ik de reactie van PimSam lees, omdat ik intussen ruim 132.000 km op de teller heb staan.
@T5Power: ik neem aan dat je bedoelt dat ik het filter moet laten weghalen door een garage, vervolgens zonder moet rijden en dan bepalen of de problemen verdwenen zijn? Kan dat technisch straffeloos?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Als de VOLVO letters op de achterklep dicht op elkaar staan heb je MY08, ver uit elkaar is MY09 (tenzij later aangepast natuurlijk).
Wil je het zeker weten moet je even laten uitlezen bij de dealer. Dan kunnen ze meteen kijken of het roetfilter het probleem is. Dat is "iets" eenvoudiger dan het roetfilter demonteren.
Wil je het zeker weten moet je even laten uitlezen bij de dealer. Dan kunnen ze meteen kijken of het roetfilter het probleem is. Dat is "iets" eenvoudiger dan het roetfilter demonteren.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Een V50 2.0D uit 2009 heeft volgens mij ook gewoon een roetfilter dat om de 120.000 vervangen moet worden.
Net even het kenteken van een vriend met zo'n auto (JFR in kenteken) ingetypt op:
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx
En jawel hoor:
120.000 km: 1105 Euro
240.000 km: 1595 Euro (zit dan ook nog distributieriem bij natuurlijk)
360.000 km: 1105 Euro
Net even het kenteken van een vriend met zo'n auto (JFR in kenteken) ingetypt op:
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx
En jawel hoor:
120.000 km: 1105 Euro
240.000 km: 1595 Euro (zit dan ook nog distributieriem bij natuurlijk)
360.000 km: 1105 Euro
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
dure hobby zeg zo'n roetfilter
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Als je in Vida kijkt zul je zien dat er geen roetfilter vanaf 2009 vervangen hoeft te worden op een 2.0D. Het betreft in mijn geval een powershift maar dat maakt niet uit lijkt me.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Jawel, powershift maakt dus wel degelijk uit.
Probeer maar eens de volgende kentekens op de bovengenoemde link:
00-KKF-8 (2.0D 2010 zonder powershift) -> wel dure 120k beurt
16-KVL-8 (2.0D 2010 met powershift) -> geen dure 120k beurt
Probeer maar eens de volgende kentekens op de bovengenoemde link:
00-KKF-8 (2.0D 2010 zonder powershift) -> wel dure 120k beurt
16-KVL-8 (2.0D 2010 met powershift) -> geen dure 120k beurt
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14.04.2013 - 20:09
Hallo samen,
Dit klinkt me allemaal bekend in de oren.. heb zelfde problemen gehad met mijn s40 2.0d 2007. Ben bij veschillende garages geweest om een mening/oplossing.. de volvo dealer had er blijkbaar geen zin.. Ik ben teleurgesteld in de volvo service. Ze weten namelijk heel goed dat ht roetfilter vaak de oorzaak is. Ik had ook nog een steigend oliepeil ..hoog verbruik en vermogensverlies. Uiteindelijk heb ik het roetfilter laten verwijderen en uit motor management weggeschreven. Alle problemen waren in 1 klap opgelost! Autos met een roetfiltler zijn pas ok na bouwjaar 2010... alles daarvoor was een experiment omdat het ineens verplicht werd gesteld.. de volvodealer had me in eerste instantie voorgesteld om de turbo te vervangen en de verstuivers.. en dit zonder de garantie dat het probleem is opgelost.
Dit klinkt me allemaal bekend in de oren.. heb zelfde problemen gehad met mijn s40 2.0d 2007. Ben bij veschillende garages geweest om een mening/oplossing.. de volvo dealer had er blijkbaar geen zin.. Ik ben teleurgesteld in de volvo service. Ze weten namelijk heel goed dat ht roetfilter vaak de oorzaak is. Ik had ook nog een steigend oliepeil ..hoog verbruik en vermogensverlies. Uiteindelijk heb ik het roetfilter laten verwijderen en uit motor management weggeschreven. Alle problemen waren in 1 klap opgelost! Autos met een roetfiltler zijn pas ok na bouwjaar 2010... alles daarvoor was een experiment omdat het ineens verplicht werd gesteld.. de volvodealer had me in eerste instantie voorgesteld om de turbo te vervangen en de verstuivers.. en dit zonder de garantie dat het probleem is opgelost.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Klopt. Een V50 modeljaar 2009 heeft ook gewoon een roetfilter dat vervangen moet worden.Longone schreef:Een V50 2.0D uit 2009 heeft volgens mij ook gewoon een roetfilter dat om de 120.000 vervangen moet worden.
Net even het kenteken van een vriend met zo'n auto (JFR in kenteken) ingetypt op:
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... rhoud.aspx
En jawel hoor:
120.000 km: 1105 Euro
240.000 km: 1595 Euro (zit dan ook nog distributieriem bij natuurlijk)
360.000 km: 1105 Euro
De V50 van ons (MY09) had ongeveer 173.000 km gedraaid. Bij 120k km was de roetfilter vervangen. Hierna kregen we vaker een hoger verbruik te zien en de auto was steeds aan het regenereren. (verbruik rond 8.5L/100km) Diverse malen aangegeven bij de dealer, dat de auto om de paar km aan het regenereren is. Dat voel je door het inhouden van de motor. Een motormanagement melding hebben wij weinig gehad. Eenmaal in Turkije kwamen we niet boven de 1400-1500 toeren.
Uiteindelijk na onze vakantie, is de auto weer terug bij de dealer geweest en hebben we hem niet weer gekregen. (leaseauto) Er waren kosten voor meer dan 4000 euro. De injectoren moesten onder andere vervangen worden begreep ik. Wellicht had dit te maken met de diesel in het buitenland.
Niet om je af te schrikken, maar het is wel belangrijk dat je een goede diagnose laat stellen van het probleem. Ik weet niet of je de auto bij een officiële Volvo dealer hebt gekocht? Zo nee, bezoek die eens.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Die vastgelegde onderhoudsprijzen die je te zien krijgt via de link,
klopen die met jullie ervaring?
Ik heb een V50 2.0D en betaal serieus minder, in Belgie, net 120K laten doen, auto heeft nog net geen roetfilter ; 394 euro,
andere beurten tussen de 134 en 170 euro geweest in het verleden.
Op 7 jaar tijd, met incl van de 120K, heb ik tot nog toe een 1300 a 1400 euro uitgegeven aan de garage.
Officiele Volvodealer.
klopen die met jullie ervaring?
Ik heb een V50 2.0D en betaal serieus minder, in Belgie, net 120K laten doen, auto heeft nog net geen roetfilter ; 394 euro,
andere beurten tussen de 134 en 170 euro geweest in het verleden.
Op 7 jaar tijd, met incl van de 120K, heb ik tot nog toe een 1300 a 1400 euro uitgegeven aan de garage.
Officiele Volvodealer.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Bij mij klopt het altijd, de laatste 5 beurten (30k-60k-90k-120k-150k) altijd 100-200 Euro meer geweest dan de prijs uit de tabel omdat er nog wat bij kwam (rubbers, remolie, remblokken, matten etc.).
Als het echt zo goedkoop is in Belgie, wil ik er vanuit Breda best een rit aan wagen.
Als het echt zo goedkoop is in Belgie, wil ik er vanuit Breda best een rit aan wagen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Yep, Belgische dealers zijn op veel gebieden veel goedkoper.
Betreffende het roetfilter: het is uitermate vreemd dat een automaat geen nieuw filter moet hebben bij 120.000 km en een handbak wel. De dealer kijkt gewoon in Vida en daar staat het zo beschreven dus is het juist. Ook Volvo Select gebruikt hiervoor Vida. Daar heb ik al een hele discussie mee gehad.
Het lijkt op een bug in Vida. Ik ga de importeur maar eens vragen naar de achterliggende gedachte.
Betreffende het roetfilter: het is uitermate vreemd dat een automaat geen nieuw filter moet hebben bij 120.000 km en een handbak wel. De dealer kijkt gewoon in Vida en daar staat het zo beschreven dus is het juist. Ook Volvo Select gebruikt hiervoor Vida. Daar heb ik al een hele discussie mee gehad.
Het lijkt op een bug in Vida. Ik ga de importeur maar eens vragen naar de achterliggende gedachte.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Davon
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26.03.2006 - 19:56
Beste allemaal,
Heel hartelijk dank voor al jullie input, info, tips en handreikingen. Intussen heb ik wat meer info. Het blijkt dat het deeltjesfiler met 120.000 km netjes is vervangen door Niham. Mochten de problemen die ik ervaar inderdaad door het deeltjesfilter worden veroorzaakt, dan is deze al wel weer erg vlot (te) vol met roet.
Met de garage heb ik afgesproken dat ik mijn auto zeer binnenkort daar weer achterlaat voor verder onderzoek.
De garage is geen Volvo dealer (meer), mocht het aankomende onderzoek alweer tot niets leiden, dan is het een goed idee een keer naar een Volvo garage te rijden. Er loopt echter nog wel een stuk garantie op de voorgaande reparaties; de storing is immers door mij gemeld tijdens mijn BOVAG garantie. Ook al heb ik reeds het e.e.a. moeten betalen, ik kan me voorstellen dat de garantie ongeldig wordt verklaard als ik bij een andere garage ga troubleshooten. Ik denk wel dat ik juridisch gezien deze garage eerst alle kansen moeten geven, maar ik zal daarvoor eerst eens bellen met de ANWB rechtshulp.
De suggestie om het deeltjesfilter maar helemaal weg te laten en het uit het motormanagementsysteem te laten verwijderen, lijkt me geen gek idee. Zijn er nog meer mensen die dit hebben laten doen? Krijg jhe dan geen gedonder met de APK?
Heel hartelijk dank voor al jullie input, info, tips en handreikingen. Intussen heb ik wat meer info. Het blijkt dat het deeltjesfiler met 120.000 km netjes is vervangen door Niham. Mochten de problemen die ik ervaar inderdaad door het deeltjesfilter worden veroorzaakt, dan is deze al wel weer erg vlot (te) vol met roet.
Met de garage heb ik afgesproken dat ik mijn auto zeer binnenkort daar weer achterlaat voor verder onderzoek.
De garage is geen Volvo dealer (meer), mocht het aankomende onderzoek alweer tot niets leiden, dan is het een goed idee een keer naar een Volvo garage te rijden. Er loopt echter nog wel een stuk garantie op de voorgaande reparaties; de storing is immers door mij gemeld tijdens mijn BOVAG garantie. Ook al heb ik reeds het e.e.a. moeten betalen, ik kan me voorstellen dat de garantie ongeldig wordt verklaard als ik bij een andere garage ga troubleshooten. Ik denk wel dat ik juridisch gezien deze garage eerst alle kansen moeten geven, maar ik zal daarvoor eerst eens bellen met de ANWB rechtshulp.
De suggestie om het deeltjesfilter maar helemaal weg te laten en het uit het motormanagementsysteem te laten verwijderen, lijkt me geen gek idee. Zijn er nog meer mensen die dit hebben laten doen? Krijg jhe dan geen gedonder met de APK?
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Roetfilter weghalen is een milieudelict, en ook fraude m.b.t. de type goedkeuring.
Qua waarden voor de APK, kom je daar op zich wel doorheen, maar je bent strafbaar en het hangt er dus van af in hoeverre je garage wil "meewerken" aan deze zeer dubieuze handelingen.
Hebben we het hier al vaker over gehad.
Qua waarden voor de APK, kom je daar op zich wel doorheen, maar je bent strafbaar en het hangt er dus van af in hoeverre je garage wil "meewerken" aan deze zeer dubieuze handelingen.
Hebben we het hier al vaker over gehad.